Keuzen advies voor aankoop

geneX
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 08:11

Keuzen advies voor aankoop

Berichtdoor geneX » vr 17 aug 2018, 08:38

Ik ben al een tijdje opzoek naar iets anders dan mijn senseo. Het is alleen wat moeilijk geworden om een juiste keuzen te maken door het lezen van forums en alle meningen die daarbij horen.

Het is voor mij belangrijk dat ik binnen 5 minuten een kopje koffie kan zetten, op een gemiddelde dag zal ik ongeveer een kop of 5 maken en de prijs mag tot de 1200 euro zijn.

Voor ik op forums ging kijken had ik de keuzen gemaakt voor een automaat van Solis de grind & infuse 115. Maar na 10 seconden op een forum te hebben gezeten en meerdere malen te hebben gelezen dat ik net zo goed filterapparaat met een maler kan kopen voor minder dan de helft ben ik toch maar eens een beetje gaan verdiepen.

Typisch gevalletje van door de bonen het bos niet meer zien en in dit geval door de vele verschillende manieren van koffie/espresso te maken. Graag zou ik hier wat hulp bij hebben en de juiste keuzen kan maken voor een lekkere kop koffie.

Alvast bedankt :)!
Laatst gewijzigd door geneX op vr 17 aug 2018, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Keuzen advies voor aankoop

Berichtdoor HanR » vr 17 aug 2018, 09:06

Welkom!

Ik vrees dat je je verwachting voor wat betreft die 5 minuten iets zult moeten bijstellen om meer keuze te hebben.
Anders houd het een beetje op bij een thermoblock machine.
Bijvoorbeeld een Quickmill.

geneX
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 08:11

Re: Keuzen advies voor aankoop

Berichtdoor geneX » vr 17 aug 2018, 09:46

Bedankt,

De quickmill is ongeveer hetzelfde als de solis volgens mij, wat mijn keuze was voor ik me probeerde te verdiepen. Dit soort machines werden dus afgeraden, omdat die geen lekkere koffie/espresso zouden zetten. Ik heb ook naar bijvoorbeeld Bezerra zitten kijken en een losse maler, maar ik weet niet wat ik koop en waarom.

Wat is een realistische tijd om een goede kop koffie te zetten?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Keuzen advies voor aankoop

Berichtdoor bvds » vr 17 aug 2018, 10:25

Alleen is de quickmill veel degelijker gebouwd!

Als het snel moet dan is thermoblock enige optie. Maar zelfs dan is 5 min eigenlijk te snel. Filterdrager en groep hebben zelf op een QM 10-15 min nodig.

De nieuw Ascaso steel en Dream hebben ook een mooi thermoblock. Wel de nieuwste versie! De oude die je veel op MP ziet zijn met boiler. Alleen met PID er op zit je al snel op 1000+. Hou je weinig voor je maler over. Wellicht QM 820 kopen (in Italie en DE ca 400 euro) en de rest in goede maler stoppen. Bijv. Eureka Atom of Compak E5 etc.

Maar als snelheid een must is zou ik er niet aan beginnen...koop dat een goede machine voor ESE servings of capsules. Die van Illy zijn best drinkbaar. Veel beter dan Nespresso.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

geneX
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 08:11

Re: Keuzen advies voor aankoop

Berichtdoor geneX » vr 17 aug 2018, 11:33

Het wordt al een beetje duidelijker, bedankt.

Als tijd geen probleem is en we houden het budget op 1200 euro. Hoe groot is dan het verschil tussen een losse espresso machine een half automaat zoals de Quickmill of een volautomaat als een Jura? Ik wil eigenlijk geen ESE machine en volautomaat was ik eigenlijk al niet meer van plan om te kopen omdat ik het vermoeden had dat een half betere koffie zou zetten :oops:

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Keuzen advies voor aankoop

Berichtdoor bvds » vr 17 aug 2018, 13:02

Volautomaat matig. Gemak gaat voor smaak.

ESE/cupsules kunnen best goed zijn.

Goede bonen zelf malen en zetten met goede apparatuur en know how is veel beter.

Maar dan moet er geen tijd stress zijn!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

geneX
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 08:11

Re: Keuzen advies voor aankoop

Berichtdoor geneX » vr 17 aug 2018, 14:02

En een half automaat zoals de quickmill? Hoe goed zijn deze in verhouding tot de losse maler en machine.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Keuzen advies voor aankoop

Berichtdoor bvds » vr 17 aug 2018, 14:58

Quickmill 820 is halfautomaat en is dus bedoeld voor gemalen koffie. Je hebt er dus een maler bij nodig.

Aangezien je vooral snel en gemak wilt (althans zo komt het over) zou ik niet meer geld uitgeven dan aan een quickmill. Reken op 400 euro nieuw (DE of IT, in NL fors duurder). Als je er dan een eenvoudige maar goede maler bij koopt, bijvoorbeeld een Bezzera BB005 voor 250 euro (vaak 2e hands voor ca175 eueo te vinden) of een Eureka Mignon Silenzio of liever Specialita voor 350 tot 400 euro, dan heb je voor 750 euro een goede combi. Dan nog voor 50 tot 100 euro investeren in zaken als tamper, melkkannetje en BWT waterfilterkan en kan jaren vooruit.

Anders lekker voor Illy capsules gaan of zo.

Voordeel is dat je op een quickmill en deze malers niet zo gek veel afschrijft...dus als je tzt meer wil dan is het verlies te overzien.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

geneX
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 08:11

Re: Keuzen advies voor aankoop

Berichtdoor geneX » vr 17 aug 2018, 16:05

Ik vermoed dat ik het een en ander door elkaar aan het halen ben waardoor het allemaal wat onduidelijk wordt. In eerste instantie heb ik het allemaal wat te makkelijk ingeschat en verwacht dat ik met de Solis bijna de koffiekwaliteit van een barista op mijn keukenblad zou hebben staan. Maar dat blijkt allemaal een beetje tegen te vallen en dat je voor hetzelfde geld eigenlijk veel betere koffie kunt maken (waar ik in eerste instantie uberhaubt een ander apparaat wilde kopen).

Laten we het gemak even allemaal vergeten, dat had ik sowieso te hoge verwachtingen bij. Ik wil gewoon lekkere koffie :lol:

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Keuzen advies voor aankoop

Berichtdoor Dirk Jan » vr 17 aug 2018, 20:13

Een reactie van een tevreden QuickMill gebruiker.
Ik heb een QuickMill uit 1999. De AquaViva. Gebruikte toen gemalen koffie van Simon Levelt. Was ik toen tevreden mee. Ben een paar jaar later bonen gaan kopen en zelf gaan malen met een maler van € 150. De bonen kocht ik bij Simon Levelt en ja, ook bij de Hema. En toch was het weer een stapje beter. Ben weer een paar jaar later ietsjes betere bonen gaan kopen. Vaak aanbiedingen en het waren bonen die al een half jaar daarvoor (of langer) gebrand waren. Toch weer een verbetering. Afgelopen jaar overgestapt naar een Mazzer Mini als bonen maler en bonen gaan kopen bij leveranciers die onder andere ook dit forum ondersteunen. Dat was een echte grote verbetering.
Wat ik wil zeggen is dat de QuickMill een prima apparaat is en dat de verbetering bij zat in betere bonen en een betere maler. De QuickMill is snel op temperatuur en ik verwarm de koffiehouder voor met warm water en laat eerst warm water doorlopen voordat ik de eerste espresso maak. En dat is vaak zo rond de 5 minuten! We zetten er alleen espresso mee.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron