3 maanden niet reinigen

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

3 maanden niet reinigen

Berichtdoor cremalover » za 08 apr 2017, 21:53

Volgens een australische forum hoeft dit maar een keer per jaar.
Ik doe het een keer per drie a vier weken.
Stoute schoenen en drie maanden bocht drinken verder is dit het resultaat .

https://youtu.be/KOdjsp7kXkM" onclick="window.open(this.href);return false;

Koffie was laatste 4 weken ondrinkbaar dus steeds geklikoot en filter gedronken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: 3 maanden niet reinigen

Berichtdoor fransg » za 08 apr 2017, 22:00

Lijkt me dat de rubber ringen niet goed meer afsluiten?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: 3 maanden niet reinigen

Berichtdoor cremalover » za 08 apr 2017, 22:02

Is maar een ring.
Vervuiling komt niet hoger dan de seal.
Wel vervangen.
Oude was beetje verhard maar lekte nog niet.

https://youtu.be/uml-VfFg1Gk" onclick="window.open(this.href);return false;

Pti
Berichten: 3281
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: 3 maanden niet reinigen

Berichtdoor Pti » za 08 apr 2017, 22:25

Ik heb laatst ook alleen de onderste seal vervangen op mijn machine vooral omdat hij vol met smuck zat waarvan ik geen zin had om het eruit te peuteren.
Het resultaat was dat de hendel begon te piepen en stuiteren ondanks (te) ruimte hoeveelheid vet.

Mijn theorie was dat alles dan op die verse seal komt te hangen. Na het vervangen van de bovenste seals, die er overigens nog prima uitzagen, voor het schokkende bedrag van €6 was mijn probleem net zo snel vertrokken als dat het gekomen was.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: 3 maanden niet reinigen

Berichtdoor @3aan » za 08 apr 2017, 23:45

Ik vervang de zuigerringen minimaal 1 x per jaar, heb daar dan ook geen of hoegenaamd geen opbouw van vuiligheid, de piston wordt minimaal 4 x per jaar gereinigd en gevet, machine staat elke dag zo'n 12 uur aan, de kranen vet ik 2 keer per jaar, soms eens tussendoor indien nodig.


Zoveel vuiligheid als bij Crema heb ik nog nooit gehad, spoel wel minimaal 1 x per week even de boel door zonder douchezeefje, bah viezelepeuk! ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: 3 maanden niet reinigen

Berichtdoor cremalover » zo 09 apr 2017, 07:25

Ik vervang de zuigerringen minimaal 1 x per jaar, heb daar dan ook geen of hoegenaamd geen opbouw van vuiligheid, de piston wordt minimaal 4 x per jaar gereinigd en gevet, machine staat elke dag zo'n 12 uur aan, de kranen vet ik 2 keer per jaar, soms eens tussendoor indien nodig.


Zoveel vuiligheid als bij Crema heb ik nog nooit gehad, spoel wel minimaal 1 x per week even de boel door zonder douchezeefje, bah viezelepeuk! ;)
Het zeefje verwijder ik elke week en dan veeg ik de onderkant van fe zuiger schoon.
Het concept van een lsm is anders .
4 cm dikke zuiger waar zich vuiltussen seal en zeef kan verzamelen.Daarom vaak schoonmaken.
https://youtu.be/oTOVKY3SMBo" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik82
Berichten: 2909
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: 3 maanden niet reinigen

Berichtdoor Erik82 » zo 09 apr 2017, 08:40

Douchescherm gaat er hier 2-3 keer per week af om af te spoelen. Zuiger gaat er zeker eens per 3-4 weken uit voor wat vet en schoonmaken. Het eerste kost me 1 minuut en het laatste 10 minuten max. De Strietman heeft niet zo'n geul in de pakking maar is gewoon 1 dichte ring dus dat scheelt ook in de ophoping van het vuil maar moet wel iets vaker worden gesmeerd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 102mm blind burrs (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3281
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: 3 maanden niet reinigen

Berichtdoor Pti » zo 09 apr 2017, 11:00

Ik smeer als ik dr zuigerseals begin te horen. Lost dat niets op dan vervang ik ze.

Ik doe af en toe in de groep de bajonet schoon borstelen en het douchescherm er af. Zeg om de maand.
Maar ik ben wel een hele actieve flusher, onder het motto wat niet achterblijft kan ook niet aankoeken.

Voorheen stond de machine 24/7 aan al enkele jaren, sinds kort ben ik naar 7.00 tot 21.00 maar ik denk dat ik gewoon weer terug ga naar altijd aan. Marginaal extra energieverbruik en scheelt een hoop uitzetten en krimpen.

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: 3 maanden niet reinigen

Berichtdoor Bert 619 » zo 09 apr 2017, 14:45


Voorheen stond de machine 24/7 aan al enkele jaren, sinds kort ben ik naar 7.00 tot 21.00 maar ik denk dat ik gewoon weer terug ga naar altijd aan. Marginaal extra energieverbruik en scheelt een hoop uitzetten en krimpen.

https://www.youtube.com/watch?v=P-Pqe4rDGac" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Is ook het advies de Peter (Kafko)
Hij kan iig zien bij onderhoud dat een machine altijd aan is of tussen de bedrijven door uitgeschakeld is.
Slijtage onderdelen.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: 3 maanden niet reinigen

Berichtdoor cremalover » zo 09 apr 2017, 15:26


Voorheen stond de machine 24/7 aan al enkele jaren, sinds kort ben ik naar 7.00 tot 21.00 maar ik denk dat ik gewoon weer terug ga naar altijd aan. Marginaal extra energieverbruik en scheelt een hoop uitzetten en krimpen.

https://www.youtube.com/watch?v=P-Pqe4rDGac" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Is ook het advies de Peter (Kafko)
Hij kan iig zien bij onderhoud dat een machine altijd aan is of tussen de bedrijven door uitgeschakeld is.
Slijtage onderdelen.
Als je om 4 uur s'nachts op straat in je onderbroek op de brandweer staat te wachten en kijkt hoe je huis in de fik staar zie je dat anders.
Alles gaat sindsdien bij mij s'nachts uit.
Wat interesseert het mij of mijn espressoapparaat eerder kapot gaat.Dan koop je een nieuwe.Big deal.
Laatst gewijzigd door cremalover op di 11 apr 2017, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron