Welke brander hebben jullie ?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke brander hebben jullie ?

Berichtdoor cremalover » di 27 mei 2014, 19:28

Behmor.
Pondje per keer.
Doet al wat jaren perfect.

Gebruikersavatar
Kabouter
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 18 jun 2012, 18:38
Locatie: Valkenburg ZH

Re: Welke brander hebben jullie ?

Berichtdoor Kabouter » di 27 mei 2014, 20:44

Ik brand met een Quest M3. Super machientje, volledig manual dus zeer veel speelruimte met profielen. Met twee thermokoppels, via EricS geregeld, en dan Artisan eraan lukt heel mooi om vorige roasts te repliceren. Overigens heb ik de drum zwart geblakerd aan de buitenkant met lijnzaadolie op instructie van een groep HB-ers en nu is hij een stuk responsiever. Enige nadeel is nog het elektrische: je moet dus wat anticiperen, meer dan met gas. Er zijn ook lui die een paint stripper op de luchtinlaat zetten en kneiterhard door het middengedeelte (na drogen totaan 1C) knallen, om daarna weer lekker rustig verder te roosteren. Over een tijdje nog eens vragen of dat schade op heeft geleverd. Maar ben er zeer tevreden mee, elke week bedenk ik weer nieuwe dingen om uit te proberen en de Quest kan het allemaal prima uitvoeren. Ik meen me te herinneren dat Frans zei dat er nog een Quest in omloop is? O ja hij heeft ook een ingenieus koelsysteem: je zet de opvangbak bovenop en de fan die tijdens het roosteren de ventilatie doet neemt dan het koelen voor zijn rekening. Laatst eens 250 g erin gegooid en dat ging goed met koelen.

Dit is niet mijn foto maar lijkt op mijn setup: linkje
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke brander hebben jullie ?

Berichtdoor fransg » di 27 mei 2014, 20:50

Ik meen me te herinneren dat Frans zei dat er nog een Quest in omloop is?
Als dat zo was/is ben ik het zelf intussen al vergeten...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Egbert
Berichten: 38
Lid geworden op: do 20 mar 2014, 10:34

Re: Welke brander hebben jullie ?

Berichtdoor Egbert » wo 28 mei 2014, 13:32

Dat wil ik ook nog maken. Een koppeling met Artisan

Ik moet zeggen dat het best een aardige brander is om te zien.
Wat is de nieuwprijs van de brander?

Gebruikersavatar
Kabouter
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 18 jun 2012, 18:38
Locatie: Valkenburg ZH

Re: Welke brander hebben jullie ?

Berichtdoor Kabouter » wo 28 mei 2014, 15:35

Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij was ik voor apparaat FOB + verzendkosten + douanekosten enzo rond de 1000 kwijt. Dan nog 200 ofzo voor thermokoppels met adapters op maat en bijbehorend spul. Ik heb er zelf nog een uitlaat aan gemaakt maar dat kostte me misschien twee tientjes.
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.

Freaky666
Berichten: 117
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 00:20

Re: Welke brander hebben jullie ?

Berichtdoor Freaky666 » wo 28 mei 2014, 22:23

Heb nu een dik jaar een Toper Cafemino (op gas) staan en die werkt op zich prima, ben ik er tevreden mee ? Op zich wel, sommige delen zouden wel wat robuuster/massiever mogen zijn (niet dat het een blikken prul is ofzo) en gezien de prijs is dat ook wel te verwachten in vergelijking andere branders met dezelfde capaciteit (zoals bijvoorbeeld een Giessen of Joper) maar die verplaats je ook niet zomaar even (naar een markt bijv)

Egbert
Berichten: 38
Lid geworden op: do 20 mar 2014, 10:34

Re: Welke brander hebben jullie ?

Berichtdoor Egbert » zo 01 jun 2014, 13:22

Nou heb ik laats een batch gedaan met een Gene brander (met dank aan de kokende Huisman)
Ik moet eerlijk toe geven dat het een mooi brandertje is compact en makkelijk te pakken.

Zijn er nog meer thuis branders in omloop

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Welke brander hebben jullie ?

Berichtdoor R&B » zo 01 jun 2014, 20:06

Behmor.
Die was ooit te koop, maar nu niet meer in NL (en de EU?).

Leek me wel een aantrekkelijke brander, maar er gaan veel berichten over de ronde dat hij niet donker genoeg zou kunnen branden.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Espresso
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 apr 2009, 09:14

Re: Welke brander hebben jullie ?

Berichtdoor Espresso » do 02 apr 2015, 15:54

Giesen w6 8-)

PaulMSK
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 13 dec 2013, 10:40

Re: Welke brander hebben jullie ?

Berichtdoor PaulMSK » zo 05 apr 2015, 14:38

Quest M3, een uitdaging met haast steeds een mooi resultaat.
Gene Cafe 101A, blijft een schitterend roostertje als je er voor zorgt dat je je gebrande boontjes extern koelt.
Gene Cafe CBR1200, helaas tijdens het branden defect geraakt en nog in afwachting wat er nu precies aan de hand is...


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron