Compak K-3 Touch, Macap MC4, Mahlkoning Vario, of???

Rob
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 00:09

Compak K-3 Touch, Macap MC4, Mahlkoning Vario, of???

Berichtdoor Rob » ma 12 jan 2009, 00:14

Hoi!,
Een vraag(je):


Mijn huidige setup is als volgt.

Maler: Demoka M203
Machine: Rancilio Sylvia (met hopelijk binnenkort een custom PID)

Opzich heb ik weinig reden tot klagen, de koffie smaakt goed, maar… de Demoka is voor mijn gevoel een beetje een botte bijl.

Hij maalt zeer zeker fijn genoeg, en heb weinig last van clumping. Maar, ik lees ook af en toe @ coffeegeek.com en zie dan verhalen over mensen die een andere molen hebben gekocht en dat de koffie opeens zoveel lekkerder smaakte… Dat bracht mij toch aan het denken en tot het volgende dilema:

Welke van de 3, if any?

Compak K-3 Touch
- ong. Zon 325 euro gemiddelde prijs voor zwart / lichtgrijs. (weet niet of dat de grind on demand is)
- Zelfde binnenwerk als de MC4
- Grind on demand (groot nadeel van de MC 4 dat je die met de schakelaar aan de zijkant moet bedienen)

Macap MC4,
- Stevigste afwerking
- Zelfde binnenwerk als de K-3 Touch
- Prijs (bij kofiewarenhuis maar 298 euro incl. BTW!)
- Maar als groot nadeel geen grind on demand, schakelijk zit op een plek waarbij ik ingebouwd bijna niet bijkan.


Mahlkoning vario
- Keramische maalschijven
- Superstil! (best wel fijn ivm open keuken)
- 1.5 gram per sec in fijnste instelling
- Nadeel: Mogelijk niet fijn genoeg malen om een Sylvia te kunnen laten stikken op de koffie (zie de link die ik straks geef)



Welke o welke? Of helemaal niet upgraden?
Het budget staat niet vast, ik zou een molino van 260 euro kunnen pakken, maar als de Mahlkoning 30% beter resultaat haalt of meer (en daar lijkt het wel op) is die paar euro het me echt wel waard. (Mahlkoning komt op 370 euro)

Wat zoek ik?

Een molen die:
- Duidelijk een verbetering is op mijn Demoka M203 (en dus meekan als ik ooit upgrade naar een echte high-end machine zoals zon Izzo Alex Duetto, niet dat ik dan "weer" moet upgraden)
- Grind on demand hele grote voorkeur
- Stil


En dat is het.
Welke o welke geeft de beste smaak? (zie een verbetering op mijn M203)


Voor meer info over de Mahlkoning zie o.a. http://www.coffeegeek.com/proreviews/fi ... io/details" onclick="window.open(this.href);return false;

En dan vooral de eerste twee pagina’s discussie na de preview. Daar staat o.a. die opmerking van mogelijk niet fijn genoeg voor een Sylvia wat later dan “opeens” is opgelost.


P.s.

Wat zou die Demoka nog opleveren? Maalschijven zijn nog als nieuw.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Compak K-3 Touch, Macap MC4, Mahlkoning Vario, of???

Berichtdoor Spironski » ma 12 jan 2009, 02:28

Als je na aankoop van deze molen niet nog eens wil upgraden zou ik nog een klasse hoger gaan. Kijk dan eens naar een electronische Mazzer, of een K6 (of een K10?).
Met je molen haal je de meeste winst! Als je later een Duetto hebt, is een K3 cs toch een beetje mager, vrees ik. Met b.v. een K10 en je Silvia kan je een beter resultaat krijgen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Rob
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 00:09

Re: Compak K-3 Touch, Macap MC4, Mahlkoning Vario, of???

Berichtdoor Rob » ma 12 jan 2009, 10:17

Daar heb je wel een goed punt.
Er is nog 1 of zijn nog 2 klasse boven deze molens.

De mazzer mini eletric en zon Compak K6 zijn echter qua prijs wel en heel grote stap omhoog. Ik kom ze tegen rond de 800 euro. De K10 WBC is nog “iets” prijziger.
(Wil evt. 2ehands wel overwegen als iemand een goede advertentie ziet.)

Bij dergelijke bedragen begin ik mij serieus af te vragen over hoeveel verschil we praten.
Om het even procentueel uit te drukken. Als ik van een Demoka M203 (wat opzich al geen slechte maler is) ga naar een K3 / MC4 zou het 50% beter moeten smaken.

Hoeveel beter zou van een M203 naar een K6 dan zijn? 60%? Je hebt nml altijd baas boven baas, maar het is niet zo alsof ik een KvdW Mirage idrocompresso triplete ga kopen als volgende machine ;)

Bedankt voor de input dusver!

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Compak K-3 Touch, Macap MC4, Mahlkoning Vario, of???

Berichtdoor Spironski » ma 12 jan 2009, 12:24

Er is nog 1 of zijn nog 2 klasse boven deze molens.
Nou, zeg maar gerust 3 klassen...
(Wil evt. 2ehands wel overwegen als iemand een goede advertentie ziet.)
Dat zou ik dus doen, met geduld kan je mooie dingen scoren. Vorige maand nog heeft Lex490 een mooie K6 op MP gevonden. Even neuzen levert b.v. dit koopje op: http://link.marktplaats.nl/215720377" onclick="window.open(this.href);return false; Misschien wel even uit elkaar halen, schoonmaken en nieuwe maalschijven monteren.

Verder vind ik het heel moeilijk om smaak in percentages uit te drukken. Dat is zó persoonlijk, en wat houdt dat nu in: deze is 30% lekkerder? Maar goed, als jij de vergelijking maakt van Demoka => K3 = 50, dan zou ik zeggen Demoka => K6 = 80.

Betere molens maken smaken uit de koffieboon vrij die je met een goedkopere niet hebt. Ik zelf ben van een aardige Astoria naar een mooie Mazzer Super Jolly, en daarna naar een nog mooiere Mazzer Major gegaan. De stap naar de SJ was de grootste. Ik kon opeens goede shots uit mijn hevelkmachine krijgen (de Gaggia Factory), iets wat me tevoren nooit lukte. En er kwam zachtheid en diepte in de smaak. De stap naar de Major was minder groot, maar toch stond ik te kijken van het verschil met de SJ. Nòg meer differentiatie, nog meer chocolade in de smaak.
En ook: totaal geen klontjes meer in het maalsel, waardoor je het heel goed en gelijkmatig in je filter kan verdelen en je minder last hebt van channeling.
Betere molens malen ook vooral veel consistenter. Dus minder mislukte shots. En vaak zijn ze sneller, ik ben zeg maar in 5 seconden klaar met malen, en ze zijn zeker stiller dan die Demoka's.
Bij dergelijke bedragen begin ik mij serieus af te vragen over hoeveel verschil we praten.
Bij alles heb je ergens een "optimum" liggen, waarna meer geld niet een evenredige kwaliteitsverbetering betekent en je voor relatief kleine verbeteringen onevenredig veel moet betalen. Ik heb vaak gelezen dat dit optimum bij malers in de klasse van (om bij Mazzer te blijven) de Super Jolly ligt. En volgens mij zit de K6 daar ook wel in. Het zijn de molens met vlakke maalschijven van 64mm en elektromotoren van zo'n 300W. Eigenaardig voordeel van deze klasse is dat ze 2-dehands vaak helemaal niet duurder zijn dan de klasse eronder, soms zelf goedkoper (vergelijk het met auto's).

Ikzelf zou niet meer terug willen naar een mindere molen. Je moet echter wel rekening houden met grote apparaten, en ze zijn zwaar ook, geen beste WAF!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Rob
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 00:09

Re: Compak K-3 Touch, Macap MC4, Mahlkoning Vario, of???

Berichtdoor Rob » ma 12 jan 2009, 18:37

Hi,

Laat ik beginnen met een bedankje! Heel duidelijk wat je schrijft.
De link van marktplaats heb ik reeds bezocht en dat ziet er goed uit.
Vraag me alleen af wat nieuwe maalschijven kosten, maar daar kom ik nog wel achter ;)

Smaak in percentages, tja, inderdaad moeilijk maar ik bedoelde meer van hoe jij het ervoer.
Nu snap ik dus dat de stap van een M203 naar K3 meer gaat schelen dan van een K3 naar een K6.

En right on the money met de term optimum. Dat bedoelde ik ja. Want ik zie ook molens (nee geen Mahlkoning) van 2000+ euro en dan denk ik, tja… je kunt over ook the top gaan. Ik heb uiteindelijk toch “maar” een Sylvia.

Zodoende heb ik de beste man van marktplaats benaderd en zit nu te wachten op zijn reactie. Als het doorgaat denk ik dat ik die Junior pak. Wel nog even rekening houden met de WAF factor ;) … spannend! Mocht het niet doorgaan blijf ik persoonlijk nogsteeds naar zon Mahlkoning Vario kijken, maar daar zijn nog geen reviews van. Kan dus evengoed zijn dat ik uiteindelijk toch een K3 pak.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron