Upgrade bonenmaler

Webreal
Berichten: 23
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 16:56

Upgrade bonenmaler

Berichtdoor Webreal » wo 01 nov 2017, 21:20

Hallo!

Ik heb nu 3 jaar een eureka mignon bonenmaler en ik heb het idee dat er veel meer in zit!

Dus ben ik op zoek naar een nieuwe maler.

Ik zoek een maler die niet extreem groot is en ook niet extreem duur is. Budget ligt tussen de 400-900 euro ongeveer.

Nu had ik zelf de eureka Olympus e75 op het oog met mythos schijven. Toch is deze wel erg aan de prijs en vraag Ik me af of het de investering waard is.

Ik hoor goede verhalen over de baratza sette 270w die slechts 500 euro kost. Is het die extra 490 euro waard voor de Olympus?

Hebben jullie tips voor een molen?
Liever geen doser, wel een timer en makkelijk In te stellen maalgraad.

Bedankt!
Eureka Olympus 75E TIN - Expobar Leva - Brewista Smart Scale - DutchBaristaCoffee fan

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor bobbee » wo 01 nov 2017, 21:39

De 75e is ook niet bepaald klein hoewel de ruimte, de footprint op het aanrecht niet veel meer inneemt dan een kleine maler. Voordeel van de sette is dat die maler echt nauwelijks retentie heeft. Een behoorlijk pluspunt waar je behoorlijk wat mee gaat winnen op gebeid van smaak door altijd vers maalsel. Verder is het conische schijven vs plat en het daarbij behorende smaakprofiel. Op duurzaamheid denk ik dat de 75e de sette overleeft maar dat is natuurlijk ook een prof horecamaler en daarom van andere materialen gebouwd.
Let wel op dat als je de sette koopt je de V2 versie koopt! Nieuw zal dat waarschijnlijk de enige zijn die je kunt kopen maar goed, dat je het weet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Webreal
Berichten: 23
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 16:56

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor Webreal » wo 01 nov 2017, 22:07

Bedankt voor de reactie.

Ik denk dat ik dan wel voor de baratza sette ga zonder weegfunctie. Aangezien ik nooit bonen in de hopper heb ivm versheid. Ik weeg het van te voren af en zonder retentie is dat natuurlijk ideaal.

Toch maak ik mij dan wel zorgen over de bouwkwaliteit en het verschil in smaak tussen een 75mm en 40mm. Is dit een groot verschil of kun je dat niet zeggen ivm het verschil tussen platte en conische schijven?

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik niet ieder jaar een nieuwe wil kopen, maar 400 euro is natuurlijk wel beter dan 990 euro.
Eureka Olympus 75E TIN - Expobar Leva - Brewista Smart Scale - DutchBaristaCoffee fan

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor bvds » wo 01 nov 2017, 22:53

de Sette is een hele goede maler: snel, klontvrij en luchtig maalsel, makkelijk om goede extracties mee te krijgen, nauwelijks retentie...

de keerzijde is vooral de matige bouwkaliteit. koop inderdaad de timer versie, kan minder aan stuk. over de v2 zijn veel minder klachten. voor 400 e koop je veel maler, maar het is geen maler voor decennia plezier...

de 75e is veel robuuster gebouwd. de Sette is al heel snel, de Olympus nog sneller. de 75e heeft meer retentie, maar voor een grote horecamaler heel fatsoenlijk (dacht in de orde van 3 tot 5 gram.) de Sette zal op smaak niet zo veel onder doen voor de grote Eureka bij medium roast. als je gaat voor hele lichte branding dan zal de Olympus het zeker winnen.

ik heb de Sette gehad en was erg onder de indruk van het maalsel. eigenlijk jammer dat Baratza niet zo goed is in het maken van echt degelijke malers. qua concept klopt de Sette hepemaal, qua uitvoering is er nog wel winst te behalen. er zou eigenlijk een Forte versie van moeten komen voor max 700 euro. de komende EtzMax van Etzinger is zo'n "Forte versie", maar die gaat eerder 1400 euro kosten...

overigens moet je jouw Eureka mignon niet onderschatten! goed hij klontert en sproeit wat meer, maar presteert "in the cup" gewoon goed. er komt binnenkort een nieuwe versie uit: zelfde formaat, maar iets grotere schijven (55 i.p.v. 50 mm), stiller en sneller (ca. 1.5 g/s i.p.v. 1 g/s) en met digitale timer met display! is op de Host gepresenteerd.

en voor 700 euro koop je met de Eureka Atom ook een erg fijne en stille maler.

als je met het formaat en de looks kan leven is de Olympus 75e op dit moment wel de maler met de beste prijs-kwaliteit verhouding.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor bobbee » wo 01 nov 2017, 23:02

Met een grind on demand is het wel het beste om de hopper te vullen ivm de werking. De 75e wilt dat ook graag. Met de Sette zou dat ook geen probleem moeten zijn. Je maalt wat je wilt en zonder retentie geen probleem. Ze ontgassen en "agen" toch wel, in de hopper of iedere andere opslag methode is dat hetzelfde. Een Eureka mignon is trouwens echt niet geschikt voor single dosing dus ik denk dat je al heel veel wint door het wegvallen van de retentie! Met de weigh functie van de sette krijg je er een stuk gemak bij en electronica die kapot kan.
Ik heb zelf nooit een sette gehad dus echt goede beoordeling kan ik niet claimen maar baratza heeft helaas niet de beste reputatie...
Met de 75e heb ik de hopper zoveel mogelijk gevuld en maal ik altijd wat weg ivm retentie voordat ik daadwerkelijk mijn filterbakje vul.
Als ik het zo lees denk ik dat je met beide malers wel blij zult zijn. Zou mooi zijn als je de sette en 75e even zou kunnen testen/bewonderen bij iemand die er 1 heeft. Dat maakt de keuze makkelijker voor je, je hebt tenslotte je eigen eisen en wensen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Webreal
Berichten: 23
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 16:56

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor Webreal » wo 01 nov 2017, 23:18

Bedankt beide voor de uitgebreide reactie.

Jullie maken het mij niet gemakkelijk Haha.
Zou inderdaad fijn zijn om ze samen eens te testen!
Eureka Olympus 75E TIN - Expobar Leva - Brewista Smart Scale - DutchBaristaCoffee fan

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor Frup » do 02 nov 2017, 11:04

Ik lees even mee en hoor graag je test ervaring!
Zelf dacht ik namelijk ook aan een E75 of een Compak E8 (komende van een Macap 4D).
Ik heb begrepen dat vlakke schijven beter resultaat geven dan conisch bij donkerder brandingen?
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor bobbee » do 02 nov 2017, 12:17

Ik heb begrepen dat vlakke schijven beter resultaat geven dan conisch bij donkerder brandingen?
Nee, andersom. Platte schijven voor specialty coffee die heel vaak licht gebrand is.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: RE: Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor Nomad » do 02 nov 2017, 14:10

Ik heb begrepen dat vlakke schijven beter resultaat geven dan conisch bij donkerder brandingen?
Nee, andersom. Platte schijven voor specialty coffee die heel vaak licht gebrand is.
Mja, een paar jaar geleden kocht je nog conische schijven a la K10 / kony / etc om te gebruiken bij de fruitige bonen cq lichte brandingen.
Het gaat ook wat heen en weer heb ik het gevoel. Momenteel is er een grote voorliefde voor groot/plat.....4 jaar geleden was de top of the hill nog een grote conische als het ware. Ik vind het maar lastig bijhouden soms hoor.

Neemt niet weg dat ik de verschillen wel proef en wel erken dat er verschil is, maar het wiebelt nogal heen en weer wat "beter" zou zijn.

Momenteel is de weg plat, zo lijkt het.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor Erik82 » do 02 nov 2017, 14:46

Toen men idd net begon met 3rd wave toen was zuur de trend maar nu zijn ze gelukkig tot de conclusie gekomen dat het gebalanceerd moet zijn.

Plat geeft per definitie een minder unimodale verdeling dan conisch. Conisch geeft veel meer fines en dat heeft veel invloed op smaak. Als je dus van een hele zure bak houdt zonder veel diepgang dan is conisch de oplossing. Als je een uitgebalanceerde smaak wilt hebben met lichte brandingen dan is plat veel beter. Voor gewone of donkere brandingen maar het weinig uit.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten

cron