Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor bobbee » ma 09 okt 2017, 10:21

Hier in het. Olympus topic maar even mijn eerste ervaring posten.

De olympus presteert tot nu toe boven verwachting goed. Kom hier later nog wel op terug maar ik ben echt onder de indruk van wat de maler met de bonen doet op smaak! Lijkt wel of ik een andere Strega heb. Mijn homeroasts hebben nog nooit zo goed gesmaakt. Geproefd met een Colombia die ik ook op de Atom had en daarom goed kon vergelijken en nu een Nicaragua die niet te versmaden is.
Ik ging erin met het vooroordeel dat het allemaal niet zoveel zou uitmaken net de Atom op smaak maar meer op bouwkwaliteit die trouwens ook heel goed is.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

Berichtdoor cremalover » wo 11 okt 2017, 08:53

Nog een laatste reactie. Het waarom grote schijven beter presteren is niet bekend, dat doen ze gewoon. Er is überhaupt weinig bekend over de exacte wetenschap van maalschijven behalve dan dat uitlijning een belangrijk punt is. De laatste paar jaar zijn ze pas een klein beetje aan het ontdekken wat de wetenschap erachter is. Het waarom is dus ook niet uit te leggen.

Op HB is veel te vinden. Als je een perfect uitgelijnde maler (zoals die van Terranova a 6000-10.000 euro) hebt is espresso maken ontzettend lastig omdat het window waarin je een goede espresso kunt maken ontzettend klein is en elk afwijking daarop tot slechte resultaten leidt maar als je het goed doet heb je hele goede resultaten.

Een iets minder perfect uitgelijnde maler (elke Mazzer, Compak, Mahlkonig ofwel elke maler uit de titan class) geeft een veel groter window voor een goede espresso. Dat is al wel bekend. Elke maler waar je naar aan het kijken bent heeft een niet perfecte uitlijning omdat ze anders minimaal 4000-6000 euro zouden kosten om de toleranties tot een dusdanig niveau te krijgen dat ze nagenoeg perfect zijn wat nooit zal gebeuren aangezien daar geen markt voor is. Productieprocessen zijn te duur om tot een dusdanig niveau te gaan en de bruikbaarheid van de malers wordt veel minder aangezien ze veel minder vergevingsgezind zijn ofwel niet bruikbaar in normale horeca. Dat is je antwoord. Staar je daar dus niet blind op want daarmee ga je geen steek verder komen.
Beetje aan het lezen en ik vraag me dan toch af waarom een maler met kleine toleranties 6000 e moet kosten.
Je hebt een alu. huis nodig en wat lagersteunen.
Vervolgens boor je twee of drie gaten met de lagersteunen gemonteerd en kun je die nog gaan" lappen" met een lappingtool van .
Doe ik met mijn 40 jaar oude Harley waar kleinere toleranties vereist zijn dan bijeen bonenmaler.Dat hoeft niet duur te zijn.
Ik denk dat het niet gedaan wordt omdat er geen noodzaak is.Wat er is aan malers voldoet volkomen.
http://www.powerglides.co.uk/main_bearing.php" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor bobbee » wo 11 okt 2017, 10:05

Ik weet het ook niet en of dat enorme bedrag van zo'n koffiemaler geoorloofd is maar lijkt mij dat je 1 enkele maler wel tot in de puntjes kunt verzorgen maar zodra je het moet omzetten naar een productierun die precisie waarborg nog weleens te wensen overlaat. Stel jij moet dagelijks honderden Harley blokken lappen, dan wordt het een duur geintje met al dat handwerk en dan is het ook nog maar de vraag of je in elk blok dezelfde precisie hebt kunnen behalen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Erik82 » wo 11 okt 2017, 10:06

Als het zo makkelijk is dan ben je een rijk man Cremalover. Ik zou zeggen bouw een dergelijke maler voor een fractie van de prijs en hij zal over de gehele wereld goed verkocht worden.

De Titus is 5500 voor een geheel uitgeklede versie maar je kunt hem bestellen met elke optie die je wenst alleen hangt daar een prijskaartje aan. De nieuwe maler van Terranova zal rond de 3000 euro gaan kosten met EK43 schijven. De Monlith is 2450 dollar. Dat zijn wel de prijzen waar je aan moet denken voor zulke malers.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Bret » do 21 dec 2017, 11:50

Hallo..,
Sinds april 2017 gebruik ik de Eureka met titaniumschijven. Hiervoor gebruikte ik een Macap M4. Ik wilde van het dosersysteem af, wilde een snellere maling en weinig retentie. Met de Eureka is het dosersysteem verleden tijd en het bevalt me uitstekend. De snellere maling is gigantisch vergeleken met de vorige molen, gemiddeld 4 sec. voor 19 gram. De retentie was in het begin een probleem zoals ik al eerder meldde in dit topic maar heb ik nu onder controle. Op de plaats van de bonencontainer heb ik nu een metalen buis waar de bonen voor één kop koffie ingaan. Een gewicht van 500 g. drukt de bonen naar de maalschijven. Zo heb ik altijd verse bonen voor elke kop koffie. Ik heb in een schema bijgehouden welke maalstand en -tijd, gewicht van maalsel, doorlooptijd van de espresso en het uiteindelijke extractie gewicht (yield). Wat dat heeft opgeleverd is vooral de beheersbaarheid van een goede espresso maken. Waar ik ook achter ben gekomen met mijn maler is dat het zeker niet constant (het gewicht van het maalsel en daardoor steeds de maalstand en -tijd bijstellen) is en dat er heel veel invloeden van buitenaf de resultaten beïnvloeden. Ik moet de molen voortdurend bijstellen om een goed resultaat te krijgen. Wel word ik daar steeds beter in. De koffie die ik nu maak smaakt echt zoveel beter dan wat ik in voorgaande jaren maakte. Meten is weten heeft mij enorm geholpen.
Vorige week de molen met Grindz schoongemaakt (in augustus de eerste keer) en daarna opengemaakt om met de stofzuiger en een borstel de schijven en het maalhuis schoon te maken. Vergeleken met de Macap is dat een fluitje van een cent. Bovendien zag het er allemaal erg schoon uit. Heel weinig aangekoekt maalsel. De schijven zagen er als nieuw uit en waren met een borstel helemaal schoon te krijgen. Een brandschone molen door een eenvoudige schoonmaakactie na het verwijderen van een stuk of wat schroeven, wat een genot. Helemaal top: na het in elkaar zetten klopte de maalstand exact met de maling voor de schoonmaak operatie. Bij de Macap hoefde je daarop niet te rekenen.
Ben dus heel enthousiast over deze molen.
Hierbij nog een foto, als je er op klikt staat die weer rechtop :) :
P1050513.JPG

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Erik82 » do 21 dec 2017, 12:35

De retentie was in het begin een probleem zoals ik al eerder meldde in dit topic maar heb ik nu onder controle. Op de plaats van de bonencontainer heb ik nu een metalen buis waar de bonen voor één kop koffie ingaan. Een gewicht van 500 g. drukt de bonen naar de maalschijven. Zo heb ik altijd verse bonen voor elke kop koffie. Ik heb in een schema bijgehouden welke maalstand en -tijd, gewicht van maalsel, doorlooptijd van de espresso en het uiteindelijke extractie gewicht (yield). Wat dat heeft opgeleverd is vooral de beheersbaarheid van een goede espresso maken. Waar ik ook achter ben gekomen met mijn maler is dat het zeker niet constant (het gewicht van het maalsel en daardoor steeds de maalstand en -tijd bijstellen) is en dat er heel veel invloeden van buitenaf de resultaten beïnvloeden.

Hier ga je gruwelijk de fout in en zit een denkfout. De Olympus is namelijk niet erg gevoelig voor weersinvloeden maar het volgende is aan de hand. Er zit rond de 4-5gr retentie in zodra je hem leeg hebt gemalen zoals je nu doet. Het exitpad vanaf de schijven richting de uitloop zit nog vol met koffie. Die 4-5gr verwissel je telkens ,dus wat jij noemt "Elke keer verse koffie" is in de praktijk 4-5gr oud maalsel en de rest vers maalsel. Aangezien je waarschijnlijk nogal eens van bonen wisselt is die 4-5gr oud maalsel telkens van een andere boon die een andere weerstand geeft. Daar waar jij denkt dat dat invloeden van buitenaf zijn is dat in de praktijk gewoon je retentie. Juist om deze reden zijn dosermalers veel beter voor singledosen dan een GOD want daar kun je het exitpad juist uitborstelen en heb je dus geen retentie. Dit is een klassieke denkfout die velen maken.

In feite kun je nu net zo goed je hopper weer gaan gebruiken want met deze oplossing schiet je weinig op. Singledosen heeft ook nadelen en dat is een iets mindere consistentie en je moet fijner malen. Daar zit weer het grote voordeel van een hopper en continu druk op de bonen. De Olympus zou ik zelf nooit gaan singledosen. Dat gewicht heeft de eerste seconde nut maar des te leger de boel wordt des te meer de bonen alnog gaan springen en met een gevulde hopper heb je dat niet. Maalsel met een gevulde hopper is dan ook beter dan wat je nu aan het doen bent.

Wellicht kan bobbee zijn filmpje plaatsen want die heeft een manier waardoor je echt nagenoeg geen retentie hebt. De nadelen van singledosen hou je dan nog steeds maar op dat punt geeft het wel de verbetering die je had beoogd te bereiken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor bobbee » do 21 dec 2017, 13:21

Ik zal een nieuw filmpje maken. Wordt pas volgend jaar!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Bret » do 21 dec 2017, 13:33

Hallo Eric,
Een duidelijk verhaal waar ik wat aan heb maar waar ik toch wel enkele bedenkingen bij heb. Allereerst doe ik een korte maling van een halve seconde die ik niet gebruik en daarna pas de maling die ik wel gebruik. De molen mag dan wel weersongevoelig zijn maar dat zijn de bonen niet en die beïnvloeden bij mij wel het resultaat van het malen. Dat zie ik in mijn schema notities. 4 Seconden 's morgens geeft bijv. 19 gram maar kan 's avonds nog maar 18,3 gram zijn met dezelfde koffiebonen en dezelfde tijd. Soms is dat verschil nog groter. En ja, ik wil toch precies op die 19 gram uitkomen. Verder heeft de Macap M4 ook een exitpad voordat de maling in de doser komt die zelfs horizontaal is terwijl dat bij de Eureka schuin naar beneden gaat. Ik ben toch echt veel tevredener met deze molen dan de Macap vanwege het totale gemak om mijn doel te bereiken en niet onbelangrijk, de koffie smaakt echt beter.

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor Bret » do 21 dec 2017, 14:02

Toch nog een aanvulling op mijn bericht. Wat ik wil is van de huidige boon, vrij licht gebrand (Kenya AA Top van ongebrand.nl), 19 gram, een extractie van ongeveer 38 gram in ruim 30 seconden. Mijn e.machine staat op die 38 gram ingesteld. Je hoopt dus dat dat dan in ongeveer 30 seconden gebeurt. Helaas zitten in die tijd schommelingen. Wat 's morgens wel in 30 seconden lukte gaat 's avonds soms zomaar naar 22 seconden. Je gaat dan fijner malen om weer bij die 30 seconden te komen maar dat kan de volgende dag weer heel anders zijn, in 30 seconden is de doorloop nog niet klaar en moet je de maler weer groffer zetten. Doordat fijner en groffer malen krijg je ook weer andere maalgewichten zodat de tijd van malen veranderd moet worden. Het is dus een samenhangend geheel en de boon is de grote schuldige want die is gevoelig voor allerlei zaken van buitenaf. Verder speelt het tampen ook nog een rol, maar dat heb ik verminderd door gebruik te maken van de VPC tamper/koffieverdeler.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Olympus 75E HI-speed [Zoektocht naar een nieuwe molen...]

Berichtdoor fransg » do 21 dec 2017, 15:18

de boon is de grote schuldige want die is gevoelig voor allerlei zaken van buitenaf.
Ik betwijfel dat, want dan zou het voor iedereen merkbaar moeten zijn en dat is het bij mij niet. Ik verwacht niet dat jij zulke unieke en sterk weer-gevoelige bonen in huis hebt.

Je zou eens gewoon een kg bonen in de hopper kunnen doen en voor elke maling een dosis wegmalen die je niet gebruikt om zo de retentie te omzeilen. Verandert alles dan nog elke paar uur, dan moet er nog verder gezocht worden.

Single dosen in malers die daarvoor niet zijn bedoeld maakt het noodzakelijk allerlei lapmiddelen in te zetten. Een gewichtje op de bonen geeft slechts korte tijd respijt want het gewicht kan niet samen met het laatste boontje mee tussen de schijven om die druk tot het laatst uit te oefenen. Waarschijnlijk gaat de helft van het malen nog steeds met rondpoppende bonen en dus sterk wisselend slordig maalsel waarmee je het jezelf onnodig lastig maakt tijdens de extractie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron