Maaloppervlak nieuwe maalschijven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Maaloppervlak nieuwe maalschijven

Berichtdoor fransg » wo 21 feb 2024, 12:11

als er al retentie meekomt met het malen
dan ben ik daar ook aangewend ,zo simpel kan het zijn. :mrgreen:
Dat is de ware rijkdom! In staat zijn om tevreden te zijn, het vermogen om de kalmte te bewaren en te genieten van wat er is.

Ik zou niet raar staan te kijken als er opgevement een 'influencer' is die na al het aanprijzen van het nieuwste van het nieuwste ineens 'ontdekt' dat de lekkerste espresso is te maken met een van die afdankertjes die dan bijna niet meer te vinden zijn, van die malers die nog een beetje retentie opslaan om aan het eerstvolgende maalsel toe te voegen wat op een mysterieuze en magische manier een zekere milde rijkdom aan de smaak verleent dat niet is te behalen met al die supersonische ionenbestraalde peperdure van coating voorziene malers die nul retentie hebben. De werkelijk verfijnde connaisseur maakt dan uitgebreide video's van een halve minuut van zijn routine waarbij van elk maalsel een gram of twee wordt apart gehouden om te mengen bij het daaropvolgende maalsel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Maaloppervlak nieuwe maalschijven

Berichtdoor ErikvW » wo 21 feb 2024, 12:38

als er al retentie meekomt met het malen
dan ben ik daar ook aangewend ,zo simpel kan het zijn. :mrgreen:
Dat is de ware rijkdom! In staat zijn om tevreden te zijn, het vermogen om de kalmte te bewaren en te genieten van wat er is.
Meh. Er zijn voldoende mensen die voldoening vinden in de methode van het perfectioneren en het zoveel mogelijk in de greep hebben van de factoren. Ik ben er zo een.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Maaloppervlak nieuwe maalschijven

Berichtdoor fransg » wo 21 feb 2024, 12:47

Meh. Er zijn voldoende mensen die voldoening vinden
Precies, dat bedoel ik, zolang je voldoening vindt heb je de heilige graal in handen.

Wanneer de drive eindeloos is en het doel altijd buiten bereik lijkt te blijven houdt men een onbevredigd gevoel en dat is niet wenselijk.

Dan komt er een 'meh' aan te pas.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Maaloppervlak nieuwe maalschijven

Berichtdoor Ben70 » wo 21 feb 2024, 13:02

In de jaren 70 had ik een aquarium met de toen best prijzige discus vissen
eigenlijk ging het best goed vissen waren gezond planten groeiden weelderig
in mijn wijsheid had ik besloten om lid te worden van een aquarium vereniging
Toen kwam ik er achter wat ik allemaal fout deed en ik de bak aanpaste
waterkwaliteit en licht, nooit zoveel verschillende algen soorten gezien in mijn leven.
Schijnbaar klopt het spreekwoord weleens ,Geluk is met de dommen .
.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Maaloppervlak nieuwe maalschijven

Berichtdoor fransg » wo 21 feb 2024, 13:20

In de jaren 70 had ik een aquarium met de toen best prijzige discus vissen
eigenlijk ging het best goed vissen waren gezond planten groeiden weelderig
in mijn wijsheid had ik besloten om lid te worden van een aquarium vereniging
Toen kwam ik er achter wat ik allemaal fout deed en ik de bak aanpaste
waterkwaliteit en licht, nooit zoveel verschillende algen soorten gezien in mijn leven.
Schijnbaar klopt het spreekwoord weleens ,Geluk is met de dommen .
.
Prachtige vissen die discus! Past wel in de maalschijven topic gezien hun platte schijf-vormige voorkomen.

Statig bewegen die zich voort, pronkend met hun kleuren.

In de jaren negentig had ik eerst een aquarium, later een vijftal.

Een vriend had een gigantisch groot aquarium met een groep reusachtige discussen, meer dan schitterend ontworpen en ingericht als een deel van een tropische sloot compleet met slootwand waar wortels van planten en bomen uitstaken, met vele schuilplaatsen. Hij ging tot het uiterste in het perfectioneren van de leefomgeving voor de dieren. Toch haalde hij nooit de eerste prijs bij de regionale keuringen waarin aquariumbezitters wedijverden om wie de beste was. Het was een jurysport en je moest de keurmeesters een beetje mee hebben. Als stronteigenwijze perfectionist had hij ruzie met iedereen die maar wat aanrommelde en daardoor miste hij altijd net die anderhalve punt die je van de tweede naar de eerste plaats kan brengen.

Tot hij bedacht dat die flauwekul van elkaar de loef afsteken nergens toe diende en vanaf dat moment interesseerde het hem net zo weinig als de discusvissen die vanuit hun waterparadijs de keurmeesters geen blik waardig hadden gekeurd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Maaloppervlak nieuwe maalschijven

Berichtdoor Ben70 » wo 21 feb 2024, 14:22

In de jaren 70 had ik een aquarium met de toen best prijzige discus vissen
eigenlijk ging het best goed vissen waren gezond planten groeiden weelderig
in mijn wijsheid had ik besloten om lid te worden van een aquarium vereniging
Toen kwam ik er achter wat ik allemaal fout deed en ik de bak aanpaste
waterkwaliteit en licht, nooit zoveel verschillende algen soorten gezien in mijn leven.
Schijnbaar klopt het spreekwoord weleens ,Geluk is met de dommen .
.
Prachtige vissen die discus! Past wel in de maalschijven topic gezien hun platte schijf-vormige voorkomen.

Statig bewegen die zich voort, pronkend met hun kleuren.

In de jaren negentig had ik eerst een aquarium, later een vijftal.

Een vriend had een gigantisch groot aquarium met een groep reusachtige discussen, meer dan schitterend ontworpen en ingericht als een deel van een tropische sloot compleet met slootwand waar wortels van planten en bomen uitstaken, met vele schuilplaatsen. Hij ging tot het uiterste in het perfectioneren van de leefomgeving voor de dieren. Toch haalde hij nooit de eerste prijs bij de regionale keuringen waarin aquariumbezitters wedijverden om wie de beste was. Het was een jurysport en je moest de keurmeesters een beetje mee hebben. Als stronteigenwijze perfectionist had hij ruzie met iedereen die maar wat aanrommelde en daardoor miste hij altijd net die anderhalve punt die je van de tweede naar de eerste plaats kan brengen.

Tot hij bedacht dat die flauwekul van elkaar de loef afsteken nergens toe diende en vanaf dat moment interesseerde het hem net zo weinig als de discusvissen die vanuit hun waterparadijs de keurmeesters geen blik waardig hadden gekeurd.
Mooi verhaal Frans en waar, mijn discussen zijn weg in 2021 , door mijn ziekte had ik er geen puf meer in, ik haalde de 6cm grote visjes uit Duitsland Piwo warski ,veel plezier van gehad met het opkweken
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Maaloppervlak nieuwe maalschijven

Berichtdoor Pti » wo 21 feb 2024, 18:26


Ik heb geen probleem met de nieuwe maalschijven, maar ben nieuwsgierig naar wat de eigenschappen bepaalt. Ik heb wel wat op fora gelezen over geometrie, coating en seasoning van maalschijven, maar ik heb nergens een mooi overzicht gevonden en het wordt mij niet helemaal duidelijk. Kan iemand mij vertellen wanneer maalschijven aan vervanging toe zijn, wat het zichtbare maaloppervlak zegt over de eigenschappen en wat seasoning doet op het maalsel? Dus wat kan ik eigenlijk verwachten van mijn nieuwe schijven?
Het lijkt erop dat je van originele maalschijven met een redelijk rechttoe-rechtaan slijpprofiel naar aftermarket (italmill) maalschijven bent gegaan met een heel klassiek drie fase slijpprofiel. Ik ben zelf niet zo heel erg thuis in welke slijpprofielen en hoeken wat precies doen, maar bedrijven als SSP hebben de laatste paar jaar wel aangetoond dat de impact ervan vrij groot is.
Dus dat de maalschijven weliswaar als passend worden aanbevolen, betekend niet direct dat het ook een goed idee is. Quamar is immers met de originele schijven een heel andere weg ingeslagen.

Dat allemaal terzijde, ik denk toch dat er met de uitlijning ("alignement") van de maalschijven winst te behalen is, als je nu moeite hebt om fijn genoeg te malen.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Maaloppervlak nieuwe maalschijven

Berichtdoor ErikvW » wo 21 feb 2024, 21:03

Meh. Er zijn voldoende mensen die voldoening vinden
Precies, dat bedoel ik, zolang je voldoening vindt heb je de heilige graal in handen.

Wanneer de drive eindeloos is en het doel altijd buiten bereik lijkt te blijven houdt men een onbevredigd gevoel en dat is niet wenselijk.

Dan komt er een 'meh' aan te pas.
Laat ik toegeven dat ik nog veel te leren heb. Onder meer op het gebied van voldoening vinden.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Maaloppervlak nieuwe maalschijven

Berichtdoor fob » wo 21 feb 2024, 21:49

Kijk, wordt het toch nog gezellig in dit onderwerp! Ik zal eens kijken of de schijven goed uitgelijnd zijn. Ik was ervan uitgegaan dat het wel goed zat omdat aan de oude schijven niets aangepast hoefde te worden. Het lukt me overigens wel om fijn genoeg te malen, maar ik zit best dicht bij het nulpunt terwijl ik had verwacht dat ik met nieuwe schijven een slinger naar rechts zou kunnen maken. Eigenlijk ben ik best tevreden met mijn oude Quamar.

Bedankt ook voor de verwijzingen naar verdere info. Ik vind het heerlijk om me te verdiepen in een onderwerp. En soms leidt dat tot een belangrijke verbetering, zoals de upgrade naar een precisie filterbakje en de aanschaf van een Comandante handmaler.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Maaloppervlak nieuwe maalschijven

Berichtdoor HuibN » do 22 feb 2024, 09:33

Hier 2 linkjes voor het uitlijnen van maalschijven. De 2e is echt advance

https://youtu.be/Gb3PgeQ6ewY?si=HiLxwZbs5elWiadR


https://youtu.be/qFdZpiZBXDE?si=DKwwokVWbIk9CLL4
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron