Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Erik82 » za 01 apr 2017, 18:48

Dit waren mijn laatste 10 in 2,85s na een purge van 0,3s. Met een redelijk volle hopper begonnen (250gr in de hopper).
15,8
15,8
16,0
15,8
16,1
15,8
15,8
16,2
16,0
15,8

Zodra de bonen net boven de hals beginnen te komen krijg ik meestal ineens 1 espresso 0,5gr extra, de volgende weer netjes en die daarna is dan te weinig omdat alles leeg begint te raken. Ik gooi een zakje van 250gr er meestal in 2 delen in met 2 dagen ertussen en dan zitten de bonen ongeveer 2cm boven de hals als ik ga bijvullen. Het is algemeen bekend dat een goede hoeveelheid druk van de boontjes voor wat beter en consistenter maalsel zorgt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: RE: Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor Bret » za 01 apr 2017, 18:59

Even een kleine test gedaan ivm de dosering van de Olympus:

De hopper gevuld met 250g bonen, de hals zat nog vol dus in totaal een 300g gok ik. Bij elke shot heb ik het maalsel gewogen met het volgende resultaat:

16.8
16.8
16.6
15,7
16.3
16.7
16.7
17.1
16.8
16.8
17.1
16.4

Dit was telkens op 3.5s met boontjes van 11-9, voor elke maling een purge van 0.5s

Toch best wel een afwijking waar te nemen. Komt deels ook door de snelheid van de molen en de slechts in decimalen in te stellen timer. Wel goed te zien dat volle of lege hopper eigenlijk geen verschuil maakt en dat was het doel ook van de test.
Hallo Jochen,
Dat is samen ongeveer 200 g. , een verschil van 100 g. Toch een retentieprobleem?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor bobbee » za 01 apr 2017, 19:38

Ik lees even mee, maar ik snap nog steeds niet waar de koffie blijft als je er 25 gram ingooit en 18 gram maalsel voor terugkrijgt... Het is zoals het is maar wat is de rede dat er maalsel verdwijnt? De maalkamer is te klein en de chute staat bijna verticaal dus dat is het niet. Ik snap het niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: RE: Re: RE: Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor Jochen_P » za 01 apr 2017, 19:43

Even een kleine test gedaan ivm de dosering van de Olympus:

De hopper gevuld met 250g bonen, de hals zat nog vol dus in totaal een 300g gok ik. Bij elke shot heb ik het maalsel gewogen met het volgende resultaat:

16.8
16.8
16.6
15,7
16.3
16.7
16.7
17.1
16.8
16.8
17.1
16.4

Dit was telkens op 3.5s met boontjes van 11-9, voor elke maling een purge van 0.5s

Toch best wel een afwijking waar te nemen. Komt deels ook door de snelheid van de molen en de slechts in decimalen in te stellen timer. Wel goed te zien dat volle of lege hopper eigenlijk geen verschuil maakt en dat was het doel ook van de test.
Hallo Jochen,
Dat is samen ongeveer 200 g. , een verschil van 100 g. Toch een retentieprobleem?
Tussen iedere maling een purge van 0.5sec, waar de rest naar toe is weet ik niet :)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Bret » za 01 apr 2017, 20:09

Hallo Jochen,

11 Purches verbruiken ongeveer 9 g. min 2 g. retentie geeft 7 g. voor elke purch, toch best veel, of de retentie is veel hoger.

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Erik82 » za 01 apr 2017, 20:19

Hoe denk jij aan de hand van dat voorbeeld retentie te bepalen want dat is namelijk niet mogelijk. We hebben het hier over consistentie van de malingen en aangezien je niet de exacte startstand en eindstand weet is elke uitspraak over retentie zinloos.

Retentie meet je door je hele maler schoon te maken en er dan een hoeveelheid bonen in te gooien en vervolgens te kijken hoeveel er uit komt. Dit is gewoon bonen in een reeds in gebruik genomen maler en dan gewoon doormalen. Dat is iets heel anders.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Jochen_P » za 01 apr 2017, 20:20

Eén purge is 2,5-3g. Die 300g kon ook iets minder zijn hoor, en misschien heb ik niet elke maling gewogen (hoewel ik dacht van wel). Ik zou er niet te zwaar aan tillen. De molen heeft heus geen retentie van 100g :D
Maar er past sowieso meer dan 2-3g maalsel in de kamer. Actieve en passieve retentie...
Iedere keer de hele maalkamer leegzuigen en terug vullen is verspilling. Je moet de molen gebruiken waar hij voor dient: hopper vullen en malen!
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Bret » za 01 apr 2017, 21:43

Hoe denk jij aan de hand van dat voorbeeld retentie te bepalen want dat is namelijk niet mogelijk. We hebben het hier over consistentie van de malingen en aangezien je niet de exacte startstand en eindstand weet is elke uitspraak over retentie zinloos.

Retentie meet je door je hele maler schoon te maken en er dan een hoeveelheid bonen in te gooien en vervolgens te kijken hoeveel er uit komt. Dit is gewoon bonen in een reeds in gebruik genomen maler en dan gewoon doormalen. Dat is iets heel anders.
Hallo Erik,

Natuurlijk kan ik de retentie niet bepalen aan de hand van dit voorbeeld. Mijn laatste zin eindigt daarom op een vraagteken. Je uitleg over retentie meten paste ik toe op mijn Macap maler en kwam eigenlijk altijd op 1,8 g. uit. Toen ik opzoek ging naar een nieuwe maler wilde ik een maler waar de retentie ook laag was en op verschillende plaatsen op het internet las ik dat deze maler een retentie heeft van 3 g. of minder (zie o.a. review Bellabarista.co.uk) maar ik kom uit op ruim 7 g. en dat verbaasde me, vooral omdat ik het op dezelfde manier doe als bij de Macap.

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Tekork » za 29 jul 2017, 14:12

Mijn Mazzer mini + sj schijven bleef teveel klonteren en naar aanleiding van de positieve berichten over de Eureka Oplympus 75 is mijn zoektocht gestart op de marktplaatsen. Gisteren heb ik er een kunnen ophalen voor 500 euro van een restaurant eigenaar die er mee is gestopt. Hij ziet er goed uit met nog 3 maand garantie en heeft 1500 lungo's verwerkt volgens eigenaar en display. Het belangrijkste is de verbeterde smaak en extractie van de espresso, Ik ben er heel (heel) blij mee tot nu toe!

In de toekomst (na verwachting nog jaren) zou ik wel een keer de Mythos schijven erin willen hebben maar las hierboven dat dit een probleem zou kunnen zijn. Hoe kan ik hier achter komen? Heeft iemand de exacte maat van deze schijven?
IMG_7326.jpg
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor bobbee » za 29 jul 2017, 14:21

Heb je die van marktplaats?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron