Stormbier's brander

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Stormbier's brander

Berichtdoor bobbee » di 19 apr 2016, 12:09

Een omgekeerde trechter met een rooster bovenop de glazen buis om de luchtstroom tegen te houden? Dan hou je meer warmte vast en kun je de lucht doorstroming reguleren. En een probe in de bonenmassa om de temperatuur in de gaten te houden.

Het is maar een idee wat in me opkomt...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Stormbier
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 apr 2016, 13:54
Locatie: Amersfoort

Re: Stormbier's brander

Berichtdoor Stormbier » di 19 apr 2016, 20:48

Welke heb je?
Een Silverstorm van Silverline Tools. Volgens mij de goedkoopste welke traploos instelbaar is qua temperatuur. Of dat uiteindelijk nuttig is is een tweede.
We trokken de conclusie dat er niet zozeer een hoop "lucht" nodig is, maar vooral "druk", om het verhittend vermogen
van de verfstripper niet teveel te ondermijnen.
Misschien is het een optie om de afzuigkap niet lángs de heatgun te laten blazen, maar er doorhéén, zodat ook deze
luchtstroom door het verwarmingselement wordt gestuwd?
Klopt, ik las erover dat je vooral druk op moest bouwen. Een afzuigkap bouwt met moeite druk op, je kunt in principe heel makkelijk de luchtstroom tegenhouden. Een ander alternatief kon ik niet verzinnen. Een tip van iemand was om alles waar lucht doorheen komt af te kitten dus ik bestel straks hittebestendige siliconenkit (tot 300 graden!). Verder ga ik de luchtstroom in de houten bak zelf nog wat verbeteren. Nu komt de lucht binnen en botst eigenlijk recht tegen de achterkant aan. De snelheid is er dan uit. Ik kan met een gebogen plaat de luchtstroom proberen af te buigen zodat ie zonder al teveel weerstand naar boven geleid wordt.
Ik denk overigens dat als de lucht door de heatgun heen moet dat er teveel weerstand in de heatgun zelf zit.
De bottleneck heeft nu een diameter van 8cm, en daar wil ik proberen om iets te maken zodat het nog maar 4cm is. De oppervlakte waar de lucht door moet is dan 4 keer zo klein, en dat zou theoretisch betekenen dat dezelfde hoeveelheid lucht er 4 keer zo snel doorheen moet (extra weerstand even verwaarloosd). Mocht dat inderdaad werken dan kan de snelheid van de afzuigkap teruggeschroefd worden en wordt er minder koude lucht aangevoerd waardoor de temperatuur stijgt.
Een omgekeerde trechter met een rooster bovenop de glazen buis om de luchtstroom tegen te houden? Dan hou je meer warmte vast en kun je de lucht doorstroming reguleren. En een probe in de bonenmassa om de temperatuur in de gaten te houden.
Helemaal mee eens. Op de foto is de bovenkant eraf, maar er stond inderdaad een trechter ondersteboven op en de thermometer hing in de bonen. De constructie met de trechters is eigenlijk niet zoals ik 'm had bedacht maar dat komt door de minimale verschillen in afmetingen van de spullen. De glascilinder was 4 7/8ste inch, wat overeen komt met 12,38cm. De spirospullen bestel je als 125mm dus ik dacht: perfect fit. Echter de verloopstukken zijn 12,4 en de verbindingsstukken zijn 12,6. Die trechters passen dus niet rechtstreeks op de glascilinder zoals ik het bedacht had, maar het verbindingsstuk past exact en daardoor kan ik het toch een beetje gebruiken. Maar ik kom dus een verbinding te kort om de bovenste trechter fatsoenlijk te plaatsen. Ik merkte dat als ik m'n hand heel even (want heet!) boven de trechter hield de temperatuur in de "oven" direct flink steeg.

Voorlopig duurt het weer een paar dagen voordat ik verder kan knutselen. Maar iedereen alvast bedankt voor de reacties en blijf vooral tips geven.

Gebruikersavatar
janvanderweel
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 12:33
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stormbier's brander

Berichtdoor janvanderweel » wo 20 apr 2016, 22:17

Slim om het glas van een gaslantaarn te gebruiken. Mooi ook dat je alles vrij goed passend hebt weten te krijgen. Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Question everything. Never stop wondering.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron