Lever ervaringen en voorkeuren

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor bobbee » wo 29 aug 2018, 22:47

Daar staat hij, de hulpveer :-)
Vandaag naar Tilburg getogen om hem te laten verwijderen. Onderwijl een espresso, slow coffee en likeurtje gedronken en veel over smaken en apparatuur gepraat. Was een gezellige en leerzame namiddag!

Thuis snel aan het water gehangen en zojuist de eerste bakjes gezet. Moet nog wel meer tunen, maar als verwacht grover moeten malen en er is idd een merkbaar smaakverschil; het is net of je 'meer' proeft. Ga ook maar eens wat meer spelen met de distributie, want de naked liet zien dat daar ook nog wel ruimte voor verbetering is... (toch maar een funnel aangeschaft).
En de vrouw hoeft het apparaat ook niet meer met 2 armen te bedienen...

De komende dagen veel koffie drinken dus!

Afbeelding
Gaaf. Pomp is toch ook vervangen dan door Peter?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » wo 29 aug 2018, 23:19

Gaaf. Pomp is toch ook vervangen dan door Peter?

Ik heb hem aan het vaste water hangen, dus de pomp doet niets meer (en is daarom ook niet vervangen).
Er zit een reduceer tussen en daarmee kan ik de pre-infusie instellen tussen plm 1.5 en 3.5 bar. Staat nu rond de 2 bar.

Verder stond de pressostaat stond ook wel aardig hoog (schakelde bij 1.2 bar), dus die heb ik op aanraden van Peter ook wat lager gezet. Schakelt nu net boven 1 bar. Kijken of ik daarmee nog lekker snel kan stomen voor de ochtend latte voor m'n vrouw ;)

Enfin, dit is zo'n beetje het startpunt, nu lekker spelen!
dus...

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » wo 29 aug 2018, 23:24

Hé, kan die veer misschien in een gaggia mini? Ik heb namelijk eens geprobeerd om er daar één bij te steken maar de veer is beginnen roesten na een eind :-(
Wat zijn binnen en buitendiameter?

De maten zijn:
- Binnediameter: 21.5mm
- Buitendiameter: 28.7mm
- Lengte: 77mm
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor bobbee » wo 29 aug 2018, 23:32


Gaaf. Pomp is toch ook vervangen dan door Peter?

Ik heb hem aan het vaste water hangen, dus de pomp doet niets meer (en is daarom ook niet vervangen).
Er zit een reduceer tussen en daarmee kan ik de pre-infusie instellen tussen plm 1.5 en 3.5 bar. Staat nu rond de 2 bar.

Verder stond de pressostaat stond ook wel aardig hoog (schakelde bij 1.2 bar), dus die heb ik op aanraden van Peter ook wat lager gezet. Schakelt nu net boven 1 bar. Kijken of ik daarmee nog lekker snel kan stomen voor de ochtend latte voor m'n vrouw ;)

Enfin, dit is zo'n beetje het startpunt, nu lekker spelen!
Ah ok. Ik heb hem niet aan het vastwater dus pomp zou bij mij wel vervangen worden vandaar.
Druk staat bij mij ook net boven 1bar op het niet geijkte metertje Afbeelding en stomen gaat prima!
Succes morgen met de mooie nieuwe strega!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » vr 31 aug 2018, 18:10

Even gemeten, en na de modificatie meet ik 7 bar...

Afbeelding
dus...

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor @3aan » za 01 sep 2018, 02:15

Als je dat echt op de puck krijgt? Ik zou er voorlopig voor gaan!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » za 01 sep 2018, 07:33

Als je dat echt op de puck krijgt? Ik zou er voorlopig voor gaan! AfbeeldingAfbeelding
Dat vraag ik me ook af.Ik neem aan dat deze foto met dichte kraan is? Met koffie in de puck is die druk volgens mij lager omdat het water van begin af aan zich een weg door de koffie aan het zoeken is.Zou zo maar eens met 6 ipv 7 kunnen beginnen.Beetje als met een motor.Hoe meer speling ,hoe meer flow,hoe minder drukopbouw.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » za 01 sep 2018, 08:01

Klopt, dichte kraan. Ik kan met het beruchte omgebouwde portafilter in feite alleen maar de statische waterdruk meten. Die is dus een bar of 4 lager geworden na het verwijderen van de veer.
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » za 01 sep 2018, 08:10

Klopt, dichte kraan. Ik kan met het beruchte omgebouwde portafilter in feite alleen maar de statische waterdruk meten. Die is dus een bar of 4 lager geworden na het verwijderen van de veer.
dubbel
Laatst gewijzigd door cremalover op za 01 sep 2018, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » za 01 sep 2018, 08:11

Klopt, dichte kraan. Ik kan met het beruchte omgebouwde portafilter in feite alleen maar de statische waterdruk meten. Die is dus een bar of 4 lager geworden na het verwijderen van de veer.
Berst een groot verschil.Niet minder dicht crema?


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron