Upgrade naar levermachine?

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Upgrade naar levermachine?

Berichtdoor GuidovW » za 29 sep 2018, 22:10

Ook ik vind het tijd worden voor een volgende stap in de koffiebeleving. Naast de Moccamaster, de Moka Express en de Chemex, ondersteund door de Kinu M47 maler, is er veel meer te beleven in koffieland. En veel meer verdieping aan te brengen in de koffiebeleving. Mijn koffie, meestal de Bialetti, wordt thuis altijd erg gewaardeerd. Maar het kan nog beter, met uit dezelfde boon nog veel meer smaak! Daarom is een upgrade gewenst. :)

Ik ben m’n lief al een beetje aan het voorbereiden. Maar een aantal zaken zijn van tevoren al wel duidelijk. De aanrechtruimte is beperkt, het wordt een klein machientje. En mogelijk krijgt zelf een kleine machine geen vaste plek. Hij mag geen ander geluid maken dan wat gepruttel. Dus geen pomp o.i.d. En een vaste aansluiting wordt het ook niet, de eerstkomende jaren…. ;)

Ik zit zelf erg te denken aan een (2e hands/opknappertje) La Pavoni pro, maar heb er geen ervaring mee. De ruimte onder de keukenkastjes is beperkt; 48 cm, maar zo’n kleine machine moet er toch wel onder passen, dacht ik. Ik drink espresso, m’n eega cappuccino en regelmatig worden er 3 kopjes tegelijk gezet. Maar zelden meer dan dat. En als er dan toch de mogelijkheid is, wil ik ook melk opschuimen wel leren… Ik ben bereid er tijd in te steken en een steile leercurve te ondergaan. :lol:

Dus veel ideeën en ook geïnspireerd door de enthousiaste foto’s van Fransg (z’n vakanties), maar is het ook de juiste machine voor de enthousiaste beginner? Ik sta open voor ideeën en alternatieven! :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Upgrade naar levermachine?

Berichtdoor Pti » zo 30 sep 2018, 00:20

Een Pavoni is een van de betere lever machines voor thuis, zeker als je kijkt naar prijs.

Hij heeft zijn nukken maar het is een kwestie van ermee om leren gaan en dan zal hij je belonen met heerlijke shots.
Ook is het zo ongeveer de enige sub €1000 levermachine waar je nog een beetje fatsoenlijk mee kunt opschuimen.

Of het de perfecte indruk is van een échte hendelmachine weet ik niet, de "grote jongens" zijn namelijk allemaal stukken vergevingsgezinder door oa de veerdruk en stabielere temperatuur...

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Upgrade naar levermachine?

Berichtdoor bvds » zo 30 sep 2018, 08:50

Juist qua schuimen vind ik de Pavoni heel matig. Dat gaat met een Elektra of PV Export een stuk beter. De Elektra is dan wel weer een stukje duurder. En geen manual maar met veer. De Elektra stelt hogere eisen aan je maler, maar daar krijg je door de veer weer consistentie voor terug. De PV laat het qua afwerking nog wel eens weten. Overigens lijken de nieuwere modellen weer wat beter gebouwd te zijn. Ook zijn de shotjes aan de kleine kant door het kleine slagvolume.

Een Pavoni leuk speelgoed. En best waardevast. Zeker met een koelring is de temperatuur goed te beheersen. Met een temperatuur sticker en een tweede filterdrager die je koud voor terugkoelen kan gebruiken gaat het ook. Ik vind het ook aan aanrader om er een 1 gats stoomtip op te zetten.
Laatst gewijzigd door bvds op zo 30 sep 2018, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
CafeSolo
Berichten: 98
Lid geworden op: di 16 dec 2014, 10:26

Re: Upgrade naar levermachine?

Berichtdoor CafeSolo » zo 30 sep 2018, 08:50

Een La Pavoni is ongeveer 32cm hoog. Met de hendel helemaal naar boven ongeveer 47cm. Dat moet dus lukken.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Upgrade naar levermachine?

Berichtdoor Marcje » zo 30 sep 2018, 08:58

Ik heb nu eventjes een La Pavoni erbij van een vriend, en ik vind het niet wat om eerlijk te zijn...
Hij overhit snel, dus probleemloos 3 kopjes achter elkaar zetten gaat niet echt. En even een rondje koffie serveren voor het bezoek lukt sowieso niet vanwege de omvang van de boiler. Die is vrij snel leeg en dan moet je weer wachten tot de volgende opwarmronde. Het is ook niet een echte potente stomer, in vergelijking tot een machine met een grote boiler. En hij is 49cm hoog als de hevel helemaal omhoog staat (de Stradivari).
Ze zien er gaaf uit en je kunt er lekker mee spelen, maar erg praktisch vind ik hem zeker niet.
Ik zou eerder kijken naar iets als een Ponte Vecchio Export denk ik, maar die is volgens mij ook niet lager dan 48cm. Dat is dan wel een spring lever, dus net anders dan een Pavoni.
dus...

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Upgrade naar levermachine?

Berichtdoor Pti » zo 30 sep 2018, 09:17

De Elektra Microcasa a Leva vond ik ook wel een goede tip.

Maar simpel zat, als je één keer verwend bent met een grote hendelmachine blijft het behelpen met een kleintje.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Upgrade naar levermachine?

Berichtdoor bvds » zo 30 sep 2018, 09:48

Hangt wel een beetje af van gebruik. Bij een of twee shotjes per dag is een kleine lever wel echt fijn.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Upgrade naar levermachine?

Berichtdoor Erik82 » zo 30 sep 2018, 09:59

Een La Pavoni is ongeveer 32cm hoog. Met de hendel helemaal naar boven ongeveer 47cm. Dat moet dus lukken.
Dat lukt dus niet. Als je maar 1cm over hebt kun je daar nooit je handen boven houden. Gaat hem dus niet worden.

Je moet goed rekening houden met de ruimte die je nodig hebt voor een handhevel. Bij een hevel met veer is dat wel makkelijker omdat je daar je knokkels niet mee af gaat schaven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade naar levermachine?

Berichtdoor cremalover » zo 30 sep 2018, 10:22

Ik zou absoluut voor een PV Export kiezen.Gewoon goed ondanks de horrorverhalen die je altijd leest.Ik heb er 5 gehad en 0! problemen.
Tevens super stomer.En heerlijke zachte shots.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Upgrade naar levermachine?

Berichtdoor fransg » zo 30 sep 2018, 12:15

Ik heb nu eventjes een La Pavoni erbij van een vriend, en ik vind het niet wat om eerlijk te zijn...
Hij overhit snel
Hangt o.a. af van de afstelling van de pressotat. Staat die hoog afgesteld dan is-ie lekker snel warm, maar ook eerder te warm. Staat die goed afgesteld dan kun je zeker 4-5 shots achtereen zetten. Een koelring is handig, maar past niet op de rare stradivari.
En even een rondje koffie serveren voor het bezoek lukt sowieso niet vanwege de omvang van de boiler.
Heb je een Europiccola maat boiler dan is dat niet fijn met veel bezoek maar een kleine machine moet je niet nemen voor het grotere werk. Met de pro heb ik moeiteloos bezoek bediend, in de vakantiehuisjes. Wel is het met een grote hefboom-machine zoals bijvoorbeeld de Londinium onvergelijkbaar veel makkelijker allemaal en trefzekerder.
Die is vrij snel leeg en dan moet je weer wachten tot de volgende opwarmronde.
Ik vind dat vrij snel gaan. Stoom snel afblazen, boiler bijvullen zodra de druk er helemaal af is terwijl de machine nog steeds goed heet is, en in een ommezien is de boiler weer op druk terwijl de zetgroep niet koud is geworden. Vind je het belangrijk dan kun je een waterkoker vol kokend heet water paraat houwen.
Het is ook niet een echte potente stomer
De meisjes moeten hun mokken melk met vage koffiesmaak maar elders bestellen ;-) Ik serveer er uitsluitend espresso's mee en een vriendin aan wie ik laatst een complete set incl Pavoni Pro gaf, gebruikt een elektrische opschuimklopper voor de melkblubber.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron