Aillio

nicholas
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 12:50
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Aillio

Berichtdoor nicholas » za 28 okt 2017, 00:54

Vandaag de bullet besteld. Hopelijk vallen de invoerkosten mee...
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Aillio

Berichtdoor kilo » za 28 okt 2017, 17:32

Leuk! Dat wordt de derde Bullet binne Koffiepraat.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

nicholas
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 12:50
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Aillio

Berichtdoor nicholas » zo 03 dec 2017, 19:43

Woensdag de Bullet opgehaald, twee weken vroeger dan verwacht.
image1-4.JPG
Wat een geweldige machine :D
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-

nicholas
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 12:50
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Aillio

Berichtdoor nicholas » zo 03 dec 2017, 20:30

Iemand die weet waar ik profielen kan vinden te gebruiken met roast time?
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Aillio

Berichtdoor kilo » ma 04 dec 2017, 09:42

Gefeliciteerd. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Profielen vind je o.a. Op de Facebook groep
Aillio Bullet R1 owners group.
Hier staan veel profielen op ter inspiratie. Zou ik snel lid van worden.
Je kan ze op dit moment echter nog niet kopiëren in roast-time voor zover ik weet. Het bestandsformat is niet bruikbaar. Maar omdat elke brander toch weer een beetje van de andere verschilt en de bedrijfsomstandigheden ook verschillen zal het letterlijk kopiëren denk ik nooit goed werken.
Er is ook een eigen forum van Aillio,
https://community.roast.world/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar gebeurt nog niet zoveel
Tenslotte is er nog
http://coffeenavigated.net/roasting-coffee/" onclick="window.open(this.href);return false;
Leerzame site over het branden met de bullet
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Aillio

Berichtdoor bgiebels » ma 04 dec 2017, 12:46

Nicholas, welkom bij de Aillio club !

Ik haak even in op het verhaal van kilo. Hoe bruikbaar is het profiel van iemand anders? De machine verschilt, het profiel van elke boon is anders en ook de hoeveelheid bonen is bepalend voor je profiel. Het beste (en leukste!) is om eerst wat te experimenteren en dan pas je profiel op te slaan. Ikzelf heb iets van 5 boonsoorten en ca. 20 brandprofielen. Full City, Full City +, etc. Voorverwarmen op 160 graden (bij ca. 350 gr bonen) of 170 (bij meer dan 500 gr) en ga zo maar door. Het is goed te zien dat rond de FC je bonen exotherm worden, je ziet de ROR in dat gebied omhoog gaan. Ik probeer altijd de ROR niet meer dan 10 te laten worden rond de FC. Ook probeer ik de temperatuur zoveel mogelijk met de P-waarde te regelen, als je te veel fan (F) gebruikt schijn je meer aromatische stoffen te verliezen.

Succes met branden !
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

nicholas
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 12:50
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Aillio

Berichtdoor nicholas » ma 04 dec 2017, 15:40

Bedankt voor de info! Intussen al heel wat gelezen en na het inlopen een eerste keer zelf iets geprobeerd. Leek me goed te gaan tot inderdaad bij FC de ROR plots de lucht inschoot, zoals goed te zien is op m'n grafiek. Volgende keer probeer ik sneller FC te anticiperen door vroeger met de P lager te gaan.
Het is m'n eerste brander dus het duurt nog een tijdje voor ik er iets nuttigs over kan zeggen maar tot nu toe kan ik er alleen maar positief over zijn :D
image1-5.JPG
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Aillio

Berichtdoor fransg » ma 04 dec 2017, 16:18

Die uitschieter valt wel mee, zo te zien. Volgende keer iets eerder energie verminderen en/of luchtstroom vergroten. Je ving het nu zo te zien nogal ijverig op waardoor de RoR wel erg hard zakte en de boontjes op het laatst niet veel 'push' meer kregen in hun ontwikkeling, tenminste, als ik naar de grafiek kijk.

Ik voeg een grafiekje bij van de branding die ik zojuist deed.
Prima-B04-T97-4dec2017.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Aillio

Berichtdoor bgiebels » za 30 dec 2017, 11:56

Zelf merk ik ook dat de ROR omhoog gaat bij de FC. In het begin probeerde ik als een gek die piek te temperen, maar tegenwoordig heb ik zoiets van: laat maar kraken die bonen. Volgens mij komen er dan lekker veel smaakstoffen vrij, maar dat is zuiver intuïtief. Je ROR moet natuurlijk niet richting de 20 gaan in dat gebied, maar voor mijn gevoel kan het geen kwaad als de ROR iets stijgt. Ik krijg hiermee een mooiere 'nastijging', waardoor hij niet te vlak wordt in het laatste deel. Ik probeer te temperen met alleen de power. Alleen als het echt te hard gaat zet ik de fan wat harder. Ik heb wel eens gelezen dat door te hoog fangebruik er aromatische stoffen verloren gaan. Maar volgens Pti schijnen de meningen daarover verdeeld te zijn. Nog even over de stijging na de FC: met name zuidamerikaanse bonen neigen door te schieten naar mijn mening. Hoe ervaren anderen dit met zuidamerikaanse bonen?
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Aillio

Berichtdoor Erik82 » za 30 dec 2017, 13:26

Belangrijkste punt is na de eerste krak. Die sterkere ROR bij eerste krak komt puur omdat ze dan extothermisch worden. Na eerste krak wordt het weer endothermisch en dat is waar velen de mist mee ingaan en het laten stallen. Ze schroeven de ROR teveel terug op eerste krak en ineens valt de boel dood. Zolang je maar niet in 1 minuut tijd eerste krak door gaat schieten maar hem wel kan rekken zit je wel goed met de ontwikkeling.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten