Brander business case

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Brander business case

Berichtdoor Marcje » do 13 okt 2016, 15:13

Mensen,

Ik ben wel gefascineerd door het branden van bonen.
Gewoon omdat het me leuk lijkt om te doen, maar het zou mooi zijn (lees: m’n vrouw zou het toch wel erg fijn vinden) al het apparaat zich ook nog enigszins terug zou verdienen…
Wat is de business case voor een brander? Ik kijk bv naar iets als een Behmor 1600. De electriciteitskosten geloof ik wel, maar wat kost bv een kilo groene bonen? Wij hebben zelf meestal (gebrande) bonen van 15-17 euro / kg. We gebruiken zelf een kleine kilo in de week, maar binnen de kennisenkring zou ook ik daarnaast in totaal ook nog wel een kilo of 4 per week kunnen slijten (-> in de regel AH koffiebonendrinkers, dus de proeven m’n leercurve toch niet ;-))
Nogmaals, ik hoef er niet rijk van te worden, maar ben benieuwd naar wat kosten/baten info…

Bedankt, Marc
dus...

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Brander business case

Berichtdoor R&B » do 13 okt 2016, 17:30

Ik zou het niet doen om er geld mee te verdienen, hooguit kan je wat besparen per kg groene bonen. Reken wel op een gewichtsverlies (15%?) door het branden, dus reken je niet te gauw rijk.

Beste reden is om de lol en het creëren van je eigen brandingsprofiel/-graad. En altijd vers gebrande bonen uiteraard.

Zie hier:
viewtopic.php?f=14&t=7668" onclick="window.open(this.href);return false;
Een goed begin!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Brander business case

Berichtdoor Marcje » do 13 okt 2016, 17:45

Die zag ik ook voorbij komen ja ;)
En kan via een ander lijntje eenzelfde komen (weet alleen niet of de de '+' is).
Maar als ik iets koop, dan wordt het waarschijnlijk iets van die orde.

De insteek is echt niet om er geld aan over te houden, maar het moet ook niet duurder worden dan wanneer je goede vers gebrande bonen koopt. Als ik bijvoorbeeld bij Fascino kijk zie ik dat er tussen groene- en (dezelfde) gebrande bonen een paar euro zit. Dan verdien je zo'n apparaatje op zich ook best binnen redelijke termijn terug. Had overigens de gewichtsafname niet meegenomen op de achterkant van het sigarenkistje. En ik weet niet of de vriendenkring bereid is om mijn leergeld mede te betalen! ;-)
dus...

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Brander business case

Berichtdoor Pti » do 13 okt 2016, 18:26

Als je je tijd niet "waardeert" verdien je er inderdaad wel iets op. Maar je machine slijt natuurlijk ook sneller.

Toen ik nog thuis brandde had ik al snel wat familie en kennissen die graag meegenoten van de hobby, net als bv. Frans die voor een kring vrienden en familie brand.
Vraag hen na verloop van tijd (lees: als ze verslaafd zijn) gewoon om een financiële bijdrage in de kosren en dan blijft het nog leuk zou ik zeggen.

Als je "echte" klanten aanneemt moet je naar mijn mening ook aan echte kwaliteitseisen voldoen en dat wordt met een behmor lastig.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brander business case

Berichtdoor fransg » do 13 okt 2016, 21:14

Mensen,Ik ben wel gefascineerd door het branden van bonen.
Dat is het begin!
Gewoon omdat het me leuk lijkt om te doen, maar het zou mooi zijn (lees: m’n vrouw zou het toch wel erg fijn vinden) al het apparaat zich ook nog enigszins terug zou verdienen…
Om te beginnen zou je moeten kijken of je erin slaagt na een leerperiode fantastische brandingen te doen. Dat kost (naast de investering in een hele goeie brander, andere hardware en de installatie van de nodige software) heel veel tijd en toewijding.
(-> in de regel AH koffiebonendrinkers, dus de proeven m’n leercurve toch niet ;-))
Ik heb die uit m'n leercurve grotendeels weggegooid, een deel opgestuurd aan twee deskundige vrienden op dit forum die me heel helder hun test-tesultaten stuurden, zeer behulpzaam om het echt goed te krijgen. En om te kijken hoe dezelfde bonen smaken op heel verschillende machines.
Wat is de business case voor een brander? Ik kijk bv naar iets als een Behmor 1600.
Dan moet je gewoon voor je eigen hobbyen en bonen weggeven, niemand gaat je ervoor betalen tenzij ze je heel aardig vinden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Brander business case

Berichtdoor Wedj » do 13 okt 2016, 22:41

Brand nu 1,5 jaar op mijn nieuw aangeschafte Toper Cafemino. Voorheen1,5 jaar op de Gene. Maak geen reclame heb kleine 40 trouwe koffieklanten. Leuk dat ik kan en mag branden. Mooi dat ik iets van de onkosten terugzie maar op deze manier het apparaat er uit verdienen gaat nog heel lang duren..... gelukkig was dat niet het hoofddoel
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brander business case

Berichtdoor fransg » do 13 okt 2016, 22:59

dat is prachtig!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Brander business case

Berichtdoor kilo » do 13 okt 2016, 23:01

Ik onderschrijf de eerdere reacties.
Daarnaast: 5 kg per week branden op de Behmor is een hele opgave. Per batch een kleine 400 gram, dus 12 batches per week. Per batch met alles erop en eraan 1/2 uur, dus 6 uur per week. Je Behmor slijt er van, er zit een smoke reducer op, maar reken er toch op dat het gaat ruiken. Misschien houden de buren daar niet van.
Ik zou geen Behmor adviseren voor 5kg per week. Dan eerder een professionele rooster die 1 tot 2 kg per keer aankan.
Maar ja dan praat je over bedragen over de 3000 euro. Dan wordt het serieus.
Begin met iets als een Behmor (niet noodzakelijk de mijne) als je verslaafd raakt (zoals meerderen hier) kan je het groter en professioneler aanpakken.
Vind je het niks, zet m weer te koop...
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Brander business case

Berichtdoor Wedj » do 13 okt 2016, 23:02

Prijs mij ook gelukkig met deze omstandigheden Frans.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brander business case

Berichtdoor fransg » do 13 okt 2016, 23:04

En de aanschaf van de apparatuur uit de opbrengsten halen is ook niet realistisch.

Een realistische investeerder die 100.000 investeert wil niet 120.000 eruit halen, maar enig rendement is wel gewenst. In de greep van de 'adviseurs' van de bank verliest je geld zijn waarde, dus als er wat uitkomt, fijn, als het apparaat zijn waarde redelijk houdt, ook mooi.

En het plezier van het branden en de waardering van de gebruikers is meer dan geld waard.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron