Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor Pti » di 17 apr 2018, 22:00

Een espresso is inderdaad een espresso en het hele "dubbele-enkele" is ouderwets en daardoor verwarrend.
Tegenwoordig hebben we het over ratio's zoals je zelf al aangeeft de verhouding van droog op nat.

1op1 ristretto
1op2 espresso
>1op3 lungo

martijnox
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 03 dec 2017, 14:34
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor martijnox » wo 18 apr 2018, 10:33

Aahhja ik heb het nog even opgezocht ja. Dus eigenlijk zet ik altijd een ‘dubbele’.

Komt mooi uit iig voor die cappuccino.
Net weer een poging gedaan, en het stoompijpje krijg ik maar niet onder controle. Met een klassiek opschuim kannetje met zo’n soort zeef die je op en neer doet heb ik wel prima schuim. Zo fijn zelfs, dat als ik mijn ‘lege’ kopje op zn kop hou, het schuim er nog niet uitvalt.

Grootste ontdekking van vadaag: een goeie espresso boon hoeft helemaal niet lekker te zijn in een cappu. Ik ga maar eens naar een goeie boon voor cappuccino op zoek. Dit is niks.
La Pavoni Professional post mil. / Aergrind / Aeropress / V60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Goeie lungo uit een Pavoni zonder maalgraad aan te passen?

Berichtdoor bobbee » wo 18 apr 2018, 11:27

Aahhja ik heb het nog even opgezocht ja. Dus eigenlijk zet ik altijd een ‘dubbele’.

Komt mooi uit iig voor die cappuccino.
Net weer een poging gedaan, en het stoompijpje krijg ik maar niet onder controle. Met een klassiek opschuim kannetje met zo’n soort zeef die je op en neer doet heb ik wel prima schuim. Zo fijn zelfs, dat als ik mijn ‘lege’ kopje op zn kop hou, het schuim er nog niet uitvalt.

Grootste ontdekking van vadaag: een goeie espresso boon hoeft helemaal niet lekker te zijn in een cappu. Ik ga maar eens naar een goeie boon voor cappuccino op zoek. Dit is niks.
Een dubbele espresso hoeft niet gebruikt te worden voor een cappuccino. Het schuim uit de frabosk wat zo dik is als je omschrijft is eigenlijk veel te dik. Als je dat wilt creëeren met de stoompijp heb je een verkeerd beeld van een cappuccino.
Ik zou het je graag willen laten zien maar je woont niet echt in de buurt helaas.
Er is, als je het anders wilt maken, nog wel wat te doen. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten

cron