Eureka Atom W 75 vs Malhkonig e65 GBW

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Eureka Atom W 75 vs Malhkonig e65 GBW

Berichtdoor Ypuh » di 05 mar 2024, 15:41

Blijf Etzinger ook maar een eigenzinnig bedrijf vinden. Ze reageren wel vlotjes op hun mails.

Vraag me af hoe 'commercieel' ze daadwerkelijk zijn. Frans heeft wel eens foto's laten zien dat die meneer Etzinger niet om centjes verlegen zit, maar ze zouden makkelijk veel meer kunnen verkopen met wat meer aandacht zou je zeggen. Misschien verkopen ze liever hun kennis/productie onder de naam van Baratze of La Marzocco. De enige productontwikkeling die ik de afgelopen jaren gezien heb zijn wat handmalers. In die zin bijna het tegenovergestelde van Eureka.

Beide zijn goede producten hoor. Ik zou de nieuwe Atom W75 en Etzmax ook wel eens naast elkaar willen zien (misschien moet Frans, Gilleko of ik eens bij PTI langsgaan)? De Atom lijkt op het eerste oog een betere uitdager voor de Etzmax, gericht op de thuisgebruiker.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Atom W 75 vs Malhkonig e65 GBW

Berichtdoor fransg » di 05 mar 2024, 15:49

ze zouden makkelijk veel meer kunnen verkopen met wat meer aandacht zou je zeggen.
Hij is eens in NL geweest om bij de importeur uit te leggen hoe de horeca-figuren een paar malers hadden mishandeld en hoe het beter kan. Zulk gedoe is helemaal niet zijn hobby.

Duizenden malers en malerbinnenwerken leveren aan anderen die ze onder hun naam verkopen of in volautomaten inbouwen is veel lucratiever. Laten die anderen de customer support maar doen.

Zo af en toe eens iets heel moois zelf bedenken en in kleine oplage maken voor wie het wil, is wel heel leuk voor erbij, als er niet teveel gepraat en gedoe bij komt kijken.
Ik zou de nieuwe Atom W75 en Etzmax ook wel eens naast elkaar willen zien (misschien moet Frans, Gilleko of ik eens bij PTI langsgaan)
Leuk idee!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Eureka Atom W 75 vs Malhkonig e65 GBW

Berichtdoor Ypuh » di 05 mar 2024, 19:46

Als ik nadenk over de producten die ze aan consumenten aanbieden, die koop je alleen als je een beetje ingelezen bent. De handmalers zijn bij voorbaat redelijk fool-proof en zullen weinig vragen opleveren, en een Etzmax GBW koop je pas als je al een paar tikken van de espresso molen gehad hebt.

Moest zelf ook even wennen aan het eigenzinnig design van de Etzmax. Tegenwoordig vind ik het één van de mooiste malers op de markt. Qua smaken denk ik dat er nog wel een paar % te winnen is zoals bij andere malers met SSP/Ditting/Mythos schijven, en vanuit die nieuwsgierigheid blijf ik malers als de Atom W 75 wel met interesse volgen. Voor de wetenschap blijft het leuk om te vergelijken :geek:
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Emass
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 14:11

Re: Eureka Atom W 75 vs Malhkonig e65 GBW

Berichtdoor Emass » wo 06 mar 2024, 09:30

De Mahlkonig E65S is in ieder geval genoeg over geschreven. Dat lijkt me geen maler voor thuis, maar gewoon een moderne horecamaler die een beetje tussen de Mythos/X-One en thuismalers in zit. Voor 3-4 bakkies per dag zou ik geen 6g retentie willen.
Dit kan ik bevestigen, vooral bij indailen gaat er gewoon echt teveel verloren. Ook in de ochtend is het zonde om steeds 4-6 gram weg te malen om 'verse' koffie te krijgen.
Expobar Brewtus IV - [Malerloos] - Commandante C40

kraaijcheck
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Re: Eureka Atom W 75 vs Malhkonig e65 GBW

