DIY handmaler

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » zo 15 okt 2017, 20:23

Bij deze wat foto's van de onderdelen die (bijna) klaar zijn.

Lasergesneden RVS plaat, moet nog gebogen en afgewerkt worden.
AV Proto-molen 07.jpg
Stelmoer met 1mm spoed schroefraad
AV Proto-molen 03.JPG
Doorsnede van de molen, de groene onderdelen zijn kogellagers.
AV Proto-molen 06.JPG
Als er weer wat onderdelen klaar zijn dan zal ik dat melden, kan best wat tijd overheen gaan ;)
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Erik82 » zo 15 okt 2017, 21:05

Erg leuk om te zien en gaat een mooi ding worden. Hou ons vooral op de hoogte.

Gaan er originele Mazzer schijven in of komen ze van italmill?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » ma 16 okt 2017, 20:12

Geen originele, staan ook geen gegevens op, besteld bij onderdelenwinkel.nl
Ik ben er maar meteen 3 aan het maken, een kennis wou er ook 1 en eventueel nog 1 voor de verkoop als ze goed genoeg zijn :idea:
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: DIY handmaler

Berichtdoor bobbee » ma 16 okt 2017, 20:56

Gaaf project! Ik volg het topic. ;)

Zou je het ook zo kunnen maken dat je kunt wisselen tussen verschillende merken schijven? Dat zou wel leuk zijn...

Itallmill
Mazzer
Etzinger
Misschien de commandante nitro blade schijf? Die is wel kleiner maar de nieuwe schijnt heel goed te presteren...maar dat wordt al snel geclaimd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » ma 16 okt 2017, 21:47

Zou je het ook zo kunnen maken dat je kunt wisselen tussen verschillende merken schijven? Dat zou wel leuk zijn...
Ligt aan de afmetingen van de schijven, misschien met een verloopring en eventueel een andere aandrijfas.
Laat ik deze eerst maar eens goed werkend krijgen, dan kan ik verder finetunen aan het ontwerp, heb al wel wat ideeën, maar dat is voor later.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
joostvdb
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 19:30

Re: DIY handmaler

Berichtdoor joostvdb » di 17 okt 2017, 20:31

Netjes uitgewerkt op tekening en goed dat je voor 1 mm. schroefdraad bent gegaan.

Leuk project om te volgen!

Ik zie dat je de binnenste maalschijf met een verzonken bout op de as wilt zetten. Bij de Mahlgut wordt deze aan de onderzijde geklemd door een conische pen om hem zo met kracht op te sluiten. Deze pen zit stevig in de as geslagen. Zie foto (misschien heb je er iets aan).
68ec7ee90077d2c9c1a08a7825d05f35.jpg
Mahlgut MG-1 #zwart - Knock Feldgrind - Hario V60-01 glass & kettle - Aeropress

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Erik82 » di 17 okt 2017, 21:01

De HG Oned gebruikt een spie en verzonken schroef wat erg goed werkt en wat ik persoonlijk een betere optie vindt dan wat de Mahlgut heeft (https://lynweber.com/products/hg-1/care ... rr-mounts/).

De Kinu doet het nog beter. Zie hier het filmpje van de M47 (https://www.youtube.com/watch?v=YAbapNrMohI). Met 68mm zou ik hem wel op 2 punten borgen in plaats van 1 zoals met de kleinere schijven.

Als ik jou was zou ik ook naar originele Mazzer schijven kijken want die aftermarketschijven zijn veel minder en gaan vooral veel minder lang mee. Dat gaat achteraf wellicht geen goede keuze zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Pti » di 17 okt 2017, 22:45

De aftermarket schijven zijn allicht oké voor "proof of concept" daarna zijn echte mazzer schijven inderdaad een must.

Wat betreft borging van de binnenste maalschijf, deze moet echt zo star mogelijk zijn en dan is een systeem met grondplaat en 1 of liever 2 borgpennen inderdaad de beste optie. De gaten hiervoor zitten immers ook al in de maalschijf.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: DIY handmaler

Berichtdoor HanR » wo 18 okt 2017, 08:45

De aftermarket schijven zijn allicht oké voor "proof of concept" daarna zijn echte mazzer schijven inderdaad een must.

Wat betreft borging van de binnenste maalschijf, deze moet echt zo star mogelijk zijn en dan is een systeem met grondplaat en 1 of liever 2 borgpennen inderdaad de beste optie. De gaten hiervoor zitten immers ook al in de maalschijf.
Stuur me even een pb als je originele Mazzer schijven nodig hebt. Ik kan ze dan voor je bestellen in Italië. Scheelt nogal ten opzichte van handelsprijzen.

Gebruikersavatar
joostvdb
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 19:30

Re: DIY handmaler

Berichtdoor joostvdb » wo 18 okt 2017, 17:44

De HG Oned gebruikt een spie en verzonken schroef wat erg goed werkt en wat ik persoonlijk een betere optie vindt dan wat de Mahlgut heeft (https://lynweber.com/products/hg-1/care ... rr-mounts/).

De Kinu doet het nog beter. Zie hier het filmpje van de M47 (https://www.youtube.com/watch?v=YAbapNrMohI). Met 68mm zou ik hem wel op 2 punten borgen in plaats van 1 zoals met de kleinere schijven.

Als ik jou was zou ik ook naar originele Mazzer schijven kijken want die aftermarketschijven zijn veel minder en gaan vooral veel minder lang mee. Dat gaat achteraf wellicht geen goede keuze zijn.
Bevestiging van de Kinu is inderdaad goed en biedt veel stabiliteit.
Mahlgut MG-1 #zwart - Knock Feldgrind - Hario V60-01 glass & kettle - Aeropress


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron