La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor rmtz » za 03 mar 2018, 21:28

Ik gebruik ook een nauwkeurig weegschaaltje, waarin ik 12 gram maalsel afweeg. In de winkel raadde men overigens 19 gram aan.

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor Jochen_P » za 03 mar 2018, 21:49

De Mazzer is tweedehands. Hij is ongeveer 4 jaar oud en helemaal nagekeken. De maalschijven zijn nog prima.
Ik heb de supermarktbonen er maar weer uitgehaald. Ik zal morgen even alles schoonmaken en dan weer opnieuw beginnen met de goede bonen. Al moet ik wel zeggen dat ik al verbetering zie mbt de fijnere maling.
Volgens de verkoper? Volgens jou?

Toen ik ooit een oude molen kocht werkte die prima totdat ik fijn probeerde te malen, toen kwam er gewoonweg geen maalsel meer uit. Jouw verhaal klinkt gelijkaardig vandaar mijn vraag.
Een setje maalschijven kost 35-40€. Dan maalt hij weer als nieuw! Ik zou daar niet over twijfelen eerlijk gezegd :)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor HanR » za 03 mar 2018, 21:59

Wel originele Mazzer schijven gebruiken.
Kost niet veel meer dan "geschikt voor".

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor dirk020 » za 03 mar 2018, 22:24

Ik heb sinds een paar dagen een La Pavoni Europiccola...
Probeer 't zo eens: https://www.facebook.com/theo.vankampen ... 306&type=3
"Verhuizen kost beddestro!"

Gebruikersavatar
EspressoEelco
Berichten: 44
Lid geworden op: za 03 mar 2018, 22:07

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor EspressoEelco » za 03 mar 2018, 22:41

Hoi RMTZ :),

Uiteraard La Pavoni is niet de simpelste maar er is wel ermee koffie te maken; echt lekkere koffie - dan moet je een beetje skils hebben maar wat jij beschrijft is niet eens op koffie lijkt.

Als ik je verhaal lees dan zie ik dat bonen zij geweldig, La Pavoni is nieuw en maler is in nieuwstaat. Ik denk dat probleem in 'nieuwstaat' ligt. Maler wellicht is prima maar niet echt goed afgesteld.
Als je op maler fijnste graad zet - 0 dan het is blijkbaar nog niet fijn genoeg en dat kan best. Heel vaak 0 is zo maar een getal waar teling begint. Er is wel belangrijk echte 0 stand van de maler te vinden. Echte 0 is stand waarin maalschijven elkaar beginnen te raken. Vanaf die stand kan je beginnen je maalgraad afstellen. Voor espresso moet het echt fijn zijn en zit niet ver van 'echte' 0.

Hoe doe jij dat, echte 0? Dat hangt er vanaf je maker. Op Youtube heel filmpjes over hoe je maler moet schon maken en afstellen, Mazer is heel gebruikelijke maler en je vindt ongetwijfeld wat je zoekt.

In La Pavoni gaat meestal 12-14gr erin en je tapt 22-25 eruit in 25sec. 18 gr is meestal voor grotere groepen en filtermaat 58mm.

success, Roman
Ik krijg het beste resultaat met mijn Pavoni als er na 3 sec met de handel omhoog Druppels komen.
Is wel fijn hoor ook als er nog koffie uitloopt, als je zo fijn maald dat je de handel niet meer omlaag krijgt, dan hoop ik dat je tegeltjes heb en geen behang Afbeelding🤣0,9Bar is kaboemAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-8704F met Tapatalk


rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor rmtz » zo 04 mar 2018, 10:00

Ik heb de maler schoongemaakt en er weer goede bonen ingedaan. Heb verder een naked filterhouder aangeschaft, wat ik ook wel prettig vind, omdat je ook wat meer ziet van het proces.
In ieder geval krijg ik eindelijk een goed resultaat. Door de fijnere afstelling begint hij niet meer gelijk te lopen, maar krijg ik pas na seconden wat druppeltjes.
De verkoper liet me zien dat de schijven nog helemaal goed zijn, maar dat kon ik natuurlijk helemaal niet inschatten. Ik denk dat ik inderdaad maar voor de zekerheid nieuwe schijven erin zet.
Dank voor alle hulp!

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor rmtz » zo 04 mar 2018, 10:02

De Facebook posting is inderdaad ook erg interessant.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor Erik82 » zo 04 mar 2018, 11:00

Als de schijven goed zijn is vervangen zinloos want dan moet je ze weer in laten lopen en zit je daar weer mee. Haal de bovenste schijf los en ga er met je nagel langs. Als je stukjes van je nagel af kunt schaven zijn ze nog goed zolang er verder geen deuken of happen uit zijn.

Als de maler alleen thuis is gebruikt of de vorige eigenaar er al nieuwe schijven in heeft gezet voor alleen thuisgebruik dan zal het wel goed zijn. Als je hem uit de horeca hebt dan altijd vervangen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor rmtz » zo 04 mar 2018, 11:20

De verkoper had er inderdaad zijn nagel langs gehaald om te laten zien dat de schijven goed zijn. Dus dat zal dan toch wel goed zijn.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor fransg » zo 04 mar 2018, 12:37

Okee dan doen wij ook niet moeilijk
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron