Upgrade van e61 naar hevelmachine?

Twinbike
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 feb 2013, 22:25

Upgrade van e61 naar hevelmachine?

Berichtdoor Twinbike » ma 01 jan 2018, 14:29

Graag jullie mening;
Na wat spelen met een Gaggia mini, heeft de hevelmachine mijn interesse gewekt.
Vooral het simpele (eenvoudige techniek),het geluidloze espresso zetten, en de zachte smaak spreken mij erg aan.

Normale setup is een BFC ela;
-is een hevel een upgrade tov een E61?
-aan welke modellen moet ik denken (budget tot €1000)
-met of zonder veer?
BFC ela / Macap mxd Extreme / 2x Gaggia mini '72 / Wmf '60 / FTM / Quickmill omre monza / Bruni brunella

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Upgrade van e61 naar hevelmachine?

Berichtdoor Erik82 » ma 01 jan 2018, 15:55

Een hevel geeft een andere smaak, veel zachter. Het is niet zozeer beter danwel anders dus die keuze moet je zelf maken. Kwestie van persoonlijke voorkeur maar de meeste mensen die eenmaal overstappen op een goede hevel gaan niet snel meer terug.

Tot de 1000 euro zul je echt 2de-hands moeten zoeken. Als je echt een begin wil maken in de hevelmachine is de Bezzera Strega een hele veelzijdige machine om mee te starten. Daarna kom je direct in de klasse Profitec, Londinium e.d. en gaat de prijs hard omhoog. Je kunt ook wel naar een kleine hevel kijken en dan is het budget best aardig. De vraag is echter hoeveel plezier je daaraan gaat beleven. Ze kosten redelijk wat tijd om onder de knie te krijgen en hebben hun nukken. Een Bezzera Strega geeft je het gemak van die elke volwaardige E-61 HX je ook geeft.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Upgrade van e61 naar hevelmachine?

Berichtdoor Frup » ma 01 jan 2018, 22:50

Ik ben een paar weken geleden overgestapt van een E61 naar een 'handhebel'. Met dezelfde argumenten als je aangeeft.
Ik heb erg lang getwijfeld welke machine ik zou kiezen. Elke machine heeft vóór- en nadelen. het is handig om je eisen voor jezelf op een rijtje te zetten.
De eerste week was ik vooral bezig met instellen en wegen (temperatuur, maalgraad, dosering, tampen). Inmiddels is het toch wel genieten.
Wat mij opvalt is dat de espresso minder scherp smaakt (als ik dat zo kan zeggen). Inderdaad zachter en minder bittertjes.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

DavidJ
Berichten: 25
Lid geworden op: do 02 nov 2017, 20:08
Locatie: Geertruidenberg

Re: Upgrade van e61 naar hevelmachine?

Berichtdoor DavidJ » di 02 jan 2018, 09:02

Ik ben zelf een half jaar geleden ook overgestapt van een E61 naar een Bezzera Strega. Wel een gemodificeerde versie (PSM), maar ik kan terecht zeggen dat het een vooruitgang is op smaakgebied. Inderdaad veel zachtere espresso en deze machine heeft inderdaad de voordelen van een E61 HX-machine. Door de modificatie vind ik hem wel een stuk beter handelbaar en voor mij is het reproduceren van de shots is eenvoudiger geworden.
Bezzera Strega PSM | Niche Zero | V60

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade van e61 naar hevelmachine?

Berichtdoor cremalover » di 02 jan 2018, 14:37

Van e61 naar hendel hoeft geen upgrade te zijn.
De koffie is als gezegd wat zachter van smaak.
Je moet daar maar net van houden.
Maar je bent iig van het gejengel van dat Ulka pompje af.Voor mij was dat de grootste winst.

Twinbike
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 feb 2013, 22:25

Re: Upgrade van e61 naar hevelmachine?

Berichtdoor Twinbike » di 02 jan 2018, 17:42

Bedankt voor jullie reakties, en genoeg stof tot nadenken :)
Hink een beetje op 2 gedachtes; een Pavoni of id erbij om ervaring op te doen, of mijn huidige machine inruilen voor een Strega. Al vind ik het wel jammer dat deze nog steeds een pomp, dus geluid geeft
BFC ela / Macap mxd Extreme / 2x Gaggia mini '72 / Wmf '60 / FTM / Quickmill omre monza / Bruni brunella

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Upgrade van e61 naar hevelmachine?

Berichtdoor ErikW » di 02 jan 2018, 21:11

Zelf ben ik heel erg tevreden met mijn Londinium-R.
Heeft een rotatiepomp die af en toe heel kort (1 sec soms 2 sec) even aangaat.
Deze veerhevel werkt voor het doorlopen compleet stil.
Ik werk altijd met de veerduk van de machine, je kan natuurlijk tegenhouden of harder duwen.
Je kan de pre-infusietijd zelf bepalen.

Ik sprak nog met de leider van mijn workshop.
Hij wist nog mijn machines en mijn leercurve.
Onze conclusie: koop 1x de beste maler en machine en werk nauwgezet met top verse bonen.

Na een paar weken had ik nooit meer missers, kopjes die ik moet leeggooien etc.

Overall gezien is duurkoop dus het goedkoopst! :)
Alleen mis je dan de upgrade-virussen . . . . :roll:

Gr Erik

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Upgrade van e61 naar hevelmachine?

Berichtdoor Frup » di 02 jan 2018, 22:32

..., of mijn huidige machine inruilen voor een Strega. Al vind ik het wel jammer dat deze nog steeds een pomp, dus geluid geeft
Volgens mij is de Strega er ook in een pomploze en hybride versie (Top). Dan kun je naar wens kiezen tussen mét of zonder pomp.
Wat dat vervolgens voor de smaak betekent, kunnen anderen beter zeggen (of je moet even googelen). Ik heb daar geen ervaring mee.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Upgrade van e61 naar hevelmachine?

Berichtdoor bobbee » di 02 jan 2018, 23:34

Je kunt iedere strega aan het vaste water hangen.
Daarnaast, Peter de goede doet er bij het uitvoeren van de strega mod ook een andere stillere pomp in die lagere druk levert en isoleert die ook nog eens!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade van e61 naar hevelmachine?

Berichtdoor cremalover » wo 03 jan 2018, 11:53

..., of mijn huidige machine inruilen voor een Strega. Al vind ik het wel jammer dat deze nog steeds een pomp, dus geluid geeft
Volgens mij is de Strega er ook in een pomploze en hybride versie (Top). Dan kun je naar wens kiezen tussen mét of zonder pomp.
Wat dat vervolgens voor de smaak betekent, kunnen anderen beter zeggen (of je moet even googelen). Ik heb daar geen ervaring mee.
Klopt.Volgens mij maakt Casabarista de hybride variant.
Dubbel hybride zeg maar.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten

cron