Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Erik82 » do 21 dec 2017, 16:18

Precies wat Frans zegt plus het feit ik me afvraag waarom je in tijd meet. Je zegt dat je aan het singledosen bent en dan heeft tijd geen enkel effect. Dat je eerst een halve seconde weg aan het malen bent zegt dan ook niks want als de maalkamer leeg is zal deze bij singledosen eerst wat langer moeten draaien voordat er genoeg gebeurd is om wat output te geven. Zolang er geen 4-5gr in je opvangbakje ligt heb je nog oud maalsel.

Min ervaringen met de Olympus zijn dat deze zeer consistent is zolang je maar rond de 100-150gr in de hopper hebt. Een paar dagen verschil in ouderdom van de bonen gaat niet zo'n groot effect geven en zeker niet bij die grote schijven. Singledosen zal hier toch echt de oorzaak zijn. Geen enkele GOD-maler is consistent met een bijna lege hopper.

Tampen geeft geen verschil behalve een verschil wat tussen je oren zit. Dat is al talloze malen onderzocht. Zolang je maar recht tampt en de boel met miniaal iets van 5kg kracht aandrukt is de rest onzin. Die 9 bar doet zoveel meer dan jij met de hand kunt doen.

Ik denk toch echt dat jou "oneigenlijk" gebruik van de maler de oorzaak is van de problemen die je ondervindt. Gewoon gebruiken zoals die bedoeld is en het zou goed moeten gaan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor @3aan » vr 22 dec 2017, 02:46

Ik speel juist wat met het gewicht als de doorloop te snel zou zijn, gebeurd zelden met de Astoria maar een halve tot een hele gram doet wonderen! En ja ik doe single dosen met een doseerslide.Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Bret » vr 22 dec 2017, 12:34

Hallo allemaal,
Wat fijn dat er zo gereageerd wordt op mijn ervaring. Het zorgt er voor dat er wat meer duidelijkheid geeft in waar ik mee bezig ben. Door vragen te stellen en mijn ideeën uit te leggen hoop ik meer te begrijpen. Misschien dat het soms wat eigenwijs of zelfs onnozel overkomt. Dat moet dan maar.
In een eerder bericht vertelde ik dat ik in de doseerbuis, zo noem ik het maar even, bonen voor één kop koffie doe. Daardoor deed ik het voorkomen als singledosen. In feite doe ik meer bonen, gemiddeld 25 g., in de doseerbuis. Als de maling klaar is zitten de bovenste bonen in het maalhuis tot aan de bovenkant van de moer. Het doel is om de aandrukker tot op het laatst contact te laten houden met de bonen in de maalkamer. Naar mijn idee vervangt de aandrukker zo het gewicht van de bonen in de hopper. Echt singledosen is het dan niet. Maar de resultaten zijn niet heel constant.
In mijn herinnering meende ik dat iets dergelijks er ook voor een Compakmolen was maar dat kan ik niet meer op internet terug vinden. Wel kwam ik iets van Frank tegen voor een Mazzermolen in een bericht van Koffiepraat in 2013, een aluminium en plexiglas buis, heel professioneel. Belde van Pommeren omdat ik meende dat ik die hoppervervanger bij hun had gezien. Het bestaat inderdaad maar ook zij adviseerden me om de hopper te gebruiken. Ook Frans adviseert me dat te doen.
Ik ga mijn hopper zoeken en dan aan de slag. Ben benieuwd hoe constant de resultaten zijn, hoeveel bonen ik ga verbruiken en vooral hoe het uitpakt voor de smaak.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor bobbee » vr 22 dec 2017, 13:18

Om even lekker dwars te liggen, ik weeg de bonen af en stop dat in de maler. Dekseltje daarop,(dus geen gewicht) en maal dat. Vervolgens heb ik een soort blaasbalg die over de ingang van de maler hangt en puf daarmee het maalsel wat nog vastzit of er niet uitkomt omdat er geen stuwing is uit de maalkamer en chute. Ik kom doorgaans op 0,2 gram of minder uit en wanneer ik de maalkamer open is praktisch alles weg. Single dosen dus zonder gewicht op de bonen en ik krijg prachtige extracties, keer op keer. Knap als je kunt proeven of ik met een volle hopper heb gemalen of single dosing heb gedaan op mijn manier met de olympus. ;) [IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201712 ... 6afe2e.jpg[/IMG]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor fransg » vr 22 dec 2017, 15:38

In mijn herinnering meende ik dat iets dergelijks er ook voor een Compakmolen was maar dat kan ik niet meer op internet terug vinden.
dontknock01-mannheim222-01-L1050214-09-maart-2017-27-juli-2017.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor fransg » vr 22 dec 2017, 15:39

Wel kwam ik iets van Frank tegen voor een Mazzermolen in een bericht van Koffiepraat in 2013, een aluminium en plexiglas buis, heel professioneel.
07mazzer01mazzer-mod-gr_MG_7908.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Bret » vr 22 dec 2017, 15:59

Die eerste foto met de Compac. De een heeft een wekker en een leesboek op zijn nachtkastje maar hier is het een bedje met koffie.
Begrijp ik nou goed dat er toch mensen (Bobbee) zijn die een soortgelijk idee gebruiken als ik? Voorlopig blijf ik bij de hopper en hou nauwkeurig mijn bevindingen bij. Conclusies komen later.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor bobbee » vr 22 dec 2017, 17:34


Begrijp ik nou goed dat er toch mensen (Bobbee) zijn die een soortgelijk idee gebruiken als ik? Voorlopig blijf ik bij de hopper en hou nauwkeurig mijn bevindingen bij. Conclusies komen later.
Nee eigenlijk niet. Je krijgt de maalkamer niet leeg met een gewichtje, als je die niet leeg krijgt dan is de hopper de beste optie omdat je anders een hoop moeite doet voor niks.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor kilo » vr 22 dec 2017, 19:35

Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Erik82 » vr 22 dec 2017, 20:37

Ik vraag me alleen af hoeveel sneller je maler kapot gaat van dit soort trucs en dan vooral een GOD. Door de boel zo schoon te blazen gaat het maalsel overal heen en komt dan ook in de behuizing van de maler terecht. Bij een doservariant zit er weinig elektronica in daar waar je het bij een GOD richting de elelctronica blaast. Als je ooit eens een oude maler uit elkaar hebt gehaald weet je dat er over het algemeen al snel 100gr maalsel onderin de behuizing ligt wat tussen de doser en de behuizing door is gegaan. Wellicht valt het mee maar was iets waar ik ineens aan dacht.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron