Populariteit E.S.E. Servings

@3aan
Contacteer:

Re: Populariteit E.S.E. Servings

Berichtdoor @3aan » di 17 nov 2015, 16:02

Wat zijn dan jouw voorkeurpadjes welk merk en type?
Ook ik heb zo'n handpresso en kwam er na een jaar pas achter dat het een ESE ding is, nu dus nog steeds ongebruikt!
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

R1200C

Berichtdoor R1200C » di 17 nov 2015, 16:35

Voor mij zijn de Mr.Exclusive servings van Lucaffe "de" standaard, gevolgd Pellini Tops en eentje waar ik de naam even van kwijt ben. Verder heb ik (toen ik ze nog kon krijgen) een variant gehad met Ginseng er in. Heeft minder met koffie te maken maar de smaak was perfect. Zeker om er ijs van te maken ;)

Voor de "ik heb te weinig tijd" standaard bonen grijp ik naar Australian en weer Mr.Exclusive.

Mijn handpresso is met de Brikka een stuk standaard uitrusting voor de momenten dat ik thuis koffie drink. Heb de handpresso zelfs een hele tijd mee naar het werk genomen, alles beter dan diepvries koffie...
Kei veel groeten!

Joost

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » di 17 nov 2015, 16:56

Ik weet dat het tegen beter weten in is, zal toch een keer een zakje van die ese bij de Makro halen, morgen is ook de Chocomel in de aanbieding! 50 cent per liter, mooi om een aanbieding op de kerstmarkt te doen!

R1200C

Berichtdoor R1200C » di 17 nov 2015, 17:07

Bij de Makro hebben ze volgens mij niet veel keus of je moet gek zijn van Rioba... En wees eerlijk naar jezelf. Je kunt geen appels met peren vergelijk, ok, dat kan wel maar dan moet je weten dat je appels met peren vergelijkt en niet doen of je appels met appels vergelijkt.

Niet vergeten dat ik ruim 40 verschillende soorten heb geproefd waarvan de meeste meteen de kliko in mochten wat mij betreft. Dus of je bij de Makro iets vindt naar je smaak is de vraag. Zeker is wel dat het nooit representatief kan zijn voor "alle" ESE servings.

Overigens triggerde de opmerking over "vers" gebrand me om eens na te denken over mijn voorvaders (die hadden een koffie, thee en tabak handel). In die tijd (eeuwisseling maar dan die van ruim een eeuw geleden) duurde het wel even voordat de geroosterde boon bij de huisvrouw in de handmaler ging. Dus kwam mijn vraag op: drinken wij onze koffie niet veel te vers?

Jaja, beerput open trekken en zo, maar het is natuurlijk de vraag wat "echt" is: zoals het oorspronkelijk (al dan niet bewust) bedoeld is/werd gemaakt of zoals wij het lekker vinden...
Kei veel groeten!

Joost

Bluecold

Berichtdoor Bluecold » di 17 nov 2015, 17:18

Jaja, beerput open trekken en zo, maar het is natuurlijk de vraag wat "echt" is: zoals het oorspronkelijk (al dan niet bewust) bedoeld is/werd gemaakt of zoals wij het lekker vinden...
Het ene antwoord leidt tot een post-hoc rechtvaardiging, het andere antwoord is zelfbevestigend.
Hoe dan ook, niemand gaat beter koffie zetten door hier aandacht aan te geven. Dus wat wil je nu bereiken?

Je kan beter vragen wat 'vers' is, en welke eigenschappen 'verse' koffie bezit. Dat is namelijk wél een vraag waarvan het antwoord interessant is.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

R1200C

Berichtdoor R1200C » di 17 nov 2015, 18:09

Het ene antwoord leidt tot een post-hoc rechtvaardiging, het andere antwoord is zelfbevestigend.
Hoe dan ook, niemand gaat beter koffie zetten door hier aandacht aan te geven. Dus wat wil je nu bereiken?

Je kan beter vragen wat 'vers' is, en welke eigenschappen 'verse' koffie bezit. Dat is namelijk wél een vraag waarvan het antwoord interessant is.
Je opmerking over causale verbanden vind ik wat vreemd en ik zie zeker geen rechtvaardiging in het ene of het andere antwoord. Versheid is een bepalend onderdeel van de smaak. Gezien de discussies hier (die nu steeds minder met ESE te maken hebben) over vers en binnen x weken drinken etc. heeft een aantal mensen hier consensus bereikt over wat zij vers vinden en aan welke eigenschappen koffie dan moet voldoen. Maar dat is de mening van de "moderne" mens.

Want weet jij (ik in ieder geval niet) hoe de branders van rond 1900 vonden dat de koffie gedronken moest worden? Iemand heeft ooit bepaald wat koffie koffie maakt. Stel nou dat de branders van rond 1900 juist de smaak na 4 maanden liggen in de buitenlucht als "de" smaak hadden gedefinieerd. Drinken wij dan niet iets heel anders dan wat ooit als koffie werd gezien?

En dat brengt me terug bij jouw opmerking dat niemand beter koffie gaat zetten door..., tja, als je de boon niet als (mede)uitgangspunt neemt kan je zet techniek nog zo verfijnd zijn maar is het de vraag wat er in je kopje terecht komt. Had je nou gezegd "betere" koffie dan was ik het misschien met je eens geweest. :lol:
Kei veel groeten!

Joost

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » di 17 nov 2015, 19:09

Bij de Makro verkopen ze met zekerheid Australian!
Ergens anders zou ik het niet weten, en ik wil dat ding nou na een jaar of twee weleens proberen, die andere merken ken ik niet en had ook niet de intentie dat uit te vogelen.

Bluecold

Berichtdoor Bluecold » di 17 nov 2015, 21:26

Je opmerking over causale verbanden vind ik wat vreemd en ik zie zeker geen rechtvaardiging in het ene of het andere antwoord. Versheid is een bepalend onderdeel van de smaak. Gezien de discussies hier (die nu steeds minder met ESE te maken hebben) over vers en binnen x weken drinken etc. heeft een aantal mensen hier consensus bereikt over wat zij vers vinden en aan welke eigenschappen koffie dan moet voldoen. Maar dat is de mening van de "moderne" mens.

Want weet jij (ik in ieder geval niet) hoe de branders van rond 1900 vonden dat de koffie gedronken moest worden? Iemand heeft ooit bepaald wat koffie koffie maakt. Stel nou dat de branders van rond 1900 juist de smaak na 4 maanden liggen in de buitenlucht als "de" smaak hadden gedefinieerd. Drinken wij dan niet iets heel anders dan wat ooit als koffie werd gezien?

En dat brengt me terug bij jouw opmerking dat niemand beter koffie gaat zetten door..., tja, als je de boon niet als (mede)uitgangspunt neemt kan je zet techniek nog zo verfijnd zijn maar is het de vraag wat er in je kopje terecht komt. Had je nou gezegd "betere" koffie dan was ik het misschien met je eens geweest. :lol:
Je legt hier heel wat mensen woorden in de mond. Te beginnen met mij. Ik heb geen causale verbanden getrokken. Ook claim je dat er hier een consensus is bereikt over wat er vers gevonden wordt en welke eigenschappen koffie moet voldoen. Dat zijn best wel zwaarwegende claims die jij maakt.
Daarna kom je met opmerkingen dat iemand ooit bepaald heeft wat koffie koffie maakt. Dat is dan denk ik dezelfde persoon die bepaald heeft wat een appel een appel maakt? Niemand zal je tegenwerpen dat je een koffie aan het drinken bent als je een extract van gebrande koffiebonen drinkt. Niet nu, niet in 1900, niet in 1800, niet in 1700, niet in 1600.
Dan kom jij met de opmerking dat de boon niet centraal staat? Jij bent hier diegene die de boon niet centraal stelt als je denkt dat er mensen zijn die de smaak van koffie vaststellen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

R1200C

Berichtdoor R1200C » wo 18 nov 2015, 08:35

@3aan: klopt dat ze Australian verkopen, maar ik kan me niet herinneren dat de Makro een uitgebreid ESE assortiment heeft. Ik zie zo snel op de webshop alleen de Illy servings staan, Australian maakt geen ESE servings voor zover ik weet (maar ik laat me graag verrassen). De rest zijn allemaal senseo pads als ik het goed zie. Als je toch wilt proberen kan ik je het proefpakket van Koffiethuiswinkel.nl aanraden. Voor nog geen 30 euro heb je 34 soorten (2 stuks per soort) in huis. Het is maar een tip ;)

@Bluecold: je krijgt zo een PB, denk dat dat deel van de discussie hier niet thuis hoort en sowieso de verkeerde kant op gaat.
Kei veel groeten!

Joost

SteefM

Berichtdoor SteefM » wo 18 nov 2015, 18:30

Laten we het vooral gezellig houden ;) De discussie wat 'koffie' koffie maakt, of een appel een appel, wordt al millenia gevoerd door de grote filosofen, onder de noemer ontologie. Daar gaan wij niet uitkomen, laten we het vooral hebben over hoe we een lekkere koffie kunnen zetten.

Terug naar “Servings, Pads en Cups”