Berichtdoor kraaijcheck » wo 06 mar 2024, 14:47

Maal je bij alle malers (behalve single dose) niet altijd wat weg in de ochtend? Dan zit er natuurlijk nog wat verschil, maar is dat niet zo groot als nu geschetst wordt. En uiteindelijk draait het allemaal om smaak, als je met iets meer retentie nog wel een betere smaak behaalt omdat het maalsel bv consistenter en meer fluffy is dan kan het nog steeds een betere keuze zijn toch? Zeg niet dat dit zo is en jullie ervaringen doen ertoe, maar ik hoor en lees rondom deze maler(s) vooral veel over retentie en (te) weinig over smaak en bouwkwaliteit.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Atom W 75 vs Malhkonig e65 GBW

Berichtdoor fransg » wo 06 mar 2024, 14:54

Ik heb al eens eerder geschreven over een goeie vriend van me met schoonfamilie in Italië die het juist prettig vindt dat de eerste espresso van de dag extra mild is dankzij de retentie van de maler.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

kraaijcheck
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Re: Eureka Atom W 75 vs Malhkonig e65 GBW

Berichtdoor kraaijcheck » wo 06 mar 2024, 14:57

Ik heb al eens eerder geschreven over een goeie vriend van me met schoonfamilie in Italië die het juist prettig vindt dat de eerste espresso van de dag extra mild is dankzij de retentie van de maler.
Nou dat bedoel ik, ik krijg het gevoel alsof retentie onze "worst enemy" is. Maar zou een maler met meer retentie niet nog steeds pakken beter kunnen zijn dan een op het oog soortgelijke maler met minder retentie. Begrijp dat iets meetbaars als retentie het goed doet in een discussie en smaak veel lastiger te vatten is, maar zou het niet vooral over dit laatste (smaak) moeten gaan?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Atom W 75 vs Malhkonig e65 GBW

Berichtdoor fransg » wo 06 mar 2024, 15:11

De PNG bonen die ik nu heb staan zijn zeer stevig en vol van smaak, die overleven het best als 1/3 van het maalsel deels oud zou zijn. De Ethiopiërs die er ook liggen kunnen dat misschien minder verdragen, wie weet.

Wanneer je excellente bonen hebt en een goeie maler hoef je je over die andere details steeds minder zorgen te maken denk ik.

Ik ga niet meer in de zenuwen zitten over retentie.

Ongeveer 12 jaar terug zocht ik tussen de pakjes Bocca bonen bij Screaming Beans altoos naar de aller-allermeest verse brandingen, tot ik er achter kwam dat bonen die 10 dagen gelee zijn gebrand veel lekkerder zijn dan die nog maar net gebrande boontjes.

Over superversheid zit ik ook allang niet meer in de zenuwen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Emass
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 14:11

Re: Eureka Atom W 75 vs Malhkonig e65 GBW

Berichtdoor Emass » wo 06 mar 2024, 15:17

Voor mij vind ik het fijn als ik sochtends weet of het een doorlooptijd is door oude koffie of omdat m'n maalgraad niet meer klopt.

Daarnaast bij het indailen moet je veel koffie wegmalen om de oude fijnere/groffere koffie eruit te krijgen zodat je weet of je koffie goed afgesteld staat. Anders denk je dat die goed doorloopt maar zit er nog koffie met een oude maalgraad tussen en is het de keer erop weer anders. Zo blijf je maar bezig 😅

Ben overigens wel ontzettend blij met mijn maler, maar heb dit wel echt onderschat. Ook is dit meer mijn ervaring dan een feit uiteraard.
Expobar Brewtus IV - [Malerloos] - Commandante C40

kraaijcheck
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Re: Eureka Atom W 75 vs Malhkonig e65 GBW

Berichtdoor kraaijcheck » wo 13 mar 2024, 16:13

Ik heb de e65 GBW afgelopen week thuis op proef gehad en als ik eerlijk ben vond ik hem een beetje tegenvallen. Looks en bouwkwaliteit zijn, voor zover ik ze kan beoordelen, fantastisch. Maalsel ook goed, maar ik had eigenlijk een veel groter verschil verwacht met mijn toch al 5-6 jaar oudere Eureka Olympus maler. Misschien heb ik te hoge verwachtingen maar vond de stap in prijs niet opwegen tegen de stap in kwaliteit.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron