Malende vragen

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Malende vragen

Berichtdoor pichichi » vr 28 mar 2014, 21:49

Afgelopen week mijn Eureka Mignon weer eens flink opengeschroefd en gereinigd in alle hoekjes naadjes en gaatjes. Was weer nodig... moet ik vaker doen...

Twee dingen vielen me op:

1) Maalschijven kan ik mijn vingers niet meer aan openhalen. Nog maar klein beetje scherp. Mijn conclusie automatische conclusie is dan: vervangen. Maarrr.. volgens handleiding zouden ze wel 250kg mee kunnen gaan! Heb deze maler nu bijna 2 jaar. Er gaat per week 250 gram doorheen. Dan heb ik dus PAS een tiende van die 250kg er door heen gedraaid. Of ben ik te streng voor de schijven en kunnen ze best nog even door?
Opmerking: ik kloot dagelijks/wekelijks met de maalgraad, temeer omdat elke week een andere boon in de hopper gaat. Ben trouw aan mijn vrouw, maar zeer beslist NIET aan bonen, hoe lekker, goed, mooi ze ook mogen zijn. Wil telkens wat nieuws, anders proeven en zien, ruiken, proeven wat er gebeurt...

2) Het klonteren van de gemalen koffie is grotendeels weg! Wordt nog weleens als euvel van deze molen genoemd, had ik me -probleemloos- al bij neergelegd. Maar (overbodig) aanradertje dus: regelmatig reinigen!

En o ja... toch nog even 3) is het nou maler of molen, als we het heel strikt bekijken? Ik gebruik het door elkaar. Ik zie hetzelfde op websites. De naam van dit subforum geeft ook al geen duidelijkheid ;) dwz, er wordt daadwerkelijk onderscheid gemaakt.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Malende vragen

Berichtdoor @3aan » vr 28 mar 2014, 21:57

Molar = Engels
Molare = Italiaans < vind ik persoonlijk mooier < 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Malende vragen

Berichtdoor R&B » za 29 mar 2014, 09:05

Zou het niet kunnen zijn dat de maalstenen nu pas een beetje ingelopen zijn?
Ik neem aan dat het maalsel nog prima is en het klonteren is over gegaan.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Malende vragen

Berichtdoor mloes » za 29 mar 2014, 09:14

Ik heb afgelopen week bij kafko alle schijven mogen voelen nieuw en oud en vond het verschil niet enorm groot om te voelen. Ik hoor het wel dat het beter loopt ofzo, hoe groter de schijven hoe lastiger om te voelen...
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Malende vragen

Berichtdoor Bluecold » za 29 mar 2014, 13:05

http://www.espressoparts.com/ChangingGrinderBurrs

Maar, kan men de opmerkingen van EP die betrekking hebben op Mazzer schijven klakkeloos overnemen voor Eureka schijven?

Als ik die tabel erbij trek kom ik uit op iets van 0.26 lb/mm^2* rated levensduur voor een maalsteen. De SJ zit op 0.27, de Mini op 0.25, de Major op 0.24. Lijkt me een redelijk beginpunt om een afschatting te maken voor de 50mm Eureka schijven.

50mm schijven, met 0.26 lb/mm^2, komt uit op 510 lb, en dat is dan 230 kilo. De conclusie kan getrokken worden dat Eureka hun schijven ongeveer net zo inschat als Mazzer.

Hoe dan ook, als je twijfelt dan zou ik vooral niet verder twijfelen en een nieuw setje maalschijven halen, of in de buurt kijken of je een Eureka met nieuwere maalschijven kan lenen om naast elkaar te zetten.

*inderdaad, twee meetsystemen in een eenheid gefrot. Deal with it.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Malende vragen

Berichtdoor Spironski » za 29 mar 2014, 23:40

Ikzelf ben meestal nogal sceptisch over wat fabrikanten over hun eigen producten beweren. Je kan best 250 kilo bonen met 1 stel schijven malen, maar of dat dan nog steeds een goed resultaat oplevert?

Anderzijds is 25 kilo vermalen bonen dan wel heel erg weinig om te zeggen: ze zijn nu versleten. Het zal er wel tussenin zitten. Het is natuurlijk ook een langzaam glijdende schaal van optimaal naar minder optimaal naar versleten. Tenzij je je eens een hard stukje steen hebt mee gemalen, dan gaat het allicht wel snel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Malende vragen

Berichtdoor R&B » zo 30 mar 2014, 00:07

Ik heb afgelopen week bij kafko alle schijven mogen voelen nieuw en oud en vond het verschil niet enorm groot om te voelen. Ik hoor het wel dat het beter loopt ofzo, hoe groter de schijven hoe lastiger om te voelen...
Hier idem.
Heb nieuwe schijven via kafko gekocht, maar kan niet zeggen dat die duidelijk scherper zijn dan m'n huidige... Dan maar als back up dus! :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Malende vragen

Berichtdoor pichichi » ma 31 mar 2014, 10:35

Ik heb afgelopen week bij kafko alle schijven mogen voelen nieuw en oud en vond het verschil niet enorm groot om te voelen.
Ik heb begin mei een date met Peter staan, voor onderhoud Expobar. Schroef ik de Eureka schijfjes meteen eruit en neem ik ze mee. Dan ga ik ook even bij hem vergelijken en voelen! :P

Dank voor de reacties.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron