I-Roast 2 weerstand mod

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

I-Roast 2 weerstand mod

Berichtdoor fob » wo 08 nov 2023, 22:22

Sinds kort probeer ik zelf koffie te branden in een I-Roast 2, een kleine fluid bed brander die maximaal 150 gram koffie per keer kan branden. Dit is leuk om te doen en na de eerste kilogram is het niet alleen drinkbaar, maar ook al lekker geworden. Over mijn eerste pogingen heb ik hier geschreven.

Maar het branden gaat wel erg snel. En ook al lijkt de temperatuursensor niet erg betrouwbaar te zijn, hij lijkt wel heter te branden dan de ingestelde temperatuur. In een post van jaren geleden op een forum van onze Australische collega's wordt beschreven dat het vermogen verlaagd kan worden door een weerstand te vervangen. Ik besloot dit maar eens te proberen.

Ik weet niet of er nog andere forumleden zijn met dezelfde brander, want hij is al een aantal jaren uit de handel. Maar ik beschrijf het proces hier voor het geval iemand er nog wat aan heeft.

Eerst open je de onderzijde van de I-Roast, dat wil zeggen de ronde klep die met 3 zogenaamde "spanner" of "snake eyes" schroeven vast zit. Deze schroeven worden volgens mij toegepast om het openen van een apparaat te ontmoedigen, en ik heb dan ook geen passende schroevendraaier of bit. Ik improviseer daarom zelf eentje door een sleufje in een oud bitje te slijpen.

Afbeelding

Hiermee gaat de onderzijde gemakkelijk open. Het blijkt niet nodig om het apparaat verder te openen, want de weerstand is al eenvoudig bereikbaar in de uitsparing aan de onderzijde op de foto.

Afbeelding

En in meer detail:
Afbeelding

Hier is zichtbaar dat het gaat om een 1kΩ weerstand (bruin, zwart, zwart, bruin, bruin). Opvallend genoeg is deze gevat in een JST-XH stekker, alsof deze juist wel bedoeld is om gemakkelijk te kunnen vervangen. Deze trekken we er eenvoudig uit met een tangetje.

Afbeelding

Ik heb geen passende stekkertjes op voorraad, dus ik ga hem hergebruiken. Voorzichtig halen we de weerstand en de krimp terminals uit de stekker. En we vervangen de 1kΩ weerstand door een met een wat hogere waarde. Ik gebruik een 1,8kΩ (bruin, grijs, zwart, bruin, bruin), waarvan ik de draden op maat knip. Deze soldeer ik vast in de krimp terminals en steek ik terug in de stekker.

Afbeelding

Tenslotte druk ik de stekker met de nieuwe weerstand terug in de contactdoos en sluit de onderkant.

Afbeelding

Hij brandt nu inderdaad iets rustiger dan eerder. De instellingen zijn hetzelfde, maar de tijd tot de eerste krak en totale brandduur zijn langer, terwijl de branding lichter is. Maar uit onderstaande curves wordt nu nog duidelijker dat de temperatuur die de sensor meet niet overeen komt de werkelijkheid, want die lijkt juist hoger te zijn dan eerder. Ik word nu nog nieuwsgieriger naar een thermokoppel.

Instellingen:
- 160°C @ 2:30 minuten
- 200°C @ 4:30 minuten
- 234°C @ 5:00 minuten

Voor de mod:
First crack op 195°C na 5:00 minuten
Koelen op 200°C na 6:30 minuten

Afbeelding

Na de mod:
First crack op 215°C na 6:00 minuten
Koelen op 215°C na 7:00 minuten
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fob op wo 06 dec 2023, 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: I-Roast 2 weerstand mod

Berichtdoor fransg » wo 08 nov 2023, 22:27

Wow knap gedaan en voorbeeldig gedocumenteerd!

Plaats je het ook elders online?

Zonde als het tijdens een ‘ruimtebesparende lente dataschoonmaak” hier wordt weggegooid.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: I-Roast 2 weerstand mod

Berichtdoor fob » wo 08 nov 2023, 23:19

Dank je, maar het was een verrassend eenvoudige ingreep. En ik heb geen plannen om het elders op het internet te plaatsen. Ik heb voortdurend projectjes en heb ooit wel met de gedachte gespeeld om hierover een blog bij te houden, zoals jij dat zo mooi doet. Maar ik heb mij er nooit toe kunnen zetten en ik zou het denk ik al helemaal niet trouw bijhouden. Maar iedereen staat het vrij om ermee te doen wat hij/zij wil. Ik heb ook wel softwareprojectjes en dat geef ik ook allemaal vrij onder een open source licentie. Dus bij deze plaats ik de tekst en afbeeldingen in het publieke domein en doe ik afstand van alle auteursrechten, in de hoop dat iemand anders het bewaart. ;)
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: I-Roast 2 weerstand mod

Berichtdoor fransg » do 09 nov 2023, 12:11

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: I-Roast 2 weerstand mod

Berichtdoor fob » do 09 nov 2023, 19:45

Wow, wat leuk dat je het niet alleen hebt geplaatst, maar ook hebt vertaald!
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: I-Roast 2 weerstand mod

Berichtdoor bobbee » do 09 nov 2023, 21:11

Wow, wat leuk dat je het niet alleen hebt geplaatst, maar ook hebt vertaald!
Je hebt knap werk geleverd. Anders had Frans het niet vertaald op zijn blog gezet denk ik. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: I-Roast 2 weerstand mod

Berichtdoor fransg » do 09 nov 2023, 21:29

De grafiekjes waren piepklein, die heb ik niet overgenomen 😊
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: I-Roast 2 weerstand mod

Berichtdoor bobbee » do 09 nov 2023, 22:47

Opbouwende kritiek mag ook!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: I-Roast 2 weerstand mod

Berichtdoor fob » do 09 nov 2023, 22:56

De grafiekjes waren piepklein, die heb ik niet overgenomen 😊
Prima, maar ze zijn klikbaar. Dus de kritiek is ongegrond! :ugeek:
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: I-Roast 2 weerstand mod

Berichtdoor fransg » vr 10 nov 2023, 08:59

De grafiekjes waren piepklein, die heb ik niet overgenomen 😊
Prima, maar ze zijn klikbaar. Dus de kritiek is ongegrond! :ugeek:
De foto's kon ik aanklikken en groot bewaren, lukte me niet met de graphiekjes ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron