Brander business case

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brander business case

Berichtdoor fransg » di 13 dec 2016, 18:18

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Brander business case

Berichtdoor bgiebels » wo 21 dec 2016, 18:18

Vanavond een batch van 250gr Bochica's opgestookt.
Begonnen op plm 140graden en na een minuut of 12 zat ik op 230 graden. Had de ingestelde temperatuur op 235 staan (en niet veranderd tijdens het branden).

Na plm 14 minuten hoor ik volgens mij de eerste krak tussen de geluiden van de Gene.
Amper hoorbaar voor me trouwens (tussen het tikken van de 'thermostaat'?).



Na 18 minuten volgens mij de 2e krak
In ieder geval iets wat duidelijker hoorbaar is.



Daarna doorgegaan om te kijken wat er gebeurde:
- Schuur stond al vrij snel blauw
- Rond 22 min begonnen de bonen hard te glimmen en zat er ook wat olie aan de binnenkant van de trommel

Als ik de kraks goed heb ingeschat, dan was de 2e krak luider dan de 1e, klopt dat?
Dacht altijd dat dat andersom was.

Morgen gaan de eerste brandingen de molen in!


Edit: Nog even oefenen om die Vimeo videos te embedden...
Erg leuk Marc die gegevens ! Mijn ervaringen met de Gene (voor wat het waard is, ik weet niet hoe nauwkeurig de thermostaat van mijn exemplaar is):

Ik verwarm voor tot 230 graden, duurt ca. 5 minuten. Brandtemperatuur blijft 230, snel bonen erin, temperatuur daalt dan tot ca. 170 graden. Na 10 minuten komt ongeveer de eerste crack. Mijn ervaring is dat de Malabar het duidelijkst te horen is. Het geluid lijkt op het "poppen" van popcorn. Het geluid is onregelmatig en daarmee ook te onderscheiden van het klepje en de thermostaat. Bij de eerste crack verHOOG ik de temperatuur naar 235 graden gedurende 2 minuten. Mijn redenering (correct me if I'm wrong): er "poppen" dan meer bonen en komt er meer suiker en eiwit vrij (en dus een vollere smaak). Ik houd mijn oor dicht bij de vliezenvanger (niet té dicht :-) )Daarna gaat de temperatuur terug naar 220 gedurende 2 minuten, om het caramelisatieproces rustig te laten verlopen zonder dat er verbranding plaatsvindt (off topic: doe ik ook als ik uien bak, heel rustig en lang. Verbranden de uien niet maar carameliseren de suikers goed). Daarna snel koelen. Doe ik met 2 Tjendollzeven (aluminium met grove gaten erin), verkrijgbaar bij de toco. Als ik de bonen in de zeven stort is vaak de tweede crack aan de gang. Dat is een knisperend en dus zachter geluid zo is mijn ervaring. De 2e crack hoor ik niet als de drum draait. Aan de bonen kan je - onder een loep - zien of de tweede crack is geweest, want dan zie je een barst bovenin de boon. Ergens op internet is er een poster met de verschillende brandstadia, daar zie je die barst ook.

Veel succes en plezier met branden !
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Brander business case

Berichtdoor Marcje » wo 21 dec 2016, 18:32

Thanks ;-)

Er is een PID regelaartje onderweg, maar ik ga denk ik ook een Arduino kitje aan te schaffen en daarmee aan de slag.
Artisan ondersteun brander aansturing via een (Arduino) TC4 boardje, en na overleg met wat slimme vogels op het werk is de conclusie dat de Gene ook wel om te katten is naar besturing vanuit Artisan. Zal wel een gepruts worden, maar wordt een leuk projectje :)
dus...

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Brander business case

Berichtdoor Marcje » vr 30 dec 2016, 01:05

De PID regelaar is binnengekomen en heb hem er vanavond even aan geknoopt. Wel houtje touwtje, maar was vooral om het principe te testen, en dat werkte in ieder geval.
In deze vorm is hij echter nog niet echt bruikbaar, want hij heeft een enorme overshoot die ik er met het het pielen aan de P, I en D waardes niet uitkreeg. Er zit ook een autotune functie op (zodat hij zelf de response van het systeem meet en de settings gaat optimaliseren), maar die functionaliteit was ge-locked op mijn chinese kloon...! Even zoeken op internet leerde me ook dat ik niet de enige was die hier tegenaan liep :(
Enfin, een klein stapje gemaakt, maar we hebben nog wat te puzzelen de komende dagen!

dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brander business case

Berichtdoor fransg » vr 30 dec 2016, 01:10

Gaaf man!

Het uitpluizen van de beste settings voor P I en D is een leuke klus, op je gemak uitpluizen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Brander business case

Berichtdoor FrancisPavoni » vr 30 dec 2016, 10:49

Waar haal je de tc4 board/shield? Hier komen er zeer veel verzendkosten overheen. Ben nu maar zelf een pcb aan het maken.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Brander business case

Berichtdoor Marcje » vr 30 dec 2016, 11:40

Ben je ook bezig met een Gene? Zou mooi zijn als we elkaar wat konden helpen!

Ik ben ze ook niet goedkoper dan die tegen gekomen... Heb wel de mogelijkheid om ze via collega's mee laten nemen, dus dat scheelt in ieder geval de shipment kosten.

Denk ook dat ik nu ook maar richting de Arduino ga nu, want het lijkt erop dat de huidige opstelling niet goed gaat werken. Het thermokoppel zit in de uitlaat, en met de aan/uit karakteristiek van de heater heb je per definitie een flinke overshoot als je een eind verderop in het systeem je meetpunt hebt. Ik had gehoopt dat de 'auto tuning' functie van de regelaar hier mee om kon gaan, maar die werkt dus niet.
Ik zou het vermogen van de heater met wat andere componenten bv met faseaansnijding kunnen regelen, maar dan heb ik uiteindelijk waarschijnlijk iets wat de Arduino oplossing een stuk handiger doet. En je hebt dan een intergratie met Artisan.

Vandaag maar weer handmatig branden!
dus...

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Brander business case

Berichtdoor FrancisPavoni » vr 30 dec 2016, 23:29

Nee, ik ben de roastuino/tije's brander aan het bouwen.. Heb bijna alle onderdelen behalve tc4 shield..

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brander business case

Berichtdoor fransg » za 31 dec 2016, 08:48

Nee, ik ben de roastuino/tije's brander aan het bouwen.. Heb bijna alle onderdelen behalve tc4 shield..
Leuk, plaats ook foto's filmpjes e.d.!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Brander business case

Berichtdoor Marcje » zo 22 jan 2017, 00:23

Weer wat voortgang gemaakt.
Ik loop dus te prutsen met een Raspberry Pi die ik wil gebruiken om de Gene Cafe (en de Bezzera) een wat minder grote dode temperatuursband te laten hebben. Waarschijnlijk gaat de koffie niks beter smaken, maar ik vind het gewoon leuk om te doen ;)

Het onderstaande is gemeten met een k-type thermokoppel in de uitlaat van de Gene (naast z'n eigen temperatuur sensor), een Mastech MS 6514 dataloggertje en Artisan software.

Voor de aansturing van de heater had ik een simpel programmaatje genomen die middels pulse width modulation via een SSR de heater aanstuurt. Ik had een frequentie van 10Hz genomen en kon handmatig de duty cycle (in procenten) instellen.

Eerst de standaard opwarmcurve van de Gene tot 235grC.
Opwarmen 100 procent.png
De Gene geeft dan aan dat de temperatuur schommelt tussen de 230- en 235grC, maar dat lijkt in werkelijkhied groter te zijn; een graad of 20. Ook lijkt er een temperatuurs offset te zijn, maar dat kan ook aan (gebrek aan) kalibratie liggen.

Ingezoomd zijn de schommelingen goed te zien:
Constant op 100 procent bij 235.png
Toen heb ik de Raspberry Pi erbij gezet en via PWM de aansturing van de Heater op 70% gezet, dat gaf dit beeld:
Constant op 70 procent bij 235.png
Minder heftige schommelingen dus, maar wel een tragere response, zoals was te verwachten.


Toen doorgegaan naar 60%:
Constant op 60 procent bij 235.png
Hier bleef de temperatuur bleef dalen, dus 60% is te laag om de drum op temperatuur te houden. De sweetspot voor een (lege) drum lag dus ergens tussen de 60 en 70% PWM bij vol heater vermogen

Vervolgens de Gene op 250grC gezet (om niet in z'n eigen regel algoritme te komen ) en handmatig de aansturing van de heater gemanipuleerd.
Hij bleef rond de 67% mooi vlak; plus/min een graad Celsius:
Constant op 67 procent bij 250.png
Met PWM krijg je hem dus mooi constant.
Dat was natuurlijk allang bekend, maar ben blij dat het met een eenvoudig test opstellinkje al aardig werkt.

Nu nog 'even' een net programmaatje produceren die het helemaal zelf gaat doen...
To be continued!
Laatst gewijzigd door Marcje op zo 22 jan 2017, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
dus...


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten