screen size

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

screen size

Berichtdoor bgiebels » za 23 jun 2018, 12:22

Heb onlangs een proefmonster koffiebonen gekregen om te branden, maar ik vind de boontjes zo klein. Daarom vroeg ik me af: wat is de relatie tussen de screensize (maat van de koffiebonen) en de kwaliteit?

Kan je - uiteraard bij één en dezelfde koffieboon - stellen: hoe groter de boon is des te hoger de kwaliteit van de koffie?
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: screen size

Berichtdoor Pti » za 23 jun 2018, 12:34

Nou nee en eerder is juist precies het tegenovergestelde waar.

De beste koffie groeit op plekken waar koffie juist moeilijk groeit. Héél hoog en in de schaduw, de koffiekersen (bessen) hebben dan minder zuurstof en groeien langzamer. De pit (boon) blijft kleiner maar ontwikkeld een veel hoger suikergehalte (brix) welke meer chemische reacties aangaan tijdens het karameliseren (maillaird) gedurende het branden.

In Colombia kijken ze hoofdzakelijk naar de grootte van de boon om zo de kwaliteit gradering te bepalen, excelso (kleinder dan screen 18) óf supremo (groter dan screen 18). Maar ik merk in de praktijk dat excelso's dikwijls veel beter cuppen/smaken dan de duurdere supremo's.

En dan heb je natuurlijk nog het ras, de soort koffieboon, die elk een andere vorm hebben, een geisha van screen 14 kàn veel beter smaken dan een sl28 van screen 18 maar ook andersom......

Helaas is er dus geen verband te leggen tussen de grootte van de boon en de kwaliteit zonder alle verdere informatie van de koffie in beschouwing te nemen. En zelfs als je van één enkele lot, dus echt een specifiek plekje op een plantage, de verschillende screensizes zou cuppen hoeft hier niet eens een merkbaar smaakverschil in te zitten.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron