Bezzera Strega PSM

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor fransg » zo 18 jun 2017, 09:41

Een gevoels en daardoor smaakmatige Pistonmachine is eigenlijk meestal een dipper, no nonsens bouwkwaliteit, zware groepen met een hoop massa smaken als dipper vaak beter zeker als je regelmatig de boiler goed spoelt!

Goede verse bonen met een bovenmaatse molen en smullen maar, thuis een HX voor het gemak en in de kar uiteraard een dipper!

Dipperdedip hoera . . .
Ik zie een slogan ontstaan: "Een goedgespoelde gevoelsdipper doet je goed!"
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor R&B » zo 18 jun 2017, 09:53

Een gevoels en daardoor smaakmatige Pistonmachine is eigenlijk meestal een dipper, no nonsens bouwkwaliteit, zware groepen met een hoop massa smaken als dipper vaak beter zeker als je regelmatig de boiler goed spoelt!
Mijn open boiler hefboommachine bevalt anders ook prima. Door de externe thermostaat en het open boiler systeem ook goed thermostabiel.
Wel goed de boiler spoelen idd.
En die tweede veer maakt het verschil! :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor bobbee » zo 18 jun 2017, 13:48

Open boiler hefboommachine?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor R&B » zo 18 jun 2017, 16:29

Ja, je kent de mini gaggia toch wel?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor cremalover » zo 18 jun 2017, 17:52

Grappig dat Klaus Hansen een paar jaar geleden een Strega nog als " Spielzeug" omschreef en ze nu aanbeveelt. :mrgreen:

https://youtu.be/W52JbaLh8Ao" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Een Astoria Perla was volgens hem toen het je van het. :geek:

12 a 14 gram.voor een dubbelshot ist auch Pflicht. :(

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor bobbee » zo 18 jun 2017, 18:46

Ja, je kent de mini gaggia toch wel?
Die ken ik alleen van plaatjes enzo, maar verder niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Lenn
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 10:28

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor Lenn » za 08 jul 2017, 23:49

Hallo mede forum leden,

Ik ben Lennart, al een aantal jaren druk met de koffie bezig, veel hier en bij de buren gelezen en veel geprobeerd en inmiddels van een oude QM3000 naar een Bezzera BZ99 die ik 2 jaar geleden van Peter De Goede overgenomen heb nu bij de Strega aanbeland.

Ik vertel jullie graag wat mijn ervaring is voor en na de tuning die Peter heeft uitgevoerd.

Een maand geleden was het dan zo ver, er werd een Strega aangeboden door Daand, die ik heb overgenomen. Na een week wist ik het zeker, ook al was het een leuke machine, hij moest toch maar naar peter!

De hulpveer heeft hij verwijderd, pomp vervangen door eentje die 3 bar levert en verder wat jaarlijks onderhoud gepleegd waardoor mijn Strega er weer een tijd tegen kan. altijd weer een uitje om even naar Tilburg te gaan, ik kan hem iedereen aanraden voor onderhoud en tuning aan onze apparatuur.

Ik zal omschrijven wat ik ervoer voor de tuning en hoe de machine zich nu gedraagt.

Voor de tuning:

-Bonen zeer fijn gemalen, anders een te snelle ongecontroleerde doorloop.
-Hevel met 2 armen bedienen, los laten staat bijna gelijk aan een schietstoel,
-Lastig bepalen wanneer juiste pre-infusie druk bereikt is,
-Na pre-infusie hing ik op de hevel om de druk te matigen, anders sneller last van spuiters met mijn Naked pf,
-Snellere blondering van de extractie,
-bitterder en wrangere smaak dan ik gewend was van mijn Bezzera BZ99 die afgesteld staat op 9 bar, de smaak doet mij denken aan mijn eerste machine, quickmill 3000 die 12 bar leverde.

Na de tuning merk ik het volgende op:

-molen gelijk stukken grover afgesteld,
-nieuwe pomp geeft voor de eerste druppels een duidelijk ander geluid waardoor je merkt dat hij op druk komt,
-Hevel rustig omhoog brengen en los laten,
Extractie verloopt vloeiender, geen chunneling meer,
-geen blonde bittere crema op de espresso naar afloop,
-zachte smaak die ik gewend was van mijn BZ99, zelfs nog wat voller. Het is net of alle smaken die de espresso heeft duidelijker naar voren komen.
-Vriendlief is niet meer bang voor die gevaarlijke hevel waardoor ik ook weer koffie krijg door alleen maar op de bank te blijven zitten, aangezien jullie het vast fijn vinden als de vrouw ook een lekkere espresso voor je neer zet natuurlijk altijd een overweging om mee te nemen.

Wie in de buurt van Utrecht woont en graag eens met een getunede Strega zou willen spelen is altijd welkom gezellig een bakje te komen drinken.

Groetjes,

Een groot espresso liefhebber.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor bobbee » zo 09 jul 2017, 09:03

Leuk om te horen!

Ik neem het direct van je aan. Er staan wat punten bij waarvan ik denk dat is geweldig om te horen en er staan wat punten waarvan ik denk dat je die verbeteringen niet kunt herleiden tot de mod. Dat is waarschijnlijk omdat je de strega nog maar kort in de originele versie hebt gebruikt.

In ieder geval zeer bedankt voor het delen van je ervaring. Een paar foto's van de mod en heel misschien een filmpje van de handelingen etc. zou leuk zijn.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor cremalover » zo 09 jul 2017, 09:20

Apart.
Bij mijn standaard Strega kon ik perfect horen wanneer de kamer bijna vol was.

De smaak vond ik absoluut zachter dan bij mijn eerdere pompmachines.Dat was destijds een complete eyeopener.
Wat de veerkracht van de hendel betreft.
Net als bij een Harley.Als je hem niet meer kunt aantrappen is het tijd voor een auto. :mrgreen:

Lenn
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 10:28

Re: Bezzera Strega PSM

Berichtdoor Lenn » zo 09 jul 2017, 22:20

@Bobbee, Het zou natuurlijk kunnen dat met veel oefening ik de extractie net zo fijn kan laten verlopen als nu, dat ging ook best goed maar als ik de machine geheel zn gang zou laten gaan zonder de hevel tegen te houden zou ik de druk echt te hoog vinden.

@Cremalover als je echt van crema houd zou ik de Strega lekker laten zo als hij is. Zelf hoor ik het ook, ik heb een zeer goed gehoor maar de tijd tussen bijna vol en 9 bar druk bedraagt echt zeer weinig tijd, ik ben zelf blij dat mijn machine nu gemakkelijker te bedienen is.

Ik ben verder van plan binnenkort een filmpje te maken en zal deze natuurlijk voor jullie plaatsen.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron