Hoe kom ik van die vliesjes af?

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor jjwi » di 13 sep 2022, 15:25

Beste koffievrienden,
Ik brand mijn koffie met de Gene CBR-101 brander en gebruik een externe koeler, waar ik de bonen direct na het branden op stort. Ik gebruik het ingebouwde koelprogramma niet, maar breek het proces af als de bonen zover zijn. Daarna start ik het koelprogramma alsnog op, maar dan zonder de bonen, want die liggen al op de koeler.
Wat mij opvalt is dat er toch nog een hoop vliesjes achterblijven bij de gebrande bonen en soms nog gedeeltelijk op de bonen zitten. De opvangbak van de koeler bevat als bodem een fijne zeef van metaaldraad, waar wel de lucht en wat stof, maar niet de vliesjes doorheen kunnen.
Wat kan ik doen om het aantal vliesjes in de gebrande bonen wat meer te beperken? Wat doe ik fout?
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor Ypuh » di 13 sep 2022, 15:49

Ik denk (maar weet het niet zeker) dat als je de bonen gewoon goed brand, de vliesjes in een eerder stadium in het brandproces al loslaten.

Heb de afgelopen weken ook veel uitgeprobeerd, maar bij de batches die het beste geslaagd waren, kwamen relatief weinig vliesjes mee bij de drop. Die blijven dan gewoon achter in de brander/opvangbak.

Ben ook nog maar een echte beginner als het op branden aankomt dus lees graag mee.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor jjwi » di 13 sep 2022, 16:07

Ik denk (maar weet het niet zeker) dat als je de bonen gewoon goed brand, de vliesjes in een eerder stadium in het brandproces al loslaten.
Dank voor jouw reactie.
De brandtijd bedroeg 16 minuten en ik heb doorgebrand tot Full City. Zou genoeg moeten zijn om bijna alle vliesjes eraf te krijgen. Er zaten er ook een heleboel in de chaff collector, maar, naar mijn idee, nog teveel tussen de bonen.
Laatst gewijzigd door jjwi op di 13 sep 2022, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor Verenjano » di 13 sep 2022, 16:41

Een paar keer overgieten tussen de opvangbak en een vergiet wil wel helpen. Of opschudden in een vergiet. En je kunt ze er ook voorzichtig afblazen ;) volgens mij is het bij de gene café vrij gebruikelijk dat er nog wat vliesjes op zitten. Dat los je niet op met het brandproces.

Misschien zijn er washed bonen die minder chaff hebben. Maar daar moet je ze natuurlijk niet op uitzoeken.

Tis niet heel mooi, maar voor de smaak maakt het niet uit. Ik doe altijd een beetje schudden, beetje blazen en dan is het wat mij betreft goed genoeg.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor jjwi » di 13 sep 2022, 17:21

Een paar keer overgieten tussen de opvangbak en een vergiet wil wel helpen
Dank voor jouw reactie. Het zijn washed processed bonen die ik gebruik. Ik denk inderdaad ook dat dit een beetje bij de Gene brander hoort en zal eens kijken of het opschudden in een vergiet wil helpen. Ook zal ik eens proberen om het vergiet in plaats van de opvangbak op de koeler te zetten en tijdens en na afloop wat te roeren. De vergiet heeft wat ruimere openingen.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor Ben70 » di 13 sep 2022, 18:56

Een paar keer overgieten tussen de opvangbak en een vergiet wil wel helpen
Dank voor jouw reactie. Het zijn washed processed bonen die ik gebruik. Ik denk inderdaad ook dat dit een beetje bij de Gene brander hoort en zal eens kijken of het opschudden in een vergiet wil helpen. Ook zal ik eens proberen om het vergiet in plaats van de opvangbak op de koeler te zetten en tijdens en na afloop wat te roeren. De vergiet heeft wat ruimere openingen.
Ik heb ook die Gene brander ,en heb geen last van die vliesjes maar ik laat de brander zijn programma afmaken dus die slaat af bij 60 graden ,en dan zijn de vliesjes echt weg
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor jjwi » di 13 sep 2022, 19:16

Ik heb ook die Gene brander ,en heb geen last van die vliesjes maar ik laat de brander zijn programma afmaken dus die slaat af bij 60 graden ,en dan zijn de vliesjes echt weg
🫘 😀
OK. Ik ga dat ook eens proberen met de eerstvolgende proefbranding. Ik zal de interne koeling zo een halve minuut eerder laten lopen dan op het punt waar ik normaal zou stoppen (anderhalf minuutje na het begin van de eerste kraak) om te komen tot Full City (+).
Ik laat jou mijn bevindingen dan weten.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor Ben70 » di 13 sep 2022, 19:49

Ik heb ook die Gene brander ,en heb geen last van die vliesjes maar ik laat de brander zijn programma afmaken dus die slaat af bij 60 graden ,en dan zijn de vliesjes echt weg
🫘 😀
OK. Ik ga dat ook eens proberen met de eerstvolgende proefbranding. Ik zal de interne koeling zo een halve minuut eerder laten lopen dan op het punt waar ik normaal zou stoppen (anderhalf minuutje na het begin van de eerste kraak) om te komen tot Full City (+).
Ik laat jou mijn bevindingen dan weten.
Je moet het ff onder de knie krijgen bij hoeveel minuten je wilt stoppen met branden en overgaan op de koeling, omdat de bonen nog na bruinen als de koeling net in is gegaan ,het ligt ook aan de temperatuur van de aangevoerde lucht.in de winter buiten is heel anders als in de zomer buiten.
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Pti
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor Pti » di 13 sep 2022, 20:28

Toen ik nog met de Gene brandde deed ik dat (meestal buiten) zónder de vliezenvanger je kunt dan de eerste krak veel beter horen. Of het ook helpt tegen de vliesjes weet ik niet, toen ik later ging branden met een antieke Nestor Martin trommelbrander gooide ik de koffie na het branden in een vergiet om af te koelen. Met wat opschudden was dat een perfecte manier om van de vliesjes af te komen, hoewel mijn partner er nog altijd van overtuigd is dat ál die vliesjes áltijd tegen de afzuigkap bleven plakken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor bobbee » di 13 sep 2022, 20:49

De vliesjes die er nog inzitten neem ik voor lief want beïnvloed de smaak niet.
Voorheen nam ik 2 vergieten en een ventilator. Daarvoor staan en de bonen van de ene vergiet naar de andere overgooien, de ventilator koelt de bonen en de vliesjes waaiden weg. Mocht het je bekoren dan zou je zoiets kunnen fabriceren.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten