Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor 2linker » wo 13 dec 2017, 11:05

Met heel veel werk en moeite kunnen ze geweldige espresso maken maar er zijn talloze beter machines te krijgen.
Erik, dat besef ik. Al was het alleen maar omdat ik bij jou een zeldzaam lekkere espresso dronk. Dat niveau haal ik niet.
Tegelijk vraag ik me af of ik het stadium bereik waarop ik behoefte heb verder te gaan dan Stradivari-niveau. Ik merk namelijk dat ik in de afgelopen twee weken al een behoorlijk 'gevoel' heb opgebouwd voor de Stradivari en ik nu al redelijk stabiele shots produceer. Die ik bovendien verschrikkelijk lekker vind. Dus om jou te parafraseren: met niet al te veel moeite kan ik inmiddels redelijk stabiel lekkere espresso's maken.
Maar sodeknetters, wat zijn die bakkies sterk vergeleken met wat mijn volautomaat biedt! :shock:
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor dirk020 » wo 13 dec 2017, 22:22

Pavoni is een leuke instaphevel maar er is nog veel te krijgen wat aanzienlijk beter is. Grappig om een tijd mee te werken en vervolgens op iets beters over te stappen. Ik zie de Pavoni nog steeds als het niveau Silvia maar dan de hevelvariant. Met heel veel werk en moeite kunnen ze geweldige espresso maken maar er zijn talloze beter machines te krijgen.


"Technology alone is a poor substitute for craftmanship"

Deze quote van Richard Sachs ga ik jouw kul-statement van hierboven te lijf.

Dat jij alleen kan presteren met machines van boven de twee ruggen wil niet zeggen dat 't heel veel werk en moeite kost om een geweldige espresso te maken met een La Pavoni, 't zegt alleen maar dat jij dat niet in je mars hebt.
Geeft niet, er zijn ergere dingen maar vermoei ons niet telkens weer dit soort kletspraat. Het is nl. niet waar
"Verhuizen kost beddestro!"

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor Pti » wo 13 dec 2017, 22:31

Dirk met alle respect, maar als het toch persoonlijk wordt, jij valt vooral op als degene die in ieder topic te pas en te onpas de lapavoni als almachtige overwinnaar komt presenteren.

Probeer je horizon eens te verbreden of je iets minder aangevallen te voelen op het moment dat een of enkele personen het niet met je eens zijn. Ontdooi een beetje en geniet van het leven, niet elk gesprek hoeft te eindigen in een discussie en al helemaal geen wellus-nietus van het niveau kleuterklas.

Zowel jij als Erik hebben overduidelijk je kunt gemaakt, men kent jullie standpunt en de afstand ertussen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor bobbee » wo 13 dec 2017, 22:53

Zoiets heb ik ook al een keer aangegeven.
Deze discussie heeft weinig nut en is voor iedereen persoonlijk. Die is ook al meerdere malen de revue gepasseerd dus ik hoop dat het wel hierbij blijft!
Er wordt iedere keer een discussie uitgelokt. Kom op, we zijn de pubertijd nu toch wel voorbij? En anders alsnog kappen!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor Erik82 » do 14 dec 2017, 07:35

Pavoni is een leuke instaphevel maar er is nog veel te krijgen wat aanzienlijk beter is. Grappig om een tijd mee te werken en vervolgens op iets beters over te stappen. Ik zie de Pavoni nog steeds als het niveau Silvia maar dan de hevelvariant. Met heel veel werk en moeite kunnen ze geweldige espresso maken maar er zijn talloze beter machines te krijgen.


"Technology alone is a poor substitute for craftmanship"

Deze quote van Richard Sachs ga ik jouw kul-statement van hierboven te lijf.

Dat jij alleen kan presteren met machines van boven de twee ruggen wil niet zeggen dat 't heel veel werk en moeite kost om een geweldige espresso te maken met een La Pavoni, 't zegt alleen maar dat jij dat niet in je mars hebt.
Geeft niet, er zijn ergere dingen maar vermoei ons niet telkens weer dit soort kletspraat. Het is nl. niet waar

Dat zegt degene die niet eens de moeite doet consistent espresso's te maken. Je doet al 3 jaar hetzelfde en ziet geen enkele noodzaak je nieuwe dingen aan te leren. Je weegt niks af en doet alles maar op de gok waardoor alle consistentie weg is. De hele wereld is het er toch wel over eens dat juist consistentie erg belangrijk is bij espresso. Dit heb je zelf aangegeven en stilstand is achteruitgang.

In mijn Strietman zit zelfs minder electronica dan in jou Pavoni dus je "Technology alone is a poor substitute for craftmanship" gaat eerder op voor jou Pavoni dan voor mijn Strietman. De Strietman is namelijk het schoolvoorbeeld van "craftmanship" en dat kun je van de Pavoni niet zeggen.

Ga eerst zelf maar eens leren wat het is om echt goede espresso te maken. Ik heb zelf een Pavoni gehad gedurende een half jaar en kon daar zeker goede espresso uit halen dus dat snap ik wel. Ik heb hem zelfs compleet gerestaureerd dus weet precies hoe zo'n ding in elkaar zit. Hij stond naast mijn Strietman en ik kan je vertellen dat dat toch echt een wereld van verschil is. Zo raad ik de Strietman ook niet aan aan iedereen omdat je er geen melk mee op kunt schuimen. Voor de meeste mensen is het maken van meerdere espresso's en een veelvoud aan cappuccino's ontzettend belangrijk en dan zijn de Strietman en Pavoni ongeschikt. Dat dat voor jou geen eis is betekent nog niet dat dat voor 90% van de rest van de bevolking wel belangrijk is. Het domweg aanprijzen van een Pavoni als geweldige machine is daarom ook complete onzin en niet reëel.

Handhevel blijft handhevel en die moet je onder de knie krijgen. Of dat nou een Pavoni, Strietman of andere handhevel is doet daar niks aan af. Dat een Pavoni voor de rest zeer onstabiel is doet niks af aan de kunde van de barista maar is het manco van de machine. Het is wereldwijd bekend dat een Pavoni niet de makkelijkste machine is en bij meerdere espresso's achter elkaar zwaar overhit. Dat jij niet beter weet is een ander verhaal en doet er niks aan af dat er betere machines zijn. Ga eerst zelf maar eens meer kennis op doen voordat anderen afbrand die wel de kennis hebben.

Geef dan eens bewijs van je superieure kennis en kunde en toon het volgende aan:
- Maak 4 espresso's achter elkaar zonder veel trucs om je machine niet te laten overhitten
- Laat je machine de hele dag aanstaan en zet op meerdere willekeurige momenten een espresso zonder oververhitting en trucs om hem terug te koelen
- Haal je portafilter binnen 20seconde na een espresso uit je Pavoni zonder er een bende van te maken
- Maak een espresso van 36gr met 18gr maalsel in 24s extractietijd zonder extra te pompen op de hevel
- Zet 9 bar aan druk op de puck zonder dat de machine begint te kantelen en je fratsen uit moet halen hem op zijn plek te houden
- Verwijder je douchescherm binnen 20s om hem schoon te maken en plaats hem makkelijk terug
- En zo kan ik nog wel even doorgaan

Dat alles is onmogelijk tenzij je de Pavoni van Frans hebt die in totaal evenveel als mijn Strietman heeft gekost. De Pavoni overhit, heeft een heel klein volume, gruwelijke last van portafilter sneeze, is instabiel en te licht en is gewoon een instapmachine. Dat zijn feiten en daar kun je niet omheen tenzij je je kop in het zand aan het steken bent. Hou dus maar op met mij af te branden want je bent zelf degene die overduidelijk de kennis mist.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor bobbee » do 14 dec 2017, 08:54

Drink your coffee slowly and reverently, as if it is the axis on which the world earth revolves - slowly, evenly, without rushing toward the future...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

martijnox
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 03 dec 2017, 14:34
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor martijnox » do 14 dec 2017, 11:41

Drink your coffee slowly and reverently, as if it is the axis on which the world earth revolves - slowly, evenly, without rushing toward the future...
Wat een heerlijke quote! Met die gedachte drink ik m’n volgende bakkie.


Wat betreft de bovenstaande discussie: ik heb bij noch de een, nog de ander een kopje gedronken, en zal dus nooit een gegronde mening kunnen vormen.
Ieder z’n eigen zetwijze, ieder z’n eigen smaakpapillen.
Wel interessant dat ook de flaws van een pavoni worden benoemd. Gelukkig lijken ze voor mijn huidige wensen geen belemmering te zijn.


Het is goed te horen dat er qua hevelmachines nog veel meer is dan de Pavoni. Echter is er in mijn budget nog niet veel meer, en in mijn ervaring ook nog niet.

De pavoni lijkt ook in vergelijking met de semi-automaten een van de meest betaalbare, en ik denk verreweg de meest uitdagende en leuke optie.

Als ik uiteindelijk maar één (soms twee) topbakkie op een ochtend eruit kan halen, ben ik ontzettend tevreden.

De speurtocht naar een Pavoni voor een habbekrats gaat door!
La Pavoni Professional post mil. / Aergrind / Aeropress / V60

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor dirk020 » do 14 dec 2017, 17:38


Pavoni is een leuke instaphevel maar er is nog veel te krijgen wat aanzienlijk beter is. Grappig om een tijd mee te werken en vervolgens op iets beters over te stappen. Ik zie de Pavoni nog steeds als het niveau Silvia maar dan de hevelvariant. Met heel veel werk en moeite kunnen ze geweldige espresso maken maar er zijn talloze beter machines te krijgen.


Maar niet voor dat geld.


Natuurlijk heeft een La Pavoni zo zijn nukken maar die zijn gemakkelijk onder de knie te krijgen, met een bruikbare koffiemaler en gezond verstand blijk je een heel eind te komen, in ieder geval een stuk verder dan dat je met een (standaard gelaten) Rancillio Silvia het zal moeten doen.
In tegenstelling tot wat jij beweert nl. dat het maken van meerdere espresso's en een veelvoud aan cappuccino's voor 90% van de bevolking ontzettend belangrijk is geloof ik niet. Ik heb 't idee dat dat slechts een kleine groep is en dat de goegemeente bij 2 of 4 espresso's wel zo'n beetje klaar is met 't koffierondje maar da's een aanname, ik zou me zomaar kunnen vergissen.
Maar stel dàt dat zo is dan kunnen die mensen met een La Pavoni beter presteren dan met een Rancillio Silvia of Quickmill 820 en dan ook nog 's zonder gevaar voor oververhitting want dat lukt hier thuis ook prima zonder allerlei trucks.

Met uw welnemen loop ik nog even je eisenlijstje af:

- Maak 4 espresso's achter elkaar zonder veel trucs om je machine niet te laten overhitten

geen punt.
- Laat je machine de hele dag aanstaan en zet op meerdere willekeurige momenten een espresso zonder oververhitting en trucs om hem terug te koelen
dat gaat niet maar waaròm zou je je machine de hele dag aan laten staan? Een Europiccola is in 10 minuten voldoende opgewarmd om espresso te maken.
- Haal je portafilter binnen 20seconde na een espresso uit je Pavoni zonder er een bende van te maken
Die slag is u! Maar hee, dan wacht je toch effe 60 seconden?
- Maak een espresso van 36gr met 18gr maalsel in 24s extractietijd zonder extra te pompen op de hevel
Waarom zou dat moeten kunnen? En gaat dat wel met een Quikkie of een Silvia? Gaat dat uberhaupt met een machine van onder de €1500,-?
- Zet 9 bar aan druk op de puck zonder dat de machine begint te kantelen en je fratsen uit moet halen hem op zijn plek te houden
De machine van mij blijft prima staan met koffiezetten en als ie moeilijk gaat doen blijkt 't maalsel te fijn. Nou, dan stel je dat effe bij
- Verwijder je douchescherm binnen 20s om hem schoon te maken en plaats hem makkelijk terug
Ook die slag is u maar waarom zou je dat moeten doen? Als je de machine na gebruik effe door laat spoelen blijft die gewoon schoon hoor, althans, bij mij wel. Viel me op toen ik de pakkingen heb vervangen

Kortom, je eisenpakket is te zwaar voor een La Pavoni, nou, dan ga jij koffie maken met een machine die wél aan al jouw eisen voldoet maar nogmaals, dat ga je niet redden met een machine van rond de 5 a 6honderd euro nieuw
"Verhuizen kost beddestro!"


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron