lever vragen

-deZeeuw
Berichten: 11
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 15:27

Re: lever vragen

Berichtdoor -deZeeuw » wo 22 feb 2017, 00:34

Je zou het gewoon eens kunnen proberen bij een La Pavoni-eigenaar niet te ver bij je vandaan.
Eindhoven anyone? :)

Verder bedankt voor de reacties. Mooie tip ook van die ring, precies de reden om hier ook even rond te vragen!

-deZeeuw
Berichten: 11
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 15:27

Re: lever vragen

Berichtdoor -deZeeuw » ma 06 mar 2017, 22:36

Ga nu deze kopen:
http://link.marktplaats.nl/m1134812307" onclick="window.open(this.href);return false;?

Gereviseerd gekocht, maar weinig gebruikt. Vond het toch te veel moeite voor een kopje espresso.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: lever vragen

Berichtdoor Erik82 » di 07 mar 2017, 07:31

Je vindt een Pavoni te veel moeite voor een espresso dus koop je een Pavoni????

Als je bedoeld dat je de Silvia te veel moeite vindt dan zou ik maar snel een koelring bij Tije bestellen want een oude pre-millenium Pavoni is nog veel instabieler dan een Silvia. Met de koelring is alles echter opgelost en heb je een geweldige machine.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: lever vragen

Berichtdoor bobbee » di 07 mar 2017, 08:31

Je vindt een Pavoni te veel moeite voor een espresso dus koop je een Pavoni????
Hij bedoelt de verkoper van de pavoni. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

-deZeeuw
Berichten: 11
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 15:27

Re: lever vragen

Berichtdoor -deZeeuw » di 07 mar 2017, 09:55

Hij bedoelt de verkoper van de pavoni. Afbeelding
Die dus inderdaad :D Zelf hou ik wel van een beetje uitdaging :mrgreen:

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: lever vragen

Berichtdoor Erik82 » di 07 mar 2017, 17:21

Dat is mooi. Dat heb je in het begin met een Pavoni wel nodig :D . Kost even wat tijd en moeite om alles onder de knie te krijgen maar daarna kun je er geweldige espresso mee maken. Het blijven grappige kleine machines met een bijzonder groot potentieel.

Een vriend van mij heeft nu de nieuwe met 51mm groep maar die is wel erg verbeterd in temperatuurstabiliteit. Leuk om die verschillen te ervaren want ik had zelf alleen nog maar met de pre-millenium modellen gewerkt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

-deZeeuw
Berichten: 11
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 15:27

Re: lever vragen

Berichtdoor -deZeeuw » wo 15 mar 2017, 22:54

Dat is mooi. Dat heb je in het begin met een Pavoni wel nodig :D
Gelukkig had ik nog wat verouderde Lavazza boontjes in de maler zitten waar ik nu mee aan het oefenen ben :D

Eerste indruk: als er iets lekkers uitkomt dan is het zélfs met een relatief oud boontje prima te drinken. Ik heb even gecheckt en het betreft een model gemaakt in de jaren 1990-1995 of 1993-1997, dat is me nog niet helemaal duidelijk afgaande op de informatie van Francesco Coceccarelli.

Zie:
http://www.francescoceccarelli.eu/lapavoni_ep_eng.htm
http://www.francescoceccarelli.eu/lapav ... mi_eng.htm

Het verhaal van de verkoper dat er nieuwe ringen in zaten klopt volgens mij niet. Twee kleine lekken bij de bediening van het stoompijpje en bij het peilglas. Ook moet de plastic bescherming om het peilglas heen vervangen worden en mist de schroef die de bodemplaat vastzet. Die onderdelen ga ik binnenkort bij Van Pommeren kopen. Inmiddels is de boiler ontkalkt en de binnenkant en het warmte-element dus weer rood ipv zwart :mrgreen:

Verder doet de Pavoni het dus wel, maar er moet nog wat aan gebeuren. Om wat meer grip te krijgen op de prestaties wil ik ook een drukmeter toevoegen. Ik merk nu dat de shots soms vrij soepel pullen, maar dat ik ook vaak veel te veel weerstand voel. De koelring zit ik ook aan te denken, heeft iemand hier ervaring mee? Verder zie ik hier en daar ook mensen die een temperatuur meter toevoegen. Is dit verder niet meer nodig met de koelring, of is die ook niet zaligmakend? Nog een hoop vragen dus, maar dat is tegelijkertijd ook weer het mooie van dit apparaat! Ik zal binnenkort ook wat foto's plaatsen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: lever vragen

Berichtdoor fransg » wo 15 mar 2017, 23:04

Gelukkig had ik nog wat verouderde Lavazza boontjes in de maler zitten waar ik nu mee aan het oefenen ben :D

[...]

Ik merk nu dat de shots soms vrij soepel pullen, maar dat ik ook vaak veel te veel weerstand voel.
Als je met reeds lang overleden koffie werkt, dan hangt het helemaal af van je maling en het tampen hoeveel weerstand er over blijft en daarmee varieer je kennelijk flink.

Ligt niet aan je machine.
De koelring zit ik ook aan te denken, heeft iemand hier ervaring mee?
Velen hebben hier ervaring met denken. Een aantal heeft ook de koelring.
Verder zie ik hier en daar ook mensen die een temperatuur meter toevoegen.
Bedoel je die temperatuurplakstrip? Kan handig zijn maar een echte probe en een echte meter zijn samen beter.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

-deZeeuw
Berichten: 11
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 15:27

Re: lever vragen

Berichtdoor -deZeeuw » do 16 mar 2017, 11:13

Denken probeer ik ook zo nu en dan uit ja, leuk concept! :) Koelring nog geen ervaring mee, maar wel goede verhalen over gelezen.

First things first: eerst de boel maar eens helemaal waterdicht maken. Ook moet ik nog even naar het elektrisch circuitje kijken, want dat ziet er ook een beetje sjofel uit. En ik zal die oude koffie meteen vervangen door de verse boontjes van de Stadsbranderij (https://www.beanbrothers.nl/welcome/stadsbranderij/) hier in Eindhoven.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron