Upgrade bonenmaler

Pti
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor Pti » do 02 nov 2017, 15:05

Plat faciliteert hogere extractie ratio, zonder over extractie. Dus als je >20% EY uit je bonen wil halen omdat dat beter smaakt dan moet je vlak gaan, wil je dit niet is conisch ook prima. Voordeel van conisch is dat het op lagere extracties iets meer fruit accentueert ten koste van een beetje body.

Voor veel mensen is >20% EY gelukkig totaal niet interessant en maakt het geen fuck uit of je conisch of plat gebruikt, je bonen keuze dicteert in één zeer specifiek geval de keuze voor vlak en anders doe je gewoon lekker wat je zelf leuk vind.

Webreal
Berichten: 23
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 16:56

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor Webreal » do 02 nov 2017, 23:12

Zo te zien heb ik nog veel te leren.
@pti wat bedoel je met 20% EY?

Na weer een dagje nadenken neig ik toch meer naar de Eureka en niet naar de Sette.
Puur omdat mij de Sette erg gevoelig lijkt voor defecten en storingen. Ook het geluid wat hij produceert irriteert mij nu al op de filmpjes.

Daarnaast is mijn Eureka twijfel toegenomen met de Atom en Zenith.

Nu wil ik dus graag onderzoeken wat het verschil tussen deze drie molens is. De Olympus is de duurste, maar ik vraag me af of dit dan ook beter is. Overigens vind ik de Olympus wel het mooiste design hebben, maar ben ik wel mega te spreken over het geluid van de Atom. Poeh het wordt lastig. Mijn eureka mignon is inmiddels verkocht en mijn expobar gaat dit weekend op onderhoudsbeurt. Nu zit ik met 1 kilo verse bonen van eergisteren, gelukkig kunnen ze nog een weekje uitgassen.

Mocht iemand meer weten over de verschillen, laat je los en help me!

Danku!
Eureka Olympus 75E TIN - Expobar Leva - Brewista Smart Scale - DutchBaristaCoffee fan

klootwyk
Berichten: 125
Lid geworden op: di 27 okt 2009, 07:29

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor klootwyk » vr 03 nov 2017, 07:29

Ter info, mogelijk maakt het je keuze wat makkelijker.

Ik heb hetzelfde dilemma gehad.

mijn derde Sette 270W is inmiddels retour en ik ben nu in afwachting van de Eureka Olympus E75 Titanium.
Ik had continue problemen in elk exemplaar dat ik gehad heb (kapotte motor, niet stoppen met malen als het gewicht bereikt was, resettende maler, regelmatig uit standby schieten), was 't zat.
Nu hopelijk een maler zonder kuren die niet meer geupgrade hoeft te gaan worden. Zoals eerder hier gezegd, deze maler lijkt een hele goede prijs-prestatie verhouding te hebben.
Nog geen praktijkervaring mee, maar er zijn anderen hier die er heel tevreden over (waren)...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor bobbee » vr 03 nov 2017, 07:40

Ter info, mogelijk maakt het je keuze wat makkelijker.

Ik heb hetzelfde dilemma gehad.

mijn derde Sette 270W is inmiddels retour en ik ben nu in afwachting van de Eureka Olympus E75 Titanium.
Ik had continue problemen in elk exemplaar dat ik gehad heb (kapotte motor, niet stoppen met malen als het gewicht bereikt was, resettende maler, regelmatig uit standby schieten), was 't zat.
Nu hopelijk een maler zonder kuren die niet meer geupgrade hoeft te gaan worden. Zoals eerder hier gezegd, deze maler lijkt een hele goede prijs-prestatie verhouding te hebben.
Nog geen praktijkervaring mee, maar er zijn anderen hier die er heel tevreden over (waren)...
Dus toch die sette die met maar liefst 3 stuks bij 1 eigenaar faalt! Zou voor mij nu ook klaar zijn en ben blij dat ik de olympus 75E Tin hier heb staan. ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Webreal
Berichten: 23
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 16:56

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor Webreal » vr 03 nov 2017, 08:52

Wow dat is erg vervelend voor je! Ik hoop dat de Olympus beter presteert, maar daar ga ik vanuit! Is wel meteen een verdubbeling qua prijs tov de Sette. Ik ben dus toch niet die enige die tussen twee totaal verschillende molens twijfel(de).
Ter info, mogelijk maakt het je keuze wat makkelijker.

Ik heb hetzelfde dilemma gehad.

mijn derde Sette 270W is inmiddels retour en ik ben nu in afwachting van de Eureka Olympus E75 Titanium.
Ik had continue problemen in elk exemplaar dat ik gehad heb (kapotte motor, niet stoppen met malen als het gewicht bereikt was, resettende maler, regelmatig uit standby schieten), was 't zat.
Nu hopelijk een maler zonder kuren die niet meer geupgrade hoeft te gaan worden. Zoals eerder hier gezegd, deze maler lijkt een hele goede prijs-prestatie verhouding te hebben.
Nog geen praktijkervaring mee, maar er zijn anderen hier die er heel tevreden over (waren)...
Eureka Olympus 75E TIN - Expobar Leva - Brewista Smart Scale - DutchBaristaCoffee fan

Erik82
Berichten: 2893
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor Erik82 » vr 03 nov 2017, 09:07

Dubbele prijs maar zal 3-4 keer zolang meegaan dus uiteindelijk veel goedkoper. Die fout maken veel mensen. Dan heb je meteen een veel betere maler voor uiteindelijk veel minder.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor @3aan » vr 03 nov 2017, 15:47

EY Extraction Yield?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Webreal
Berichten: 23
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 16:56

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor Webreal » za 04 nov 2017, 22:54

Mijn Expobar is op onderhoudsbeurt en mijn Eureka Mignon heb ik verkocht voor €200. Komende week zou de Olympus binnen komen bij van Pommeren :D.
Eureka Olympus 75E TIN - Expobar Leva - Brewista Smart Scale - DutchBaristaCoffee fan

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor NielsB » ma 06 nov 2017, 13:50

Plat faciliteert hogere extractie ratio, zonder over extractie.
Ik kan me zo voorstellen dat een zeer nauwkeurige conische een hogere EY haalt dan een matig gelijnde platte. Toch?
Micra&Ultra

Pti
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Upgrade bonenmaler

Berichtdoor Pti » ma 06 nov 2017, 14:29

Vanzelfsprekend, maar dat is goede spullen met slechte spullen vergelijken.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron