Fiorenzato T-80 - carrier er af of niet?

studiostevus
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 16 apr 2023, 07:41

Fiorenzato T-80 - carrier er af of niet?

Berichtdoor studiostevus » ma 04 mar 2024, 10:09

Ik heb op MP voor EUR 40 een Fiorenzato Mestre T80 bemachtigd. Hij was erg vies en ik ben bezig met het schoonmaken (eerst een halve dag gedaan voor ik hem opengedraaid kreeg maar WD-40 en een sportschool abonnement hebben uiteindelijk de klus geklaard).

Man man man wat was dit ding vies van binnen, dikke lagen hard aangekoekte koffie.Ik schat dat de laatste schoonmaak ergens in de jaren 90 heeft plaatsgevonden... Ik ben nu zo ver dat ik de maalkamer enigszins schoon heb, de schijven er af (moet nieuwe) en ben met het afkrabben van de carrier bezig.

Ik heb al diverse sopjes groene zeep en tabletten, wattenstaven, tandenstokers, schroevendraaiers en een dremel er op losgelaten maar mooi helemaal blank krijg ik de carrier niet (blijft een gelig bruine aanslag op zitten). Ook wil ik waarschijnlijk niet weten wat er aan de onderkant plakt.

Mijn vraag: is het een slecht idee om de carrier er af te halen? Ik heb wel eens gelezen dat dit vragen is om problemen. En indien het niet slecht is, hoe hou ik de as het beste vast?

Alvast dank

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Fiorenzato T-80 - carrier er af of niet?

Berichtdoor fransg » ma 04 mar 2024, 11:32

Leuk, dat vraagt om uitgebreide foto's van waar je het over hebt!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

studiostevus
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 16 apr 2023, 07:41

Re: Fiorenzato T-80 - carrier er af of niet?

Berichtdoor studiostevus » ma 04 mar 2024, 12:57

Ik ben in mijn enthousiasme vergeten foto’s te maken van de beginsituatie. Dit is dus de 'schone' situatie na mijn geploeter, en nu kom ik niet verder in de maalkamer.

Ga ook de chroom/metaaldelen polijsten met de dremel.
Bijlagen
IMG_8827.jpeg

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Fiorenzato T-80 - carrier er af of niet?

Berichtdoor manduca » ma 04 mar 2024, 21:07

Stevig stuk plastic of hoit door de shute tussen de maalkamer vinnen steken en dan een dopsleutel erop?
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

studiostevus
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 16 apr 2023, 07:41

Re: Fiorenzato T-80 - carrier er af of niet?

Berichtdoor studiostevus » di 05 mar 2024, 10:29

Dank je... de vraag is ook of ik dat ding er ook weer succesvol er op krijg nadat ik hem eraf heb gedraaid... Lees her en der over balansproblemen...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Fiorenzato T-80 - carrier er af of niet?

Berichtdoor fransg » di 05 mar 2024, 10:39

Dank je... de vraag is ook of ik dat ding er ook weer succesvol er op krijg nadat ik hem eraf heb gedraaid...
Daar kom je vanzelf achter en als het mis gaat heb je weer wat geleerd, is dus win-win!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

studiostevus
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 16 apr 2023, 07:41

Re: Fiorenzato T-80 - carrier er af of niet?

Berichtdoor studiostevus » do 07 mar 2024, 09:14

Even terugkoppelen... het is gelukt. Carrier moer eraf, carrier zelf via lange schroeven omhoog geduwd (heeft wat sporen achtergelaten op de bodem van de maalkamer, maar soi), schoonmaken in kokend water, terug erop hameren, vastdraaien. Ik hoor geen gekke geluiden dus ik ga ervan uit dat de boel nog steeds goed gebalanceerd is.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Fiorenzato T-80 - carrier er af of niet?

Berichtdoor fransg » do 07 mar 2024, 09:21

Goed!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron