Volautomaat/superautomaat met verschillende soorten bonen?

Svizzera
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 12:05

Volautomaat/superautomaat met verschillende soorten bonen?

Berichtdoor Svizzera » ma 28 mei 2018, 12:14

Eerst even voorstellen. Een paar jaar geleden was ik geen koffiedrinker, maar door het gemak van Senseo toch begonnen. Jaren pads van Lavazza gedronken, maar ik merkte steeds vaker dat de smaak bijna bij ieder kopje verschilt, en het wat mist (en vaak ook een zure nasmaak). Daarom ben ik op zoek gegaan naar betere koffie. Uiteindelijk fan geworden van de Espresso die je kunt drinken in het zuiden van Zwitserland en het noorden van Italië. Nu had ik interesse om zelf een goed kopje te kunnen brouwen. Na veel onderzoek (o.a. de beginners guide hier op het forum) heb ik toch besloten om voor gemak te kiezen als eerste prioriteit (heeft vooral te maken met de korte tijd tussen het s'ochtends opstaan en naar het werk gaan, ik sta vaak rond 3:45 - 4:00 op en wil absoluut geen minuut slaap missen). Dus ik kies er bewust voor om kwaliteit in te leveren voor gemak. In Zwitserland een mooie deal kunnen scoren: een Jura A100 (A1 hier) voor nog geen 490 euro kunnen kopen. Graag wil ik aan de slag met de machine. Maar ik weet natuurlijk nog niet welke bonen ik lekker ga vinden. Daarom wil ik probeer pakketjes aanschaffen bij de Dutch Barista en Blanche Dael. Maar wat ik mij nu afvraag is: als ik meerdere soorten bonen in de machine heb gehad, gaat dit niet de smaak van de koffie beïnvloeden? Ik heb veel gezocht naar hoe ik de koffiemolen in de machine eventueel kan reinigen, maar kan er weinig tot niets over vinden. Wat raden jullie aan bij mijn zoektocht naar de ideale bonen?

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Volautomaat/superautomaat met verschillende soorten bonen?

Berichtdoor Erik82 » ma 28 mei 2018, 16:31

Het gaat weinig uitmaken zolang je maar verse bonen gebruikt. Het enige wat de boel kan verzieken is oude ranzige koffie-olie en dat krijg je met alles uit de supermakt of waar geen branddatum van bekend is. DBC zou ik dan zeker aanraden of een proefpakket van Fascino. Als je veel donkere brandingen gebruikt dan de maler vaker reinigen. Jura meld hier bewust niks over omdat ze liever niet hebben dat je het zelf doet maar een monteur een bak met geld betaald.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Svizzera
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 12:05

Re: Volautomaat/superautomaat met verschillende soorten bonen?

Berichtdoor Svizzera » ma 28 mei 2018, 19:01

Super, bedankt voor de tip! Dan ga ik maar eens wat proefpakketten proberen, ben heel erg benieuwd!


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron