Specialita naar Oro XL of SD. Waardevol?

bever
Berichten: 58
Lid geworden op: za 20 feb 2021, 20:21

Specialita naar Oro XL of SD. Waardevol?

Berichtdoor bever » zo 11 dec 2022, 12:40

Hallo allen,

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën/advies.

Ik ben tevreden over mijn specialita, maar kijk af en toe naar de XL of de SD. Gewoon lat van upgraderitus ofzo denk ik. Reden dat ik naar de XL en SD kijk, is dat ze nog schappelijk geprijsd zijn. Ik geloof best dat een Lagom P100 of andere prachtige malers van bijv Weber beter malen, maar geloof (nog) niet dat mij dat het prijsverschil waard is.

Ik heb de topics over de XL en de SD doorgekomen, maar kom er toch nog niet helemaal over uit. Ze lijken me beide wel geschikte malers. Maar is het de upgrade vanaf de Specialita waard? Wat ga ik merken (behalve een kortere maaltijd)?

Ter achtergrond:
Ik gebruik mijn Specialita nu als single dose. Niet gemod, gewoon bonen afwegen en in de hopper, dus ook geen blaasbalg of dergelijke. Dat werkt wat mij betreft prima. In die zin zou ik de timer van de XL dan ook niet nodig hebben, maar ik zie dat de XL in Duitsland regelmatig wordt aangeboden voor een prijs dichtbij die van de SD. Het direct malen in het filterbakje vind ik ook wel een plusje. Ten eerste hoef ik dan niet nog handmatig de maler te starten (je duwt de filterdrager gewoon eronder/door) en hoef ik het maalsel niet om te kiepen in het mandje.

Voordeel aan de SD zou kunnen zijn dat door de schuine plaatsing er nog minder maalsel in de maalkamer achterblijft.

Any thoughts? Qua andere malers als optie: een niche of df64 vind ik niets. Niche vind ik persoonlijk echt ontzettend lelijk (senseo-looks). Een df64 heb ik bij een workshop eens geprobeerd, maar ik vind het ontzettend onhandig dat je met je vinger het startknopje moet indrukken terwijl het bakje dat het maalsel opvangt ervoor staat.

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Specialita naar Oro XL of SD. Waardevol?

Berichtdoor Pti » zo 11 dec 2022, 14:34

Het is exact dezelfde maler, dus de prestaties zijn vergelijkbaar, hoewel de XL met volle hopper (natuurlijk) sneller is.

De keuze die je moet maken is puur workflow, wil je telkens bonen afwegen? Of vooraf afgewogen porties klaarzetten voor huisgenoten die ook koffie moeten maken maar niet opzoek zijn naar een nieuwe hobby. Single dose komt hier niet door de ballotage commissie en eerlijk gezegd vind ik het zelf ook wel een beetje gedoe als ik gewoon ff een paar snelle bakkies wil maken.

bever
Berichten: 58
Lid geworden op: za 20 feb 2021, 20:21

Re: Specialita naar Oro XL of SD. Waardevol?

Berichtdoor bever » zo 11 dec 2022, 15:45

Zeg je daarmee dat er geen ‘beter’ maalsel uit de maler komt en dat de XL dus enkel wat sneller is dan de Specialita? Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.

Workflow zie ik niet als een issue. Ik single dose nu al (doe elke zoveel dagen afgewogen porties in kleine bakjes).

Reden dat ik single dose is wellicht een gekke. Ik maak 2 shots per dag en drink in principe elk shot op. Het duurt daarom enkele dagen voordat ik de juiste maalgraad heb gevonden. Tot die tijd is maaltijd instellen niet zinvol. En daarna alsnog een paar shots bezig zijn met de maaltijd vinden hoeft voor mij niet. Maar wellicht dat ik het alsnog ooit ga doen.

Overigens is er hier verder niemand in huis die koffie zet.

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Specialita naar Oro XL of SD. Waardevol?

Berichtdoor Pti » zo 11 dec 2022, 16:59

OH nee sorry ik heb het verkeerd gelezen, ik bedoelde meer het verschil tussen de XL en de oro.

De stap van een specialita naar XL is enorm, echt een sprong voorwaarts voor een relatief kleine prijsverhoging.

bever
Berichten: 58
Lid geworden op: za 20 feb 2021, 20:21

Re: Specialita naar Oro XL of SD. Waardevol?

Berichtdoor bever » zo 11 dec 2022, 20:06

Ah, ja nu ik je post teruglees kun je het inderdaad ook zoals je het bedoelde lezen :)

Is het veilig om te stellen dat er ook geen verschil is tussen XL en SD als je beide single dose gebruikt zonder blaasbalg? Maw: schuine plaatsing van kaalschijven doet niet veel mbt retentie etc.?

En wat ga je merken als je van de specialita afkomt? Gaat de espresso er echt beter van smaken?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Specialita naar Oro XL of SD. Waardevol?

Berichtdoor bobbee » zo 11 dec 2022, 21:12

Soweiso het fine tunen van de maalgraad wordt beter cq makkelijker naarmate de schijven groter worden, ook de invloed van luchtvochtigheid, temperatuur etc is minder door die grotere schijven.
Dus door die 2 eigenschappen wordt soweiso de smaak beter. En volgens mij sluit de maalschijfdrager strakker aan in de maalkamer, weinig ruimte tussen wand en maalschijf waardoor de retentie minder is.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Specialita naar Oro XL of SD. Waardevol?

Berichtdoor Keyser » do 15 dec 2022, 08:13

Er valt niet veel toe te voegen aan wat hierboven al is gezegd. Waarom ik destijds de SD verkoos boven de XL is minder electronica. De SD heeft geen scherm en daardoor een onderdeel minder wat niet kapot kan gaan. Verder vind ik hem ook mooier dan de XL. De XL is denk ik wel stiller dan de SD. Al weet ik niet of de huidige modellen minder trillen. Maar na verloop van tijd hoor je dat niet meer. De blaasgalg doet trouwens niets. Dus die laat ik eraf.

Naast mijn SD heb ik ook de Niche. De Niche is in mijn beleving beter gebouwd m.b.t. retentie en workflow. Maar qua bouwkwaliteit weet ik het nog niet. Mijn Niche heeft ooit zijn hele bovenkant moeten vervangen. Echter hebben ze dat netjes en gratis buiten de garantieperiode om geregeld door een nieuwe bovenkant te sturen.

Er zit verschil in smaak tussen beide molens, vandaar dat ik ze beiden hou. Maar wanneer je twijfelt tussen de SD en XL vanwege retentie: niet doen. De retentie is zo weinig, dat ga je echt niet proeven of merken. Probeer maar eens een horeca molen. Dan weet je hoe verwend je bent op het gebied van retentie met een XL of SD.
Sommigen draaien in mijn beleving ook helemaal door. Die gaan aan de machine wiebelen of rammen als bezetenen op de blaasgalg om de laatste retentie uit hun SD te krijgen. Erg voedend voor de ontwikkeling van een dwangstoornis, maar draagt niet bij aan betere espresso





Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Specialita naar Oro XL of SD. Waardevol?

Berichtdoor bobbee » do 15 dec 2022, 11:05

Juist!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Specialita naar Oro XL of SD. Waardevol?

Berichtdoor mr Blanc » do 15 dec 2022, 12:27

Goede vraag...zelf ook een tevreden specialita bezitter maar de gedachte om ooit is naar de XL te gaan speelt zeker. Misschien een leuke als er een keer weer een voorbij komt op t forum. Toen Madencio hem aanbood toch nog teveel getwijfeld. Nu denk ik echter dat je meer kan bereiken qua smaak door een andere molen ipv ander machine
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Specialita naar Oro XL of SD. Waardevol?

Berichtdoor Ypuh » do 15 dec 2022, 13:36

Heb ze beide gehad. Denk dat de XL vooral een consistenter maalsel geeft, niet per se een andere smaak beleving. Het zijn qua uiterlijk voor 95% dezelfde malers met als belangrijkste verschil/voordeel de grotere draaiknop.

Daarnaast is de beste vergelijking dat je dezelfde auto koopt, maar in plaats van met een 1.3L driecyl. motortje een model met wat sterkere 2.0L viercylinder. Retentie is mogelijk een fractie lager (de 65mm schijven laten heel weinig ruimte over in de kleine behuizing) en de motor is krachtiger/20% sneller. Is dat een upgrade; ja absoluut. Word je er blij van; waarschijnlijk wel. Is het de moeite/meerprijs waard; lastig te zeggen.

Van een Specialita naar een Oro XL is prima te verklaren maar dat doe je dan ook vooral omdat je wilt single dosen. Zonder maler zou ik met de kennis van nu ook voor de XL kiezen. Om het echt als upgrade te doen, daarvoor zijn de verschillen naar mijn inziens te klein. Kan me niet voorstellen dat een Specialita verslijt en als het 'als hobby' is, dan wil je graag toch verschillende dingen uitproberen.

Zoek je een no-nonsense maler die niets fout doet en met een extreem goede prijs/kwaliteit, dan is de XL de beste keuze (of Oro XL, of Niche voor de single dosers onder ons).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron