Gene Café CBR101

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor bobbee » vr 09 sep 2022, 13:59

Dat heb ik vaker gehoord. En ook over nagedacht. De logica ontbreekt en ik zeg dat het niet klopt, je hebt dus een machine die 10 min lang op zijn donder krijgt qua verhitting en als je dan de machine uit zou zetten zou het slecht zijn voor de electronics. Schiet mij maar lek maar dit klopt niet. De hitte is in het algemeen gewoon slecht voor electronica en gaat een keer stuk, of je hem nu koelt of niet.
Dat zeggende, ik heb 3 gene cafés gehad, een behmor en nu heb ik een Quest m3s + weer een gene cafe. Ik brand nu sinds 2013 zelf.
Deze apparaten zijn allen nog nooit stuk gegaan toen ze in mijn bezit werden gebruikt. Het waren allen 2e hands apparaten.

Ik deel dit alleen even ter info en aanvulling. Ik heb mijn conclusie getrokken en wellicht een ander met deze info ook. Maar blijf vooral zelf nadenken en conclusies trekken.

Ik ga nu even branden! Afbeelding
Ik heb een Behmor opgestookt met stgoppen na branden zonder koeling. Kabels gesmolten en einde oefening.
Ja maar zo donker als jij brand doet bijna niemand. Er zijn uitzonderingen natuurlijk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor cremalover » vr 09 sep 2022, 14:20

Dat heb ik vaker gehoord. En ook over nagedacht. De logica ontbreekt en ik zeg dat het niet klopt, je hebt dus een machine die 10 min lang op zijn donder krijgt qua verhitting en als je dan de machine uit zou zetten zou het slecht zijn voor de electronics. Schiet mij maar lek maar dit klopt niet. De hitte is in het algemeen gewoon slecht voor electronica en gaat een keer stuk, of je hem nu koelt of niet.
Dat zeggende, ik heb 3 gene cafés gehad, een behmor en nu heb ik een Quest m3s + weer een gene cafe. Ik brand nu sinds 2013 zelf.
Deze apparaten zijn allen nog nooit stuk gegaan toen ze in mijn bezit werden gebruikt. Het waren allen 2e hands apparaten.

Ik deel dit alleen even ter info en aanvulling. Ik heb mijn conclusie getrokken en wellicht een ander met deze info ook. Maar blijf vooral zelf nadenken en conclusies trekken.

Ik ga nu even branden! Afbeelding
Ik heb een Behmor opgestookt met stgoppen na branden zonder koeling. Kabels gesmolten en einde oefening.
Ja maar zo donker als jij brand doet bijna niemand. Er zijn uitzonderingen natuurlijk.
Ik brand echt niet donker.

En het gaat om het in een keer de koeling stopzetten.

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor Verenjano » vr 09 sep 2022, 20:23

De ene boon geeft meer caff dan de andere boon, maar in het algemeen maak ik de collector om de 500 gram leeg
Ik ook, maar wat ik bedoel is het open schroeven van de collector en het losschroeven van het binnenste rooster waar de lucht/rook doorheen gaat. En het daarachter schoonmaken.

Het ziet er na verloop van tijd namelijk zo uit:

Afbeelding

Schoon:

Afbeelding
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor bobbee » za 10 sep 2022, 00:20


De ene boon geeft meer caff dan de andere boon, maar in het algemeen maak ik de collector om de 500 gram leeg
Ik ook, maar wat ik bedoel is het open schroeven van de collector en het losschroeven van het binnenste rooster waar de lucht/rook doorheen gaat. En het daarachter schoonmaken.

Het ziet er na verloop van tijd namelijk zo uit:
Zo dan! Dus goed in de gaten houden. Dank voor de tip. Had niet gedacht dat het zo vies zou worden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor bobbee » za 10 sep 2022, 00:22


Ik heb een Behmor opgestookt met stgoppen na branden zonder koeling. Kabels gesmolten en einde oefening.
Ja maar zo donker als jij brand doet bijna niemand. Er zijn uitzonderingen natuurlijk.
Ik brand echt niet donker.

En het gaat om het in een keer de koeling stopzetten.
Weet ik nog wel van Behmor. En ook hoe oud en veel gebruikt die Behmor was. Die had er ontelbaar veel batches opzitten.

Dat donker branden zijn ook je eigen woorden :
viewtopic.php?p=56861#p56861
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor cremalover » za 10 sep 2022, 09:37

Ja maar zo donker als jij brand doet bijna niemand. Er zijn uitzonderingen natuurlijk.
Ik brand echt niet donker.

En het gaat om het in een keer de koeling stopzetten.
Weet ik nog wel van Behmor. En ook hoe oud en veel gebruikt die Behmor was. Die had er ontelbaar veel batches opzitten.

Dat donker branden zijn ook je eigen woorden :
viewtopic.php?p=56861#p56861
Jij hebt een geheugen als een os. :mrgreen:
Die Behmor had idd veel gedraaid.Nog steeds vind ik de Behmor beter dan de Gene.
En dat erg donker.Ik vind dat ik donker brand in vergelijking met third wave.Maar wat is donker?De video klopt een keer.Dat is de kleur waarik meestal mee eindig.Voor velen zal dit te donker zijn.Ik ga rustig 10-20 seconden vol in de tweede crack.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor fransg » za 10 sep 2022, 09:47

Je spreekt je eigen tegen en zegt vervolgens dat 'donker' ook maar een mening is ;-)
Ik brand echt niet donker.
Ik brand altijd erg donker zonder problemen.
Maar wat is donker?
Dat is objectief te meten / te vergelijken.
Ik ga rustig 10-20 seconden vol in de tweede crack.
Aantal seconden zegt iets maar daar ontbreekt de informatie hoeveel ºC de BT stijgt in die 20 seconden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor cremalover » za 10 sep 2022, 09:50

Je spreekt je eigen tegen en zegt vervolgens dat 'donker' ook maar een mening is ;-)
Ik brand echt niet donker.
Ik brand altijd erg donker zonder problemen.
Maar wat is donker?
Dat is objectief te meten / te vergelijken.
Ik ga rustig 10-20 seconden vol in de tweede crack.
Aantal seconden zegt iets maar daar ontbreekt de informatie hoeveel ºC de BT stijgt in die 20 seconden.
Je hebt gelijk.Heb er overna gedacht hoe ik me er uit moet lulle.Doe straks een tweede poging.

Over seconden en temperatuur?
Ik zeg heel eerlijk.Ik vul de mand,draai de knop op 230 en en als de kleur ok is gooi ik de koeling aan.That's it.
Ik ben van huis uit niet analytisch ingesteld doch meer een pragmaticus.Heb ook geen zin om me er in te verdiepen.En desalniettemin vind ik mijn eigen brandingen beter dan 95% wat ik in de webshops kan kopen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor fransg » za 10 sep 2022, 10:08

En desalniettemin vind ik mijn eigen brandingen beter dan 95% wat ik in de webshops kan kopen.
Dat is het belangrijkste, en genieten van je koffie is waar het uiteindelijk om draait.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor Ben70 » za 10 sep 2022, 10:37

Als ik 250 gram bonen in de Gene doe , dan ligt het aan de soort boon hoe lang ik moet roosteren ,ik rooster altijd op 220 graden ik heb bonen die de eerste crack laten horen na 12 minuten en ik heb bonen die bij 16 minuten de eerste crack laten horen ,de standaard is dat hij er niet is.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten