Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor fransg » za 03 feb 2024, 10:15

Over Japan gesproken -- ik luister naar een tweedelige podcast "Het bloedbad van Nanjing" van Sjaak, een sympathieke Nederlander.

deel 2:
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/g ... 0629980079

De Japanners hielden dermate beestachtig huis (nu ja beesten doen zoiets niet eens) dat John Rabe, een nazi nota bene, er als een heilige bij afstak en een kwart miljoen Chinezen heeft behoed voor een afschuwelijke dood.

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Rabe

Het blijft raadselachtig hoe zo'n 200% correct vriendelijk bescheiden en keurig volk, klein van stuk, toegewijd aan waardigheid, eer, wijsheid en pure ambachtelijkheid, waarvan de vrouwelijke leden mooi zijn, ook zulke schaduwzijden koestert.

Men rilt ervan te bedenken waartoe de grof gebouwde Hollander in staat zou zijn in penibele omstandigheden.

Hoe dan ook een aanrader die serie van onze eigen Sjaak!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor gilleko B. » za 03 feb 2024, 10:34

Over Japan gesproken -- ik luister naar een tweedelige podcast "Het bloedbad van Nanjing" van Sjaak, een sympathieke Nederlander.

deel 2:
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/g ... 0629980079

De Japanners hielden dermate beestachtig huis (nu ja beesten doen zoiets niet eens) dat John Rabe, een nazi nota bene, er als een heilige bij afstak en een kwart miljoen Chinezen heeft behoed voor een afschuwelijke dood.

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Rabe

Het blijft raadselachtig hoe zo'n 200% correct vriendelijk bescheiden en keurig volk, klein van stuk, toegewijd aan waardigheid, eer, wijsheid en pure ambachtelijkheid, waarvan de vrouwelijke leden mooi zijn, ook zulke schaduwzijden koestert.

Men rilt ervan te bedenken waartoe de grof gebouwde Hollander in staat zou zijn in penibele omstandigheden.

Hoe dan ook een aanrader die serie van onze eigen Sjaak!
Ga gelijk luisteren.

Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor fransg » za 03 feb 2024, 11:17

Ga gelijk luisteren
Sjaak nuanceert het wel en legt aan het slot nog eens uit dat élk land in oorlog tot nu toe zijn boekje te buiten is gegaan wat betreft oorlogsmisdaden. Kennelijk is het heel lastig om op een nette manier een ander volk te vernietigen of om je op een beschaafde en vriendelijke wijze te verzetten tegen een massa volk dat jou en je familie wil ombrengen. Vaak wordt dat ombrengen veroordeeld terwijl het in de ogen van de daders ook weleens de meest humane wijze lijkt aangezien het praktisch haast geen doen is om die mensen allemaal in leven te houden.

Gelukkig werkt koffie meer en meer verbroederend over geheel de wereld!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor gilleko B. » zo 04 feb 2024, 15:32

Ik heb nog geen tijd het te luisteren te ivm sociale verplichtingen. Schot voor de boeg, omstandigheden kunnen zodanig zijn dat een collectief zwarte kant in de mens naar boven kan worden gehaald. In dit verband in heb ik wel een indrukwekkende documentaire over de Joodse Raad van Hans Knoop genoemd. Ooit heb ik ook een documentaire gezien van joodse overlevenden naar ik meen uit Sobibor. De interviewer noemde het Duitse kwaad. De oude Joodse man corrigeerde de interviewer terstond dat het een kwaadaardige overheid betrof, niet de aard en karakter van Duitsers. Pol Pot, Idi Amin, Hitler, Milosevic, Hirohito, wellicht ook Keizer Wilhelm, tis van alle dag




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor fransg » zo 04 feb 2024, 15:37

Ja precies. Het is gemakkelijk en voelt geruststellend om Het Kwaad te plaatsen bij een groep die er heel anders uitziet maar we boffen dat we zelf niet in omstandigheden hebben verkeerd die akelige eigenschappen bij onszelf naar boven brachten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor gilleko B. » zo 04 feb 2024, 18:23

Volledig mee eens, vandaar dat ik eigenlijk door die reactie van die overlevende uit Sobibor ben gaan nadenken. Het was eigenlijk een hele waardige reactie. Aan de andere kant neig ik wel eens te denken dat over wreedheden binnen verschillende culturen anders gedacht wordt.




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor fransg » zo 04 feb 2024, 18:37

Het is ook prettig dat de Houthi's niks afweten van onze eigen 'special military operation' te weten de 'politionele acties' in ons eigen Nederlands Indië en dat wij daar in de geschiedenisles weinig, en de leerlingen in de rest van de wereld helemaal niks over te horen krijgen ;-)

Tulips, stroopwaffles, wooden shoes en red light district sums it up!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor gilleko B. » ma 05 feb 2024, 08:29

"Onze" geschiedenisboekjes hebben in ieder geval in mijn lagere en middelbare schooltijd weinig inzicht gegeven over ons koloniaal verleden. Daarbij moet altijd wel opgepast worden, dat een tijd van toen, niet door een roze bril van nu beoordeeld wordt. Surinaamse vriendjes die een flink deel in Suriname nog onderwijs hadden genoten wisten waar alle rivieren in Nederland lagen en dat Haarlem de hoofdstad van Noord-Holland was. Van Suriname wist ik dat er Bauxiet gewonnen werd. Dat zou eens moeten veranderen, maar als we "ons" alleen maar druk maken over een symbolisch "excuus" (tja aan de ene kant hebben wij nooit slaven gehad en aan de andere kant is er ook geen katoen geplukt) met een daaropvolgende geldkraan die wordt opengetrokken, denk ik wel eens dat er steeds maar weer op een verkeerd paard gegokt wordt.




Laatst gewijzigd door gilleko B. op ma 05 feb 2024, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Na 26 uur onderweg op hotel, deze week op zoek naar koffie

Berichtdoor gilleko B. » ma 05 feb 2024, 08:37






Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten

cron