The traveling Hourglass Coffeemaker

Het idee is simpel, wij sturen het product op onze kosten op naar de eerste aanmelder. Nadat deze het product heeft geprobeerd/getest, stuurt deze het product op zijn/haar (verzend)kosten door naar de volgende geïnteresseerde.
Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Thomaserati » za 15 sep 2012, 12:26

Daar is ie dan eindelijk, mijn review van Hourglass.

Om maar met de deur in huis te vallen; ik had er (veel) meer van verwacht. Niet alleen qua gebruiksgemak, maar ook qua smaak. De term slow coffee is wel een juiste, want wat het is een enorme klus om hier een bakkie uit te halen. Niet alleen is hij in het gebruik nogal omslachtig en onhandig, maar met name het schoonmaken is een enorme crime en behoorlijk tijdrovend. Dan is de chemex toch een heel stuk makkelijker.

Ook blijft er redelijk veel drap achter, waardoor ik net als bij Adriaan alles nog eens moest filteren. De smaak vond ik daarna best tegenvallen, vrij slap en niet heel uitgesproken. Ook niet vies ofzo, maar ik had er meer van verwacht. Een beetje een allemansvriend, en laat ik daar nou net niet naar op zoek zijn. Had gehoopt dat deze manier van zetten andere smaken zou accentueren als bijv. de chemex.

Het idee spreekt me zeker aan, alleen is de uitvoering nu nog minder. Op het moment dat het schoonmaken en het extra filteren (wat misschien ook wel voor die slappe smaak zorgt?) beter voor elkaar zijn kan het leuke aanvulling zijn. Wellicht dat de nieuwe versie deze ongemakken oplost?

Voor nu hou ik het voor slow bij m'n mokkapotje, de Hario en m'n Chemex.

Wie is de volgende die de Hourglass wil testen?
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Barista74 » do 04 okt 2012, 19:29

Dat ben ik. Ik zat ff niet op te letten. Ik stuur je een pb.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Thomaserati » vr 05 okt 2012, 09:34

Gaat vandaag de deur uit richting Barista74!
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Barista74 » di 09 okt 2012, 14:40

Hij is veilig aangekomen. Naar wie gaat deze toe als ik klaar ben? Volgens mij waren er geen wachtenden, dus wie biedt?
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Barista74 » zo 21 okt 2012, 08:33

Het pakketje was al even binnen, maar gisteren heb ik hem getest. De hourglass ziet er imponant uit, maar eigenlijk is het niet meer dan een cafetiere. Ik dacht voordat ik hem gezien had dat de koffie langzaam naar beneden zou druppelen, maar niets daarvan.

Ik kreeg het filter er bijna niet uit. Toch maar eens de handleiding erbij gepakt. Met zachtjes wrikken kwam het filter los. Koffie erin. Best veel, dus ik heb er driekwart van een nieuw pak espresso van Perla in gedaan. Weer vastzetten, aandrukken en water erbij. Tot de rand, maar omdat het water al in de koffie trekt, weet je niet precies hoeveel het is. Eigenlijk is een weegschaal dus beter.

Ik heb hem 20 uur laten staan. Ik ben niet zo'n fan van koude koffie maar toch even proberen. De smaak was best goed, ondanks de koffie. Ik zag wel gruis in de koffie zitten, maar fijn genoeg om er geen last van te hebben. Ook bij gebrek aan filters overigens. De rest in de vriezer gedaan voor een toekomstige frappucino.

Mijn conclusie. Een leuk ding om te zien, maar te groot voor wat het kan. Als het moet concureren met alle andere koffie spullen verliest het. Leuk voor in een koffiebar, maar niet voor thuis. Dan is een simpele caffetiere beter. De smaak is goed, dus wel een goede manier om makkelijk koude of ijskoffie te maken. Leuk om binnenkort is wat andere koffie varianten te gaan uitproberen.

Wie is de volgende? Andere gaat hij weer terug naar mijn broer en ik.

Afbeelding
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Barista74 » do 25 okt 2012, 14:22

Iemand nog interesse in de travelling hourglass? Zoniet dan gaat ie volgende week retour. Stuur even een PM als je interesse hebt.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Martijn » vr 02 nov 2012, 11:01

Niemand?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor R1200C » vr 04 dec 2015, 11:50

Issie er nog? Dan wil ik hem wel eens aan de tand voelen...
Kei veel groeten!

Joost

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor bobbee » ma 28 mar 2016, 11:48

Waar is deze travelling gebleven?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor R1200C » ma 28 mar 2016, 12:42

Dat vraag ik me ook al een tijdje af ;)
Kei veel groeten!



Joost


Terug naar “The Traveling...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron