Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor bvds » za 11 mar 2023, 08:38

heb het gisteren avond ook even gedaan.

had voor uitlijnen bovenste schijf (onderste goed genoeg) tussen 5 en 7 uur geen inkt meer. dus op 11 en 1 uur stukje dubbelzijdig folie gedaan. daarmee was het niet perfect maar zeg 80%. die laatste paar procent laten zitten vanwege Pareto principe ;)

en ik merk geen verschil in geluid, doorloop op smaak...

@yakneev: opmerkelijk dat jij ook slechts een stukje dubbelzijdig alu nodig had maar toch zo'n groot verschil ervaart. bij een grote afwijking zou ik denken dat je meer nodig zou hebben. zeker op zulke relatief kleine schijven. anyway kleine ingreep en als het voor jou zo goed helpt top!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor fuel » za 11 mar 2023, 09:59

heb het gisteren avond ook even gedaan.

had voor uitlijnen bovenste schijf (onderste goed genoeg) tussen 5 en 7 uur geen inkt meer. dus op 11 en 1 uur stukje dubbelzijdig folie gedaan. daarmee was het niet perfect maar zeg 80%. die laatste paar procent laten zitten vanwege Pareto principe ;)

en ik merk geen verschil in geluid, doorloop op smaak...

@yakneev: opmerkelijk dat jij ook slechts een stukje dubbelzijdig alu nodig had maar toch zo'n groot verschil ervaart. bij een grote afwijking zou ik denken dat je meer nodig zou hebben. zeker op zulke relatief kleine schijven. anyway kleine ingreep en als het voor jou zo goed helpt top!
Nee ik kan me er ook niet zo in vinden maar misschien is mijn smaak ook niet zo ontwikkeld.
Heb zelfs laatst 2x identieke 98MM malers naast elkaar getest waarbij ik de markertest heb gedaan en die beide afwijkend waren. In smaak geen verschil. Daarna met verschillende SSP burrs en ja dan is het een wereld van verschil.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor bvds » za 11 mar 2023, 10:10

Daarna met verschillende SSP burrs en j ... verschil.

inderdaad geeft een ander type burr een groot verschil. kan me voorstellen dat bij meer unimodale schijven en hele grote schijven goede uitlijning een belangeijkere factor gaat worden, maar tenzij de afwijking enorm is lijkt het me meer in de marge...

desalnietemin als yakneev wel een duidelijk verschil merkt is dat fijn. het is een simpele en gratis mod.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Voor het eerst mijn schijven gecontroleerd. (aligned) wat een verschil.

Berichtdoor yakneev » za 11 mar 2023, 22:18

Tja ik kan het ook niet beter duiden.
Misschien is het placebo effect maar lijkt me sterk. Ik vind het verschil zo significant dat ik bijna zou zweren dat er echt iets flink mis was met de afstelling. misschien was het eerder het opnieuw inschroeven van de burr was het effect geeft. i dont know.
Maar vond smaak + klank zo enorm verschil.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron