Beschermkap / ashoes / stofhoes als balg

Gebruikersavatar
jhalfmoon
Berichten: 5
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:27

Beschermkap / ashoes / stofhoes als balg

Berichtdoor jhalfmoon » do 10 nov 2022, 15:09

Een ideetje die ik opgepikt heb van een kerel op Reddit - een beschermkap / ashoes / stofhoes (auto onderdeel) gebruiken als balg. Werkt heel goed, zoals te zien is aan het maalsel onderaan de molens. Er zijn enorm veel soorten en afmetingen, dus ik heb er 5 besteld, waarvan er 3 geschikte kandidaten bleken te zijn. De andere twee waren te stug of juist niet verend genoeg. Kosten: Rond de 5 euro per balg en 25 euro totaal, inclusief de drie ongebruikte balgen. Dat kleine bolletje op de voorgrond is de oude balg, die het echt een heel stuk minder goed deed en al een hele tijd aan vervanging toe was.

Die rechtse molen s trouwens een oude Super Jolly met doser die naar doserless is omgebouwd. In de vormalige doser is een oude, afgeknipte PET fles geschroefd, om de maalsels op te vangen. Lekker ghetto; werkt prima. Het is de molen die voor supermarktkoffie gebruikt word, dus helemaal prima.

Ik deel 'm hier eventjes omdat er wellicht iemand wat aan heeft.
Bijlagen
balgen-2.jpeg
balgen-1.jpeg
De eerste twee Amsterdam Coffee Festivals waren toch wel de leukste.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Beschermkap / ashoes / stofhoes als balg

Berichtdoor bobbee » do 10 nov 2022, 15:18

Dank voor het delen. Leuk.

Waar heb je ze gekocht en welke heb je gekocht? 3 waren niet geschikt en ben benieuwd welke wel geschikt zijn in een webshop oid.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
jhalfmoon
Berichten: 5
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:27

Re: Beschermkap / ashoes / stofhoes als balg

Berichtdoor jhalfmoon » do 10 nov 2022, 16:07

Zeker kan ik de onderdelen even linken. Alles is een paar dagen geleden besteld bij Winparts, waar ik toch moest zijn om een trekhaak te bestellen.

Op de Eureka Olympus past deze vrij goed. Ik heb'm over m'n custom ontworpen, 3D geprintte, single-dose hoppertje geschoven:
Winparts # 1283846

Op de Super Jolly, met een stuk karton van een koker waar een lekkere Whiskey in zat, als even-gauw-even-vlug verloopstuk. Ook heb ik ongeveer 2cm eraf gehaald omdat daar ontluchtingsgaatjes in zaten, waardoor de balg luchtdruk zou verliezen:
Winparts # 1201448

Niet gebruikt, want die vorige twee waren al goed, maar prima ding. Is vrij hoog en ik zou'm kunnen inkorten:
Winparts # 1206373

Niet gebruikt, want Helemaal slap, dus geen vering:
Winparts # 1199401

Niet gebruikt, want Heel stug, echt te zwaar:
Winparts # 1202381
De eerste twee Amsterdam Coffee Festivals waren toch wel de leukste.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Beschermkap / ashoes / stofhoes als balg

Berichtdoor bobbee » do 10 nov 2022, 16:29

Nice! Thx
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Beschermkap / ashoes / stofhoes als balg

Berichtdoor gilleko B. » do 10 nov 2022, 20:23

Mooie info en slim gevonden. Zag dat je een Olympus had. Slim om een klein hoppertje als verbindingsstuk te gebruiken.




Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Beschermkap / ashoes / stofhoes als balg

Berichtdoor bobbee » do 10 nov 2022, 20:33

Een ideetje die ik opgepikt heb van een kerel op Reddit - een beschermkap / ashoes / stofhoes (auto onderdeel) gebruiken als balg. Werkt heel goed, zoals te zien is aan het maalsel onderaan de molens. Er zijn enorm veel soorten en afmetingen, dus ik heb er 5 besteld, waarvan er 3 geschikte kandidaten bleken te zijn. De andere twee waren te stug of juist niet verend genoeg. Kosten: Rond de 5 euro per balg en 25 euro totaal, inclusief de drie ongebruikte balgen. Dat kleine bolletje op de voorgrond is de oude balg, die het echt een heel stuk minder goed deed en al een hele tijd aan vervanging toe was.

Die rechtse molen s trouwens een oude Super Jolly met doser die naar doserless is omgebouwd. In de vormalige doser is een oude, afgeknipte PET fles geschroefd, om de maalsels op te vangen. Lekker ghetto; werkt prima. Het is de molen die voor supermarktkoffie gebruikt word, dus helemaal prima.

Ik deel 'm hier eventjes omdat er wellicht iemand wat aan heeft.
Dat rubberen balletje wat op de tafel ligt komt mij wel bekend voor....
Kan haast niet anders dan dat jij de Olympus daar hebt die ooit van mij was.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
jhalfmoon
Berichten: 5
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:27

Re: Beschermkap / ashoes / stofhoes als balg

Berichtdoor jhalfmoon » vr 11 nov 2022, 08:33

Dat rubberen balletje wat op de tafel ligt komt mij wel bekend voor....
Kan haast niet anders dan dat jij de Olympus daar hebt die ooit van mij was.
Haha! Ik had gisteren al een vermoeden toen ik je handle 'bobbee' zag en had direct even m'n mail historie gecheckt en evt. berichtenwisseling tussen ons op koffiepraat. Kon niets vinden, dus dactht.... naaaah, dat zou wel heel toevallig zijn. Maar inderdaad dan. Dan hadden we laatst via YT ook al even een kort hi-bye momentje. Wat grappig zeg. Ben lang niet op koffiepraat geweest, dus niet bekend met wie is wie.

Die Olympus is nog steeds een geweldig apparaat, vooral voor filter. Voor single dosing heb je echt wel een balg nodig en dat balletje deed wel enigszins wat moest. Maar nu met die grote balgen; Wat een verschil.

Voor espresso heb ik sinds een week iets anders staan; Zie avatar. In combinatie met een Flair 58 gebeuren er bijzondere dingen. Zelfs met vrij grove maling (ongepland turbo shot), toen ik de molen voor het eerst aan het instellen was, was de espresso bijzonder lekker. Wonderbaarlijke combinatie, die twee apparaten.
De eerste twee Amsterdam Coffee Festivals waren toch wel de leukste.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Beschermkap / ashoes / stofhoes als balg

Berichtdoor fransg » vr 11 nov 2022, 08:45

Zie avatar. In combinatie met een Flair 58 gebeuren er bijzondere dingen. Zelfs met vrij grove maling (ongepland turbo shot), toen ik de molen voor het eerst aan het instellen was, was de espresso bijzonder lekker. Wonderbaarlijke combinatie, die twee apparaten.
Leuk, vertel meer, met foto's en liefst ook video!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron