Lever ervaringen en voorkeuren

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » vr 16 feb 2018, 06:59

Weer een avondje zitten grasduinen op dit forum en even wat kleine vragen:

1) Als je een Strega op vast water zet, gebeurd de vulling / pre-infusie dan puur door de leidingdruk? M.a.w., wordt de vibratiepomp dan geheel overbrugd? Of is die dan nog steeds in gebruik? Zou voor mij geen echt voor- of nadeel zijn, maar wil het principe graag snappen. Staat er overigen nu 1 op MP waarbij je dat kunt kiezen, maar vraag me af wat de toegoevoegde waarde van de 'special edition' is...
(en ik heb de Mitica nu op vast water staan en denk niet dat ik ooit nog terug wil naar een machine die ik handmatig moet vullen)

2) Moet je flushen bij een Strega? Bij een Londinium hoeft dat niet toch?

Tnx
Strega op vast water gebruikt de pomp niet.
De optie om te kunnen kiezen met een schakelaar lijkt me ideaal.
Je kunt dan de manier van pre infusie kiezen.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » vr 16 feb 2018, 07:19

Hij is al genoemd maar kijk ook eens naar de Izzo Alex Leva.
Volop plaats voor kopjes en enorm veel stoomkracht.Afmeting komt overeen met een Strega.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Erik82 » vr 16 feb 2018, 07:50

De Strega is wel verstandg om even kort te flushen. Sowieso vind ik het goed om elke machine kort te flushen al is het maar om met een schoon douchescherm te beginnen.

De Strieman is veel variabeler en dus moeilijker voor constante kwaliteit.
Erg kleine boiler uiteraard. Apparaat is erg klein/licht en verplaatsbaar.
Alleen het conventiegeluid van het opwarmende water......

De Strietman is juist heel stabiel met zijn nagenoeg verzadigde groep. Met de drukmeter is het doodeenvoudig elk willekeurig drukprofiel toe te passen. Handhevels kost gewoon minimaal 1000 espresso voordat je echt het gevoel hebt. Dat is ook een leercurve. Gezien de relatief korte tijd dat jij de Strietman hebt en het aantal machines wat je daarnaast ook nog bezit denk ik dat je hem gewoonweg te weinig gebruikt en hem nog niet helemaal onder de knie hebt. Ook zonder drukmeter was het namelijk doodeenvoudig om er keer op keer zeer constant een geweldige espresso uit te krijgen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » vr 16 feb 2018, 08:04

De Strega is wel verstandg om even kort te flushen. Sowieso vind ik het goed om elke machine kort te flushen al is het maar om met een schoon douchescherm te beginnen.

De Strieman is veel variabeler en dus moeilijker voor constante kwaliteit.
Erg kleine boiler uiteraard. Apparaat is erg klein/licht en verplaatsbaar.
Alleen het conventiegeluid van het opwarmende water......

De Strietman is juist heel stabiel met zijn nagenoeg verzadigde groep. Met de drukmeter is het doodeenvoudig elk willekeurig drukprofiel toe te passen. Handhevels kost gewoon minimaal 1000 espresso voordat je echt het gevoel hebt. Dat is ook een leercurve. Gezien de relatief korte tijd dat jij de Strietman hebt en het aantal machines wat je daarnaast ook nog bezit denk ik dat je hem gewoonweg te weinig gebruikt en hem nog niet helemaal onder de knie hebt. Ook zonder drukmeter was het namelijk doodeenvoudig om er keer op keer zeer constant een geweldige espresso uit te krijgen.
Ik heb hem een week gehad en elk shot was raak.
Was er erg vanonder de indruk.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor fransg » vr 16 feb 2018, 09:12

Strega op vast water gebruikt de pomp niet.
Dan hangt de pre-infusie dus af van de waterleidingdruk en flow-snelheid op dat moment (mogelijk een dip als de vaatwasser of kledingreiniger aan is, als iemand de douchekraan open gooit etc) tenzij je daar extra voorzieningen voor aanbrengt.
De optie om te kunnen kiezen met een schakelaar lijkt me ideaal.
Je kunt dan de manier van pre infusie kiezen.
Ben ik met je eens.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor ErikW » vr 16 feb 2018, 09:19

Ik ben ook niet goed op de EHBO-pop! :D
Dan de veer voor mij.

Erik

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » vr 16 feb 2018, 18:15

Strega op vast water gebruikt de pomp niet.
Dan hangt de pre-infusie dus af van de waterleidingdruk en flow-snelheid op dat moment (mogelijk een dip als de vaatwasser of kledingreiniger aan is, als iemand de douchekraan open gooit etc) tenzij je daar extra voorzieningen voor aanbrengt.
De optie om te kunnen kiezen met een schakelaar lijkt me ideaal.
Je kunt dan de manier van pre infusie kiezen.
Ben ik met je eens.
Ik overleef het mocht de pre fusiedruk ooit een bar zakken. :mrgreen:

Maar ik ben eerlijk genoeg om te zeggen dat ik geen verschil proef tussen een pre infusie met 1 of 3 bar.
Ik geloof niet zo in pre infusie druk verschillen.Geloof wel in geleidelijke infusie die de puck niet breekt.Die filmpjes met jouw doorzichtige Porta waren wat dat betreft verhelderend.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » za 17 feb 2018, 09:00

Begin toch richting de Strega te gaan. Ik vind een Londinium wel echt mooier om te zien (= ook belangrijk), maar ik denk niet dat ik het verschil ga proeven en dan vind ik het prijsverschil wel erg groot. Misschien ooit...
Ga nu maar even in de afwachtende modus. Heb geen haast en moet m'n Mitica ook zien te verkopen. Nieuw is het verschil tussen die twee iets van 160 eur, dus m'n insteek is dat ik dat wil bijleggen. Nu even in de afwachtende modus om te kijken of ik een gebruikte tegen ga komen voor sub 1000 eur...
dus...

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Jochen_P » za 17 feb 2018, 09:35

Er staat op dit moment eentje op het forum te koop! :)

viewtopic.php?f=14&t=8982
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » za 17 feb 2018, 09:42

Begin toch richting de Strega te gaan. Ik vind een Londinium wel echt mooier om te zien (= ook belangrijk), maar ik denk niet dat ik het verschil ga proeven en dan vind ik het prijsverschil wel erg groot. Misschien ooit...
Ga nu maar even in de afwachtende modus. Heb geen haast en moet m'n Mitica ook zien te verkopen. Nieuw is het verschil tussen die twee iets van 160 eur, dus m'n insteek is dat ik dat wil bijleggen. Nu even in de afwachtende modus om te kijken of ik een gebruikte tegen ga komen voor sub 1000 eur...
Zou moeten lukken.
Heb de mijne destijds voor 800 verkocht.
Met naked en Tampere erbij .Was toen twee jaar oud.Lijkt me een redelijke prijs.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron