Gene Cafe CBR101

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor Pti » do 21 sep 2023, 13:11

Misschien dat Arnoud van Hoofdkwartier eens een batch moet branden op de Gene. Kijken hoe dat gaat :)
Poeh da's al een hele tijd geleden dat ik met een Gene het mogen spelen hoor. Maar koop gewoon de allerbeste groene bonen, binnen het oogstjaar, die je je kunt veroorloven. Als je die gewoon -set and forget- in een voorverwarmde gene brand tot de brandgraad die je lekker vind en dan de brander een noodstop geeft kan er eigenlijk weinig mis gaan.

raoulraoul
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jan 2021, 12:10

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor raoulraoul » do 21 sep 2023, 14:48

Een vraag aan de thuisbranders: waar zijn goede ('verse') groene bonen te koop? Ik ken uiteraard Hoofdkwartier, en ook Koepoort, maar zijn er meer aanbieders?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor fransg » do 21 sep 2023, 15:01

Een vraag aan de thuisbranders: waar zijn goede ('verse') groene bonen te koop? Ik ken uiteraard Hoofdkwartier, en ook Koepoort, maar zijn er meer aanbieders?
zie ook

viewtopic.php?f=32&t=13188&hilit=groene+bonen
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor Ben70 » do 21 sep 2023, 15:23

https://www.ongebrand.nl/nl/producten

geen idee hoe vers zijn groene bonen zijn, soms staat het er wel bij welk oogst jaar
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor Rosanne » do 21 sep 2023, 21:58

Als voorbeeld de malabar monsoon groene boon
als ik die gebrand had, medium of donker dan vond ik die best lekker
totdat ik van Rosanna een pak Malabar Van Caffe Roen uit Italy kreeg
die ze mee bracht van haar vakantie in Italy, een wereld van verschil
wat een heerlijke koffie ,wat dus betekent dat een goede brander meer uit de boon haalt .
AfbeeldingAfbeelding
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Yespresso
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 06 nov 2020, 11:35

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor Yespresso » vr 06 okt 2023, 21:24

Wie kan me een beetje helpen hier. Ik heb een Gene cafe aangeschaft en ben nu een beetje aan het experimenteren. Ik kreeg er wat verse Mexicaanse bonen bij: https://roastrebels.com/en/green-coffee ... er=DE.7833

Volgens het recept op diezelfde site heb ik:
Voorverwarmen tot 180 C
Bonen erin en temp op 245 C tot FC + 45s
225 C tot einde roast

FC was ongeveer op 12:30 van de totale brandtijd. Althans, voor die tijd hoorde ik niet echt een popcorn geluid. Meer een tikje op een ruitje. Lastig te horen dus ik hoop dat de popcorngeluiden op FC was en niet 2nd crack.

Nu heb ik ook wat gevarieerd maar telkens vind ik de bonen iets te donker. Ik heb bijvoorbeeld eerst 6 minuten op 150 C gedaan met voorververwarming op 200C en dan naar 245 maar dan duurde FC alleen langer. Ik heb ook de temperatuur langzamer op laten lopen (2 min op 200 C, daarna op 220 C en toen op 245 C).

Welke van de tijden en temperaturen kan ik veranderen zodat ik met minder kleur op FC aankom?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor bobbee » vr 06 okt 2023, 21:47

Je eind temp lager houden. Bean temp niet vet boven 200c uit laten komen en zo 1st crack ib rollen tot gewenste brandgraad. Ik hou meestal vanaf rollende 1st crack 3 min aan en ga dan kijken om te lossen.

De tijd tot 1st crack doet niet veel voor de smaak. Ja wel wat natuurlijk maar eigenijk kun je hem gewoon opvoeren, de bonen zijn koud en warmen rustig in de brander uitgaande van een washed boon, een natural pakt heel anders uit! Die moet je niet teveel op hun sodemieter geven.

Maar zou nu beginnen om de eind temp lager te houden en zo 1st crack in te komen en te branden tot gewenste brandgraad. Met de gene cafe instellen op 225c.
Ik deed op het laatst toen ik de gene cafe had 250 gram erin en zette hem gewoon aan op 230c en starten. Het ding heeft niet zo heel veel kracht om dan direct de bonen naar 230c te verhitten dat duurt gewoon de hele brandtijd tot hij zo warm is. Dus eigenijk geen omkijken naar. Kreeg er prima espresso koffie mee, wel ff laten rusten liefst 10 dagen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

PeterOo
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 jul 2021, 14:09

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor PeterOo » za 07 okt 2023, 09:42

@bobbee: en hoe koel(de) jij dan je bonen? Niet in de Gene begrijp ik.
Aurora Brugnetti - Lagom P64 - Hario Switch

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor Ben70 » za 07 okt 2023, 10:19

Ik denk dat de meeste buiten de Gene koelde
Als je goed met de Gene om kunt gaan en weet wat je doet en rekening houd dat je nog na roostert
als je de cool down hebt ingeschakeld , dan vind ik het een voordeel om in de Gene te koelen
omdat je dan in de koel periode het kaft beter kwijt raakt.
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Cafe CBR101

Berichtdoor bobbee » za 07 okt 2023, 10:20

@bobbee: en hoe koel(de) jij dan je bonen? Niet in de Gene begrijp ik.
Een emmer met een stalen zeef erin die netjes past, in de emmer een gat en daaraan een oude stofzuiger die de lucht er doorheen zuigt. De gebrande bonen in de zeef en stofzuiger aan. Dat is mijn koeler.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron