Profitec 800

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Profitec 800

Berichtdoor bobbee » di 29 nov 2022, 09:11

Even wat nuancering; houd je hem tegen in de door Crema lover aangehaalde ‘vrije slag’? Of vanaf het moment dat druk Max is en de hevel langzaam zijn slag maakt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Hij heeft een youtube filmpje gepost van wat hij doet. Staat iets terug in dit topic. Niet die van cremalover.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Nelus
Berichten: 677
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Profitec 800

Berichtdoor Nelus » di 29 nov 2022, 19:34

Maar waarom hou je de hendel zolang vast dan?

De lambro begeleid ik tot de hendel voorbij een heel
klein stukje vrije slag is en je duidelijke weerstand voelt. Dan laat ik hem lekker zn gang gaan en als het straaltje klaar is haal ik het kopje weg voordat de zetgroep gaat druppelen enzovoort.

Mooie machine! Ziet er rete solide uit, lekker hè, geen pomp geluid 8-)
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Profitec 800

Berichtdoor bobbee » di 29 nov 2022, 19:41

Geen pomp geluid maar dus ook geen actieve pre infusie.
Niet dat het moet maar de Strega kun je ook op de waterleiding aansluiten en dan heb je daar ook geen pomp geluid van (en ook geen actieve pre infusie), als dat het probleem was. Ik zeg het maar even voor het geval iemand de Strega overweegt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Nelus
Berichten: 677
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Profitec 800

Berichtdoor Nelus » di 29 nov 2022, 20:28

Ik laat de hendel naar beneden tot er een eerste druppel uit de (naked) portafilter komt en dan omhoog.

Geldt dat ook als pre infusie?
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Profitec 800

Berichtdoor fransg » di 29 nov 2022, 20:34

Ik laat de hendel naar beneden tot er een eerste druppel uit de (naked) portafilter komt en dan omhoog.

Geldt dat ook als pre infusie?
wat mij betreft wel
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Profitec 800

Berichtdoor mloes » di 29 nov 2022, 20:44

Ik doe dat 20 seconden. Hoe lang loopt het shot door? Voor 25-30 ml na de pre infusie? Die gaat mij vaak te snel
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Profitec 800

Berichtdoor bobbee » di 29 nov 2022, 21:00

Ik laat de hendel naar beneden tot er een eerste druppel uit de (naked) portafilter komt en dan omhoog.

Geldt dat ook als pre infusie?
Hoe is dan de rest van de extractie? Is bij een Lambro de pre infusie op waterleidingdruk of boilerdruk? Boilerdruk dacht ik maar kan het mis hebben.

Loopt de rest van de extractie niet te snel door als je op boilerdruk alleen al druppels krijgt nog voor de veer het heeft overgenomen?

Met mijn 1e versie Londinium is dat wel zo namelijk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Nelus
Berichten: 677
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Profitec 800

Berichtdoor Nelus » di 29 nov 2022, 21:29

9 van de 10 shots gaan prima
Met de meeste koffies gaat het uitstekend. Goed tampen en geen oude koffie gebruiken is wel cruciaal. Anders gooit die pre infusie van 97 graden water de puck aardig overhoop.

Ik zit nu na de infusie op 25-30 seconden en pre infusie snelheid heeft een beetje te maken in welke curve de pressostaat is, als hij net weer klaar is
met opwarmen dan verschijnen er wat eerder druppels.

Ik ben geen weger en stopwatch gebruiker, alles op het oog en smaak. Af en toe een checkup doe ik wel maar niet bij elke shot

De machine staat uit nu maar kan ook wel filmpje maken morgen ofzo.
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Profitec 800

Berichtdoor bobbee » di 29 nov 2022, 22:39

Als ik mijzelf mag beoordelen dan zit het met tampen wel goed en mijn koffie is altijd vers, zelf gebrand.
Ik open de stoomkraaan even zodat de pressostaat aangaat, haal de hevel naar beneden en wacht tot de pressostaat weer uitgaat.
Wellicht is de veer in de groep op de Londinium sterker dan die van de Lambro bedenk ik mij nu en geeft die meer druk. Dat zou de doorloop verklaren.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Profitec 800

Berichtdoor omeCo » di 29 nov 2022, 22:48

Maar waarom hou je de hendel zolang vast dan?

De lambro begeleid ik tot de hendel voorbij een heel
klein stukje vrije slag is en je duidelijke weerstand voelt. Dan laat ik hem lekker zn gang gaan en als het straaltje klaar is haal ik het kopje weg voordat de zetgroep gaat druppelen enzovoort.

Mooie machine! Ziet er rete solide uit, lekker hè, geen pomp geluid 8-)
Hier staat er sinds een paar dagen 1 te shinen. Ik kan je bevestigen dat hij zo solide is als hij eruitziet!! Wat een machine!!

Mijn eerste ervaringen: circa 10 sec preinfusie en dan zie ik achter de gaatjes van het filterbakje iets donkers op de loer liggen. Dan begeleid ik de hendel tot het aangrijpingspunt en laat ik los. Het leidt tot 40 gram espresso in 40 sec tijd. Ik gebruik dan 18 gram maalsel. Na een paar keer heb ik het weegschaaltje alleen nog gebruikt voor het wegen der boontjes. De hoeveelheid koffie laat ik lekker aan mijn Duitse tank over.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron