BBQ op een kamado

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

BBQ op een kamado

Berichtdoor tohenk2 » ma 28 aug 2017, 10:37

Ik heb van deze zomer na ruim 20 jaar de Weber Smoky Joe met houten handvat vervangen door een Kamado (Grill Guru classic 21").
Nou de kinderen zo af en toe thuiskomen met aanhang (interpunctie is hier even een ramp ;-)) is de extra ruimte wel heel handig. Het bbq-en zelf gaat er gelukkig ook héél goed mee.

Laatst heb ik me ook eens gewaagd aan een zogeheten "slow cook". Ik wilde pulled pork maken, zeg maar draadjesvlees van een varken, maar dan op de BBQ en niet in een snelkookpan.
De eerste 8 uur gingen prima - maar toen ging het regenen. Dat duurde een uurtje en in die tijd is de boel ... nou ja. De temperatuur is veel te hoog opgelopen en het vlees was veel te droog geworden. Dat vond ik niet erg leuk - en heb ik ervaren als een "probleem".

Dus ik ging zoeken naar een oplossing.
De meest simpele -er bij blijven- viel ook in retrospect af. In de regen in de tuin zitten is niet wat ik wil. (En ik ben bijna per definitie niet het probleem. Toch?) Technisch georiënteerd als ik ben dus zoeken naar methodes om de boel in de gaten te houden. In plaats van thermometers die je zo af en toe ter controle in het vlees te steekt zijn er thermometers die je laat zitten (ook op het grillrooster) en die je kan aflezen zonder het deksel te openen. Stapjes luxer zijn: aflezen op een ander kastje of op je telefoon via Bluetooth of Wifi (iGrill2). Dan kan je binnenzitten als het regent! Nog uitgebreider wordt het als je die gegevens ook gaat gebruiken om de boel te regelen. Dat kan dan weer via het dicht- of openschuiven van de schoorsteen (SmoBot) of het toevoeren van lucht met behulp van een ventilator (FlameBoss/BBQ Guru PartQ/ etc). Dan kan je lekker weg en de boel toch bedienen/in de gaten houden.

En toen kwam ik weer een beetje terug op aarde. Bovenstaande techniek werd steeds duurder. En of ik elektra in de regen nou zo'n goed idee vind op zo'n heet ding? De makers van de SmoBot bijvoorbeeld zeggen dat de besturingseenheid waterdicht verpakt moet worden. Maar dat het bij hun al 7 jaar goed gaat. (Zal wel niet veel regenen in dat deel van de USA denk ik dan.)

Dus ik ging verder met zoeken. De TipTopTemp afsluiter voor de schoorsteen werkt met een bi-metaal en is relatief goedkoop...

Heeft iemand hier ooit één of meer van deze dingen uitgeprobeerd?

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: BBQ op een kamado

Berichtdoor MichigAlex » ma 28 aug 2017, 18:46

Ik zou op het forum bbqgenootschap eens rondkijken
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: BBQ op een kamado

Berichtdoor mutsje » ma 28 aug 2017, 18:57

Hoi,

Je kan ook eens op Gathering of Tweakers kijken daar zitten computergeeks en bbqgeeks in een forum gebundeld :)

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1692811
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: BBQ op een kamado

Berichtdoor tohenk2 » di 29 aug 2017, 11:05

Ik zou op het forum bbqgenootschap eens rondkijken
Bedankt, die kende ik nog niet. Wel andere forums (Weber, BGE, GEN, American BBQ en div. andere via Google search).

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: BBQ op een kamado

Berichtdoor tohenk2 » di 29 aug 2017, 11:07

Hoi,

Je kan ook eens op Gathering of Tweakers kijken daar zitten computergeeks en bbqgeeks in een forum gebundeld :)

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1692811
En die kende ik wel - maar nooit aan gedacht dat er een BBQ-sectie zou kunnen zijn :D
Bedankt.

Ron74
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 10:30

Re: BBQ op een kamado

Berichtdoor Ron74 » wo 30 aug 2017, 19:56

bbqforum.eu ;-)
Ik heb een iGrill, waarmee via BT de temp ter hoogte van het rooster gemonitored wordt. Incl. app, alhoewel de app qua functionaliteit erg achteruit gegaan is sinds iGrill overgenomen is door Weber. Daarnaast een goedkope (Blokker, Ikea) thermometer voor het vlees.

Ik gooi wel eens 's nachts de BBQ aan voor een Pulled Pork run, en duik als het vlees erop ligt en de temp stabiel, weer mijn bedje in. Via de app monitor ik de temp bbq/rooster.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

BBQ op een kamado

Berichtdoor MichigAlex » wo 30 aug 2017, 20:24

Ik heb ook een IGrill 2. Leuke gadget, maar bereik vind ik vies tegenvallen. Binnen achter hr+++ glas haast geen verbinding meer. De volgende wordt een Maverick ivm veel beter bereik.

Nu bij lange runs: Pulled Pork ,sparibs, etc staat de bbq bij de achterdeur en werk het prima!!

Wel hele leuke app met mooie overzichtjes.

Afbeelding
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: BBQ op een kamado

Berichtdoor Nomad » do 31 aug 2017, 10:48

Ik heb ook een IGrill 2. Leuke gadget, maar bereik vind ik vies tegenvallen. Binnen achter hr+++ glas haast geen verbinding meer. De volgende wordt een Maverick ivm veel beter bereik.

Nu bij lange runs: Pulled Pork ,sparibs, etc staat de bbq bij de achterdeur en werk het prima!!

Wel hele leuke app met mooie overzichtjes.

Afbeelding
Ik heb ook veel barbecue plezier en 3 barbecue's :P, inclusief een kamado. En ik heb ook nog eens een Igrill 2 (en 3 mini's :P) en ook nog 2 sous-vide apparaten, vacuummeermachine en alles wordt ook nog eens gebruikt! Volgens mij is de koffie doelgroep best in overlap met de barbecue gemeenschap...het is genieten van iets relatief alledaags...en kijken of je het lekkerder/bijzonderder kan maken. En daar haal ik veel plezier uit.

Hoewel ik een kamado leuk vind voor low/slow, ben ik erg blij dat ik dmv sous-vide dingen ook langzaam kan garen, zonder om kijken ernaar.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron