Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor bobbee » ma 29 jan 2024, 20:35

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor gilleko B. » di 30 jan 2024, 09:05

Volgende maand komt er een Nurri Leva in huis en dan is het wellicht ook gepast om mijn Niche te upgraden.
Ik denk nu aan de Mazzer Philos of aan de Turin D83V. Beide in loop van februari / maart leverbaar (hoop ik)
Vanuit de VS komen er ook nog diverse mooie molens aan maar ik heb een beetje moeite met de hoge verzend- en douane kosten. Ook als er wat mee is dan moet je maar hopen of dit snel op te lossen is.
Naar welke molen zouden jullie voorkeur naar gaan en waarom?
Terug naar de Topic. Na een aantal jaren ben ik nog steeds verzot op mijn Etzmax Medium GBW. Waarom, iedere keer uit elke soort boon,hoe fijn dan, egaal maalsel.Maalsel valt recht naar benee en hoeft heen glooiende weg af te leggen door een tunnel, GBW werkt perfect mbv de Acaia Technologie die er inzit, makkelijk schoon te houden. Alleen hij kost een paar centen. Lijkt mij icm de Niche als singledoser een mooie combi. Maar zou eerst volgende maand met de Niche, want dat maalsel ken je neem ik aan, en de Nurri gaan aankloten. En ben erg benieuwd naar die Nurri, dus als je foto's en je ervaringen zou willen posten zou ik dat erg leuk vinden.

Afbeelding


HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor HuibN » di 30 jan 2024, 16:35

De molens die ik op het oog heb zijn sowieso nog niet verkrijgbaar. Ik ben mij aan het oriënteren
Ook de Nurri is er nog niet. Ik wil een blauwe hebben, ze zijn met een batch bezig en zodra deze klaar zijn, stuurt Antonio Nurri foto's.
Hij is ook bezig met het vinden van een dealer in Nederland. Dat zou ik wel erg prettig vinden als dat lukt.
Tijd lang getwijfeld ivm de diepte. Kan net op mijn aanrecht. Ik hou een centimeter over.
Maar er is iemand op dit forum die de Nurri Leva al een jaar heeft. Dus die zou je over zijn ervaringen kunnen vragen.
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor HuibN » di 30 jan 2024, 17:00

Keek even op het Duitse forum en zag een mooie 2e hands molentje voor €5000 :shock:
WAt kosten die dan nieuw?
https://www.kaffee-netz.de/threads/titu ... ed.156271/
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor gilleko B. » di 30 jan 2024, 17:45

Keek even op het Duitse forum en zag een mooie 2e hands molentje voor €5000 :shock:
WAt kosten die dan nieuw?
https://www.kaffee-netz.de/threads/titu ... ed.156271/
Standaard €7.000. Bij de nautilus platte schijven maar vertikaal geplaatst, koffie valt zonder een lange weg af te leggen zo int potje. EK 43 heeft dat ook.

Afbeelding




HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor HuibN » di 20 feb 2024, 21:22

Op mijn keuze lijstje voor toekomstige malers staan nu de Mazzer Philos, DF 84 V en de Acacia Orbit. De Orbit vind ik qua stilling het mooist en is nu te koop. De DF84 V heeft 83mm schijven wat wel voor mij wel iets extra heeft voor mijn gevoel.
Zerno Z1 is ook mooi maar moet geïmporteerd worden waar ik geen zin in heb. Ik drink alleen espresso en voornamelijk van licht gebrande bonen
Iemand een uitgesproken voor- of afkeur van deze molens?
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

iLLidan
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 14 nov 2022, 13:14

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor iLLidan » zo 25 feb 2024, 09:07

Is er al zicht op GBW / Libre versie van de Eureka Mignon XL? Zijn er überhaupt betaalbare GBW grinders <=€1000 behalve de 55mm Libre? Vanaf 64mm, én met een fatsoenlijke hopper, dus geen SD...
>1800,- aan een bonenmaler uitgegeven is me iets te veel 😅

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor Pti » zo 25 feb 2024, 15:50

Ik denk dat het ff kan duren voordat ze met een nieuw GBW in de mignon serie komen, aangezien ze net de atom 65W hebben geïntroduceerd. En aangezien die wordt geprijsd op ik dacht €1500, zou het mij ook verbazen als die mignon variant heel veel goedkoper zou moeten zijn.

iLLidan
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 14 nov 2022, 13:14

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor iLLidan » zo 03 mar 2024, 09:00

Ik denk dat de GBW dan maar ook afvalt van het wensenlijstje, gezien de kosten. En SD idd toch maar ook niet, de simpelere workflow van een bonenmaler met secondenteller en fatsoenlijke hopper wint het dan toch voor mij. Heeft iemand hier ervaring met de LX Edison 65? Ik kan er niet veel over vinden. Lijkt zusje van de Eureka Mignon XL. Maar onduidelijk of ze dezelfde "Diamond Inside" burrs gebruiken, of een heel andere 65mm, en of deze bijv te upgraden zijn naar SSP. Bij de XL was dat niet helemaal af fabriek compatible, nog even los van t feit of t überhaupt echt meerwaarde heeft. De motor lijkt wel dezelfde, en ca 18gr-18.5gr in ca 6.5 sec las ik. Qua looks wel echt heel mooi, mn vriendin is om dat het de matzwarte moet worden 😅

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor HanR » zo 03 mar 2024, 09:39

Ervaring is een groot woord.
Paar keer gebruikt bij een collega van Casabarista.
Degelijk afgewerkt. Voelt gewoon goed aan.
Standaard stalen schijven.
Ik zal volgende keer eens kijken of er Conti Valerio onder op de molen staat. Dan weten we zeker of het familie van Eureka is.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron