Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Tekork » vr 08 jun 2018, 18:41

“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Heseven » za 09 jun 2018, 10:06

Enkele weken terug nog een grote schoonmaak gedaan. 1 tip: als je maalschijf terug op zijn plek tikt, wees niet té voorzichtig. In eerste instantie liepen de maalschijven aan ver voor het nulpunt. Een paar tikjes en toen zat hij perfect passend in elkaar.
Dat herken ik. ;)

Ik blijf er overigens op terug komen, het is niet mogelijk om hem te herkalibreren. Althans, niet de versie die ik heb..
Wat bedoel je met herkalibreren?
Je kunt hem toch altijd terug draaien naar het nulpunt, om vandaar uit weer te gaan tellen?
Te zien aan de onderdelen hebben we dezelfde versie.

Ik merk aan de mijne wel dat de schijven schijnbaar nog iets vaster worden getrokken; ik kom nu iets voorbij het nulpunt.
Dat laatste is precies wat ik bedoel. Met herkalibreren bedoel ik dus het nulpunt weer 0 maken. Mijn nulpunt is onderhand tussen de 9 en de 8. Maar hij verschuift niet verder heb ik het idee. Het is ook niet echt een probleem.



Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor GuidovW » za 09 jun 2018, 12:02

O dat is wel een flink verschil!
De mijne schiet nu 1,5 streepje voorbij de nul.
Dus -0,015, zeg maar.

Misschien goed om in de gaten te houden en als het door gast samen contact met Kinu op te nemen.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor bobbee » za 09 jun 2018, 12:36

Die cijfertjes zeggen helemaal niks. Je moet kijken naar de uitloop en proeven en aan de hand daarvan bepalen of je fijner of grover gaat malen.
De 1e kinu had helemaal geen vast gesteld nulpunt, 0 punt is daar waar de schijven elkaar raken en of dat - 1 is of +1 (net hoe dat streepje uitkomt) doet er niet toe wat er op de geïndexeerde ring staat. Het is gewoon een indicatie en jouw maler waar dat op uitkomt en jouw machine en bonen op welk punt jij voor espresso of filter maalt.

Het mooie van de kinu M47 zit hem in de degelijkheid, de uitlijning door de 2 lagers van de kleine middelste schijf en de taps toelopende buitenkant van de grote buitenste maalschijf en de 0,5mm schroefdraad voor de maalgraad verstelling.
Die hele nummering doet niks meer dan houvast geven.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Heseven » za 09 jun 2018, 20:49

Mee eens, het is ook geen probleem. En ik zou er ook geen contact voor opnemen. Het was meer het feit dat ik ook de verschuiving merkte en dat er hier werd vermeld dat je hem zou kunnen herkalibreren. Daarom kwam ik er op terug. Het is wel zo dat ik juist de eerste maanden van gebruik dus niet altijd die 'houvast' had. Aangezien je uitloop wel verandert door de verschuiving. Ik begon met espresso op 1.5/1.7 en zit nu op 1.3/1.5. Gelukkig is het nu stabiel en vormt het dus geen probleem.

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor GuidovW » zo 10 jun 2018, 08:19

Niet helemaal mee eens.
Het is geen probleem, maar het feit dat er een vastgesteld nulpunt was, impliceert dat je dat ook als referentie kunt gebruiken.
En dat is niet meer het geval.
In tegenstelling tot de eerdere modellen, waar gewoon geen vastgesteld nulpunt was.
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Heseven » zo 10 jun 2018, 08:53

Met geen probleem bedoel ik: er zijn ergere dingen in de wereld. Ik kan me er niet zo druk om maken. Je kunt alleen dus niet helemaal op andermans waarden blindvaren, maar dat kan toch al niet met koffie. Wat ik hierdoor wel ervaar is dat als anderen (met mogelijk wat minder inzicht) mijn maler gebruiken ik niet meer simpelweg kan zeggen: "draai terug tot hij niet verder kan, dat is nul. En vanaf daar een heel rondje is 1." Want dat klopt dus niet meer helemaal.






Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor bobbee » zo 10 jun 2018, 16:52

Een ieder moet doen wat die wilt maar er is mijn inziens geen probleem met de maler wanneer het nulpunt zo minimaal fluctueert. Het vaste punt is ook om te zorgen dat de schijven elkaar nooit raken. Maalgraad kun je bij benadering delen maar er zijn teveel factoren die het onmogelijk maken, het zegt dus maar heel weinig.

Hebben jullie trouwens ook het onderdeel met het streepje die de maalgraad aangeeft eruit getild en een segment naar links of rechts geplaatst tov de nul?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Heseven » zo 10 jun 2018, 18:06

Een ieder moet doen wat die wilt maar er is mijn inziens geen probleem met de maler wanneer het nulpunt zo minimaal fluctueert. Het vaste punt is ook om te zorgen dat de schijven elkaar nooit raken. Maalgraad kun je bij benadering delen maar er zijn teveel factoren die het onmogelijk maken, het zegt dus maar heel weinig.

Hebben jullie trouwens ook het onderdeel met het streepje die de maalgraad aangeeft eruit getild en een segment naar links of rechts geplaatst tov de nul?
Segment? Hij past er maar op één manier op.

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor GuidovW » zo 10 jun 2018, 19:03

Yep, past er maar op 1 manier op. :?:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten

cron