Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Basvdheijden
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 nov 2017, 19:31

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor Basvdheijden » do 30 nov 2017, 20:22

Allen,

Even een update van mijn kant: ik ben inmiddels een kleine week in het bezit van een Bezerra BZ10 met Bezerra BB005 maler.
Bedankt voor alle tips :-) Ik heb heel veel gehad aan het eindeloos lezen in dit forum. En ik ben tot nu toe vooral blij dat ik voor een apparaat gekozen heb met een iets kortere opwarmtijd.

Waar ik nu tegenaan loop is vooral mijn eigen onkunde, maar ik heb vertrouwen dat ik het wel leer. Melk opschuimen lukt nog niet goed, maar dat komt vanzelf, met oefening. De theorie is bekend, de praktijk volgt vast.

Waar ik wel wat hulp/advies over zou willen is het volgende: ik heb lichtelijk last van een te snelle doorloop.
Als ik het 14g cupje gebruik en die zo vol mogelijk probeer te 'proppen' en hard tamp, red ik het alsnog niet (bij lange na niet) om 30secs espresso te kunnen tappen. De koffie wordt dan namelijk te slap. Als ik echter meer koffie erin doe, dan raakt deze de bovenkant van de machine en krijg ik de piston er niet meer in (zonder dat de machine van zijn plek komt) en wordt alles nat voor het zetten. Nu zou je zeggen: fijner malen. Maar ik heb ook echt wel heel fijne, voorgemalen koffie gehaald bij Simon Levelt om te zien hoe die koffie zich verhoudt (fijnheid) tot de koffie uit mijn BB005. Ook met de voorgemalen koffie had ik dit probleem. Ik denk dus dat het niet aan de grofheid van de koffie ligt.

Een concrete vraag die ik hierbij had is: na hoeveel seconden is het normaal dat de eerste koffie begint te lopen? Bij mij is dat ongeveer na 4 a 5 seconden en dan een seconde of 6 later zie ik de koffie echt 'blond' worden. Meestal stop ik in totaal na een seconde of 16 in totaal.

Na het zetten is de puck ook echt nat. Ik zie geen duidelijke signalen van channeling, maar het is wel zo nat dat de piston zelfs lastig uit te kloppen is.

Alvast veel dank voor alle advies!

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: RE: Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor dirk020 » do 30 nov 2017, 20:30


Deze discussie heeft weinig nut en is voor iedereen persoonlijk. Die is ook al meerdere malen de revue gepasseerd dus ik hoop dat het wel hierbij blijft!
Graag, maar ik wil tóch even melden, met uw welnemen, dat men hier op 't forum over het algemeen een zeer sterke voorkeur heeft voor The Usual Suspects: Rancillio Silvia voor de in koffie geinteresseerden met een kleine beurs en -voor als 't budget 't toelaat- E61 machines: Pompmachines stampvol electronica en toeters & bellen.
Juist eenvoudige hevel machines als de La Pavoni's kunnen de voor in koffie geinteresseerden met een kleine beurs de poort openen naar de ongekende smaaksensaties waar wij hier op dit forum wellicht naar op zoek zijn.
Het spijt me dat ik me zo laat heb gemengd in bovenstaande discussie, het was langs me heengegaan, ik heb 't te laat opgemerkt
"Verhuizen kost beddestro!"

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: RE: Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor bobbee » do 30 nov 2017, 21:31


Deze discussie heeft weinig nut en is voor iedereen persoonlijk. Die is ook al meerdere malen de revue gepasseerd dus ik hoop dat het wel hierbij blijft!
Graag, maar ik wil tóch even melden, met uw welnemen, dat men hier op 't forum over het algemeen een zeer sterke voorkeur heeft voor The Usual Suspects: Rancillio Silvia voor de in koffie geinteresseerden met een kleine beurs en -voor als 't budget 't toelaat- E61 machines: Pompmachines stampvol electronica en toeters & bellen.
Juist eenvoudige hevel machines als de La Pavoni's kunnen de voor in koffie geinteresseerden met een kleine beurs de poort openen naar de ongekende smaaksensaties waar wij hier op dit forum wellicht naar op zoek zijn.
Het spijt me dat ik me zo laat heb gemengd in bovenstaande discussie, het was langs me heengegaan, ik heb 't te laat opgemerkt
Ik begrijp je punt. Naast de rancillio zonder pid is een pavoni de betere om aan te raden. Dikke teflon pakking tussen boiler en groep en de pavoni is al een stuk stabieler.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor bobbee » do 30 nov 2017, 21:34

Allen,

Even een update van mijn kant: ik ben inmiddels een kleine week in het bezit van een Bezerra BZ10 met Bezerra BB005 maler.
Bedankt voor alle tips :-) Ik heb heel veel gehad aan het eindeloos lezen in dit forum. En ik ben tot nu toe vooral blij dat ik voor een apparaat gekozen heb met een iets kortere opwarmtijd.

Waar ik nu tegenaan loop is vooral mijn eigen onkunde, maar ik heb vertrouwen dat ik het wel leer. Melk opschuimen lukt nog niet goed, maar dat komt vanzelf, met oefening. De theorie is bekend, de praktijk volgt vast.

Waar ik wel wat hulp/advies over zou willen is het volgende: ik heb lichtelijk last van een te snelle doorloop.
Als ik het 14g cupje gebruik en die zo vol mogelijk probeer te 'proppen' en hard tamp, red ik het alsnog niet (bij lange na niet) om 30secs espresso te kunnen tappen. De koffie wordt dan namelijk te slap. Als ik echter meer koffie erin doe, dan raakt deze de bovenkant van de machine en krijg ik de piston er niet meer in (zonder dat de machine van zijn plek komt) en wordt alles nat voor het zetten. Nu zou je zeggen: fijner malen. Maar ik heb ook echt wel heel fijne, voorgemalen koffie gehaald bij Simon Levelt om te zien hoe die koffie zich verhoudt (fijnheid) tot de koffie uit mijn BB005. Ook met de voorgemalen koffie had ik dit probleem. Ik denk dus dat het niet aan de grofheid van de koffie ligt.

Een concrete vraag die ik hierbij had is: na hoeveel seconden is het normaal dat de eerste koffie begint te lopen? Bij mij is dat ongeveer na 4 a 5 seconden en dan een seconde of 6 later zie ik de koffie echt 'blond' worden. Meestal stop ik in totaal na een seconde of 16 in totaal.

Na het zetten is de puck ook echt nat. Ik zie geen duidelijke signalen van channeling, maar het is wel zo nat dat de piston zelfs lastig uit te kloppen is.

Alvast veel dank voor alle advies!
Klinkt toch echt wel alsof je fijner moet malen. Simon Levelt kan jou niet voorzien van gemalen koffie voor espresso in de goede maalgraad. Dat komt echt heel nauw en moet je ter plekke instellen en testen. Voor jou geld nu dus fijner malen. ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor Erik82 » vr 01 dec 2017, 08:31


Natuurlijk kun je met veel moeite en timing een zeer goed espresso maken
Jij hebt klaarblijkelijk weinig ervaring met La Pavoni's :D
Ik heb best veel ervaring met Pavoni's en vind ze vrij lastig zeker voor een complete beginner. We hebben het hier over iemand die zijn eerste echte machine gaat kopen en niet een doorgewinterde espresso-liefhebber. Ga nog maar eens 4 cappuccino's maken met je Pavoni want daarna kun je mij niet beweren dat ze niet lastig zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Basvdheijden
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 nov 2017, 19:31

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor Basvdheijden » za 02 dec 2017, 12:45

Dank voor de tip van het fijner malen, maar het lijkt geen oplossing te zijn.

Toen ik de maler nog een stukkie fijner had ingesteld, liep de machine compleet vast. Wat ik toen heb gedaan is steeds een klein stukje grover instellen totdat de machine het weer deed. Ik heb het idee dat het nu alsnog te fijn staat ingesteld.

Namelijk, er komt nu een zeer sterk extract uit en ik merk dat de machine veel moeite heeft om überhaupt koffie te produceren en maar ternauwernood door de dichtheid van de koffie heen komt. Resultaat: bittere koffie maar nog steeds een natte puck daarna. Soms staat er zelfs een plasje water op.

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor Erik82 » za 02 dec 2017, 13:05

Wat voor bonen gebruik je want het klinkt alsof het oude koffie is gezien je problemen. Hoeveel gram, in tiende grammen, doseer je?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor dirk020 » za 02 dec 2017, 19:42

Ga nog maar eens 4 cappuccino's maken met je Pavoni want daarna kun je mij niet beweren dat ze niet lastig zijn.
Cappuccino's maken? Waarom zou je 4 cappuccino's moeten kunnen maken? Wij houden 't bij ristretti, we gaan die heerlijke koffie niet verpesten met schuimend uiërslijm :lol:

Laatst overigens een cappuccino gemaakt om te kijken of dat nou zooooo ingewikkeld / schier onmogelijk is met een Europiccola. Bleek toaal geen punt
"Verhuizen kost beddestro!"

Basvdheijden
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 nov 2017, 19:31

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor Basvdheijden » za 02 dec 2017, 19:46

Het zijn zeer beste bonen, van een lokale branderij. Wellicht doe ik iets fout met de dosering. Ik heb geen weegschaal dus doe ik maar wat, eigenlijk. Ik stop de puck (14g zeefje) zo vol dat t nog net past zonder dat de koffie de machine raakt.

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor Erik82 » za 02 dec 2017, 19:53

Daar gaat het inderdaad mis en zeker met de Bezzera groep. Eerst eens een weegschaal kopen die tot 0.1gr nauwkeurig is en zorgen dat je weet wat je aan het doen bent en consistent hetzelfde doseert. Waarschijnlijk prop je hem nu veel te vol en met alle nadelige gevolgen die daarbij horen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron