Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » di 02 okt 2018, 22:37

ziet er heerlijk smakelijk uit. De mijne kakken de laatste paar keren totaal in. Smaken lekker maar zijn mini broodjes :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » di 02 okt 2018, 22:55

ziet er heerlijk smakelijk uit. De mijne kakken de laatste paar keren totaal in. Smaken lekker maar zijn mini broodjes :)
Dank, dat ze soms inzakken is vervelend.
Ik hield mij altijd aan de regels, dus opbollen, laatste rijs in rijsmandje en de oven in totdat frans mij vertelde dat hij nog even opbolt vlak voordat het deeg de oven ingaat. Iets wat in mijn wereld niet mogelijk was, kan gewoon niet en is heel erg fout. Net als een paard wat buiten staat in de wei en maar netjes achter dat enkele ijzerdraadje blijft staan terwijl hij er zo doorheen kan lopen.
Ik heb het deeg dus nu ook nog even opgespannen vlak voordat het de oven in ging en ik denk dat het daarom zo mooi in vorm bleef.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14927
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » za 06 okt 2018, 21:15

Laatst gewijzigd door fransg op za 06 okt 2018, 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » za 06 okt 2018, 21:20

Gaaf gemaakt Frans. Mooi het hele proces in beeld.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » za 06 okt 2018, 22:46

ziet er heerlijk smakelijk uit. De mijne kakken de laatste paar keren totaal in. Smaken lekker maar zijn mini broodjes :)
Dank, dat ze soms inzakken is vervelend.
Ik hield mij altijd aan de regels, dus opbollen, laatste rijs in rijsmandje en de oven in totdat frans mij vertelde dat hij nog even opbolt vlak voordat het deeg de oven ingaat. Iets wat in mijn wereld niet mogelijk was, kan gewoon niet en is heel erg fout. Net als een paard wat buiten staat in de wei en maar netjes achter dat enkele ijzerdraadje blijft staan terwijl hij er zo doorheen kan lopen.
Ik heb het deeg dus nu ook nog even opgespannen vlak voordat het de oven in ging en ik denk dat het daarom zo mooi in vorm bleef.
Ik doe de tweede rijs in een bakblik. Geen idee hoe ik dat weer op moet spannen met een derde keer opbollen :) Dan slaat het helemaal dood. Afgelopen dagen wegens viri in lichaam niks lopen bakken wel heerlijk veel geslapen.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14927
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » zo 07 okt 2018, 04:39

Beterschap!
Veel slapen is ook wel fijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » zo 07 okt 2018, 13:59

Biologisch spelt volkoren desembrood van 1,2 kg. 70% hydratatie :

Afbeelding

Afbeelding

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14927
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » zo 07 okt 2018, 14:33

het gezin boft maar met jouw bakmanschap!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » ma 08 okt 2018, 16:10

Sow die ziet er lekker uit. Ik moet toch maar weer eens een prutje zuurdesem gaan maken.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » wo 10 okt 2018, 18:44

Ik zag op youtube dat er iemand brood bakte in een glazen ovenschaal. En omdat ik van budget oplossingen en recycling hou gisteren naar de kringloop en zo'n schaal gekocht voor 1,95.
Gisteravond desem deegje gemaakt en vanochtend gebakken.
Dat is wel erg gaaf want je kunt je brood zien stijgen en het effect is hetzelfde als een gietijzeren pan (dutch oven of lodge pan) en niet zo zwaar. Maar voor mij ook belangrijk want ik kan er 2 naast elkaar kwijt in de oven!

Afbeelding
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten