Voor- en nadelen thuisbranden

Santhos
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 20:37

Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor Santhos » di 06 dec 2016, 13:04

Ik ben me wat aan het oriënteren op het gebied van thuisbranden van koffiebonen.
Nu kwam ik toevallig op internet deze column tegen, en eerlijk gezegd schrikt het me wel een beetje af om aan thuisbranden te beginnen: latinodelnorte

Maar..
En ik ben toch eens benieuwd wat de voor- en nadelen hiervan zijn.
En waar anders dan bij de kenners hier op het forum kan ik deze vraag kwijt...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor fransg » di 06 dec 2016, 13:39

Ik zou die website niet al te serieus nemen. Die René Bos neemt zichzelf al serieus genoeg

[link verwijderd]
"Om nu onderscheidt te maken in de kwaliteit en smaakervaringen die ik ondervindt, heb ik het label “100% Latinodelnorte approved” in het leven geroepen. "
Laatst gewijzigd door fransg op wo 07 dec 2016, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Santhos
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 20:37

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor Santhos » di 06 dec 2016, 13:45

Ik zou die website niet al te serieus nemen. Die René Bos neemt zichzelf al serieus genoeg
"Om nu onderscheidt te maken in de kwaliteit en smaakervaringen die ik ondervindt, heb ik het label “100% Latinodelnorte approved” in het leven geroepen. "
Afbeelding

Gebruikersavatar
variant
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 15:13
Locatie: Rotterdam

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor variant » di 06 dec 2016, 17:04

Ik zeg als je de kans krijgt om er een aan te schaffen, en je bent gek van en op koffie..DOEN!
Het is zo leuk en leerzaam. Je hebt het zelf in de hand hoeveel tijd het je kost, daarbij is het
je hobby toch? Als je weer eens andere bonen koopt is het spannend om te kijken wat voor een
resultaat je ermee krijgt...lang branden, kort branden...wat doet het met de smaak?
Als je in Rotterdam of in de buurt woont, ben je van harte welkom om eens te kijken.

Mvg Rob
Vrouw,twee kinderen en twee kittens ;) o ja en een Nuova Era Altea Compact (2gr) met Gene brander en een Zenith 65E maler.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor Marcje » di 06 dec 2016, 19:29

Helemaal met Rob eens.
Heb recent ook een tweedehands Gene cafe aangeschaft en brand nu ongeveer een kilo per week. Heb inmiddels 25 batches gebrand en het is erg leuk en leerzaam! Ben nu bezig met de Las Delicias bonen, hier welbekend.
Ik geloof meteen dat je met zo'n brandertje niet de kwaliteit van 'echte' branders zult halen, maar dat is ook niet m'n doel. Ik zie het vooral als hobby. En het smaakt al ordes beter dan supermarktbonen. Datalogger is ook onderweg, dus ik ga binnenort ook eens met de Artisan software aan de slag ;)
dus...

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor Wedj » di 06 dec 2016, 19:39

Ik kan aanschuiven aan deze rij. Tuurlijk is een Gene leuk en leerzaam. Als je een vergelijk wilt maken gaat dit natuurlijk mank aangezien de apparaten absoluut niet vergelijkbaar zijn. Ook het koelen zijn al diverse mod's op geschreven. Tevens kun je een stap verder gaan en aan de upgraditis werken. Ik ben begonnen met een Gene daarna een Toper Cafemino gekocht en ik denk het einde is nog niet in zicht. Ik zou het artikel deleten! Oh ja als jij eens in het zuiden komt je bent welkom
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor bobbee » di 06 dec 2016, 20:24

Nou, dan zal ik ook nog even trachten je over te halen...toegegeven, René heeft idd een punt. De kwaliteit van een prof brander is niet te halen. Ook de echte goede groene bonen zijn lastiger te krijgen voor ons thuisbranders.
Zelf branden is wel geweldig leuk en erg lekker. Het geeft voldoening om van branden van de bonen tot espresso je eigen goedje te produceren. De kwaliteit van de branding is idd lastig om zo goed te krijgen als een prof brander en ook om de branding te reproduceren is lastig maar altijd veel beter dan oude bonen uit de supermarkt. De Gene cafe die nu alleen nog te krijgen is voor een haalbaar bedrag in de EU mist nu eenmaal de kwaliteit van een probat of giesen. (Dat zit in de massa en techniek enz). Mijn ervaring is wel dat als je goede kwaliteit groene bonen koopt het resultaat ook op zijn minst goed is. Tegen de tijd dat je wilt stoppen omdat het niet meer goed genoeg smaakt ben je wel een paar jaar verder en dan nog is het een keuze. Ik denk weleens ik stop ermee maar toch doe ik het niet en René wel. Zijn keuze...

Dus ja, ik zou ook zeggen: Doe het gewoon.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor Spironski » di 06 dec 2016, 22:42

Eigenlijk is zijn artikel helemaal niet zo negatief. Hij schrijft ook dat je je niet moet laten ontmoedigen en het vooral moet gaan proberen. En hoewel hij zeker een aantal voordelen benoemd, heeft hij het daarna vooral over de redenen waarom hij er zelf mee gestopt is. En die zijn best legitiem.
Maar het is qua hoeveelheid een beetje onevenwichtig, waardoor je de indruk zou kunnen krijgen dat je het vooral niet moet doen. Hij gaat dus vooral in op het NEE, maar er staat ook heus wel JA, met ander woorden.

Inderdaad kost het wat tijd. Ikzelf brand meestal drie batches na elkaar. En dan ben ik bij elkaar hoogstens een uur bezig voor 750 gram. Dat is wat anders dan een uur voor 250 gram. Vervolgens kan ik anderhalve week genieten zonder te hoeven branden. Dus een uurtje per anderhalve week..., ach.

De kwaliteit die je haalt zal het niet halen bij de beste grote branders. Maar het kan desalniettemin best goed zijn. Ikzelf kan soms verschil proeven tussen thuis gebrande bonen of gekochte, maar lang niet altijd.
Het koelen is bij de Gene vrij slecht, vandaar dat de meeste mensen er iets op hebben verzonnen. Je voert een z.g. noodstop uit en koelt de bonen daarna extern. Probleem opgelost.

Inderdaad zijn groene bonen niet oneindig houdbaar. Maar 6-9 maanden is nog altijd veel langer dan 3-4 weken (van gebrande bonen). En vaak wordt het oogstjaar wèl genoemd. Ook is het verval van groene bonen minder radicaal dan dat van gebrande, is mijn ervaring.

Als je daarbij bedenkt dat je veel geld kan besparen door zelf te branden, het veel inzicht kan geven, je fijn kan experimenteren en het daarbij heel leuk is om je zelf gebrande bonen te serveren waardoor het nòg meer je eigen product is, dan is het niet zo vreemd dat we hier op het forum zoveel enthousiaste koffiebranders hebben.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor fransg » wo 07 dec 2016, 08:36

Als je met een beetje liefde aandacht en toewijding zelf gaat branden en je koopt direct al zeer mooie boontjes in, dan ben je vanaf de vijfde batch al beter bezig dan de bulk branders die aan de supermarkten leveren.

Brand je in het begin dagelijks omdat het zo'n leuk avontuur is, dan toren je na een week al uit boven 95% van de concurrentie.

Daarna kost het maanden of jaren eer je de fijne kneepjes werkelijk beter gaat begrijpen, maar wat is daar tegen. Het verhoogt alleen mar het genoegen van wat je hebt bereikt.

Voortdurend innoveren, nadenken, je erin verdiepen, proeven, noteren, nadenken tot je alweer een licht opgaat.

Als je voortdurend alles om je heen stuk maakt, of als eigenlijk niemand het fijn vindt wanneer je hen aanraakt omdat je zo'n lompe ploert bent en als je het geduld niet kunt opbrengen ergens langer dan een paar minuten op te letten, ja dan is het misschien geen goed idee.

Maar overigens: wat voor leuks ben jij aan het doen terwijl thuisbranders genieten van hun liefhebberij?

Als je er goed over nadenkt en even rekent hoeveel koffie je al hebt gedronken die je zelf niet hebt kunnen branden, dan is het de hoogste tijd daar verandering in te brengen.

Er over nadenken is zinloos, verspilling van kostbare tijd. Twijfelen is onnodig uitstel indien het idee eenmaal in je op is gekomen.

Zelf branden, er is eigenlijk geen andere weg.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voor- en nadelen thuisbranden

Berichtdoor bobbee » wo 07 dec 2016, 09:32

Wat een superhandig topic, de eerstvolgende die vraagt of zelf branden de moeite waard is of te doen verwijzen we meteen naar dit topic!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron