Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor HuibN » ma 29 jan 2024, 13:07

Volgende maand komt er een Nurri Leva in huis en dan is het wellicht ook gepast om mijn Niche te upgraden.
Ik denk nu aan de Mazzer Philos of aan de Turin D83V. Beide in loop van februari / maart leverbaar (hoop ik)
Vanuit de VS komen er ook nog diverse mooie molens aan maar ik heb een beetje moeite met de hoge verzend- en douane kosten. Ook als er wat mee is dan moet je maar hopen of dit snel op te lossen is.
Naar welke molen zouden jullie voorkeur naar gaan en waarom?
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor fransg » ma 29 jan 2024, 13:22

Als ik jou was zou ik eerst gewoon een paar maanden van de nieuwe machine genieten voor je weer wat anders erbij haalt.

De Niche is immers een hele nette maler dus je kunt op je dooie gemak rondkijken en idealiter gewoon af en toe eens bij een ander de maler proberen met de bonen van jouw voorkeur.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor MeZZiN » ma 29 jan 2024, 13:23

Trouwens de niche is prima zou hem ook wel graag willen dus eerste de nieuwe machine leren kennen met een maler die je kent.

Ben zelf ook wat terug houdend voor US only makers omdat je met garantie en onderdelen zit. Plus de import belasting is ook een grote hobbel bijvoorbeeld de timemore sculptuur is gewoon 150-200 duurder dan in de us en daarom al te duur als je vergelijkt met de df83 of andere mooie malers.

Kijk ook naar de mogelijkheden om je schijven te veranderen die zijn nog belangrijker dan de molen zelf heb ik het idee.

Maar nieuwe maal schijven kosten soms meer dan een mooie molen.

Ik was ooit begonnen toen gestopt met voor mijn eerste molen toen jaren terug was er zo weinig keuze nu is de keuze te groot geworden en de meeste 500-600+ euro molens kan je eigenlijk niet fout gaan. Het is niet end game molen maar so close dat de meeste het verschil niet echt kunnen merken alleen workflow verbeteringen.

Ga hopelijk een df83 snel in mijn koffie hoek zetten. En dan pas echte aero press drinken Espresso machine staat in de planning waarschijnlijk een Gaggia classic of een Silvia maar met alle toeters en bellen. Maar kan zomaar ook een mooie middenmoot espresso machine zijn want de molen heeft de grootste invloed op de espresso anyways. Plus ik heb ook de tijd niet om alles te leren. Flair58 is ook super nice.
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor bobbee » ma 29 jan 2024, 13:42

Als ik jou was zou ik eerst gewoon een paar maanden van de nieuwe machine genieten voor je weer wat anders erbij haalt.

De Niche is immers een hele nette maler dus je kunt op je dooie gemak rondkijken en idealiter gewoon af en toe eens bij een ander de maler proberen met de bonen van jouw voorkeur.
Wat mij betreft het enige juiste antwoord! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor HuibN » ma 29 jan 2024, 14:46

Niche Zero is zeker een hele nette maler voor het geld wat je er voor betaald. De Niche heeft een mooie plek in de geschiedenis maar Lance Hedrick bijvoorbeeld kan er niet echt enthousiast over worden. Ik wil straks mijn nieuwe Nurri niet te kort en ik denk dat er nu ongetwijfeld molens zijn die veel meer smaak uit de bonen kunnen halen.
Misschien dat ik ooit ergens het verschil tussen een Niche en een veel zwaardere molen binnenkort eens kan proeven.
De molens die ik op het oog heb zijn er voorlopig ook nog niet.
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor ErikvW » ma 29 jan 2024, 14:54

Niche Zero is zeker een hele nette maler voor het geld wat je er voor betaald. De Niche heeft een mooie plek in de geschiedenis maar Lance Hedrick bijvoorbeeld kan er niet echt enthousiast over worden. Ik wil straks mijn nieuwe Nurri niet te kort en ik denk dat er nu ongetwijfeld molens zijn die veel meer smaak uit de bonen kunnen halen.
Misschien dat ik ooit ergens het verschil tussen een Niche en een veel zwaardere molen binnenkort eens kan proeven.
De molens die ik op het oog heb zijn er voorlopig ook nog niet.
De workflow van de Niche is geweldig, en voor de "traditionele" espresso met medium bonen is er denk ik niet veel dat beter is voor een beetje normale prijs?
Als je een drinker van pourovers bent met de lichtste boontjes die er zijn (zoals Lance); dan is een andere maler met platte schijven waarschijnlijk een betere keuze. Naar het schijnt is de Timemore 78 (zonder S) dan een hele goed keuze. Als je tweedehands accepteert dan kun je met een budget dat iets hoger is waarschijnlijk beide kopen. Dan heb je in de ruimte en esthetiek wel een uitdaging. Past dat - zowel letterlijk als figuurlijk :D - wel naast dat prachtige bakbeest van een Nuri Leva?
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor fransg » ma 29 jan 2024, 14:56

Waar Hedrick wel of niet blij van wordt vind ik niet doorslaggevend
🤣

Nurri stel je niet teleur met de Niche
😊
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor bobbee » ma 29 jan 2024, 14:59

Niche Zero is zeker een hele nette maler voor het geld wat je er voor betaald. De Niche heeft een mooie plek in de geschiedenis maar Lance Hedrick bijvoorbeeld kan er niet echt enthousiast over worden. Ik wil straks mijn nieuwe Nurri niet te kort en ik denk dat er nu ongetwijfeld molens zijn die veel meer smaak uit de bonen kunnen halen.
Misschien dat ik ooit ergens het verschil tussen een Niche en een veel zwaardere molen binnenkort eens kan proeven.
De molens die ik op het oog heb zijn er voorlopig ook nog niet.
De Niche is qua conische schijven het beste wat je kunt krijgen. Ik ben nu ook om naar platte schijven mede door de ontwikkeling die deze techniek heeft doorgemaakt in de afgelopen 10 jaar maar dat maakt de Niche niet een "prima voor je geld" malertje. Dat Lance niet enthousiast wordt van de Niche heeft niks te maken met de kwaliteit van de Niche maar met het smaakprofiel van conische schijven. Dat is perfect en dat bevalt jou al een hele tijd prima, daar moet je vanuit gaan. Lance zijn uitspraak is bijzaak. Daarom zou ik eerst de Niche laten staan en mee gaan werken, alles eruit trekken icm de Nuri. Als dat zover is een maler met platte schijven ernaast zetten en mee gaan werken, zo hou je een objectieve blik wbt je apparatuur en kun je uitvogelen waar je de meeste winst hebt gepakt qua smaak. Als je het leuk vind om gewoon eens een andere maler erbij te zetten of iets nieuws te hebben dan gewoon doen natuurlijk maar de Niche is absoluut niet te min! Het is een dijk van een maler!

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor HuibN » ma 29 jan 2024, 15:49

Ander dingetje waar nog geen goede oplossing voor heb is dat de Nurri een 54mm filterbakje heeft. De Niche heeft een mooi rvs beker die past in 58mm bakje. Hoe los je dit het mooist / makkelijk op?
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor fransg » ma 29 jan 2024, 15:55

Ander dingetje waar nog geen goede oplossing voor heb is dat de Nurri een 54mm filterbakje heeft. De Niche heeft een mooi rvs beker die past in 58mm bakje. Hoe los je dit het mooist / makkelijk op?
Eenvoudig een andere rvs beker kopen. Ik zag er gisteren een paar op Ali, in de verschillende maten voor filterbakjes. Ik zal even kijken of ik die terugvind, anders zelf even zoeken.
IMG_22752401FC34-1.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron