De retentie hype

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

De retentie hype

Berichtdoor cremalover » do 18 jan 2018, 09:09

Wat er bij mijn major achterblijft in de doorstroomopening is weinig.
Heb het ooit gewogen.Dacht een gram.Tussen de schijven blijft erg weinig achter.
Hoe ziet dat er uit in de porta?
Zo.
https://youtu.be/XEWsdfgBqnU

En dat is proefbaar? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: De retentie hype

Berichtdoor bobbee » do 18 jan 2018, 10:01

Je zou als test wat gemalen gedroogde koeienmest kunnen toevoegen in het filterbakje in dezelfde hoeveelheid koffie die je nu hebt gewogen, dat beetje aanvullen met koffie in het portafilter en een espresso zetten. Met een geode pre-infusie en mooi aflopend drukprofiel zou je een goede weergave van moeten krijgen wanneer je er een sipje van neemt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: De retentie hype

Berichtdoor cremalover » do 18 jan 2018, 10:25

Je zou als test wat gemalen gedroogde koeienmest kunnen toevoegen in het filterbakje in dezelfde hoeveelheid koffie die je nu hebt gewogen, dat beetje aanvullen met koffie in het portafilter en een espresso zetten. Met een geode pre-infusie en mooi aflopend drukprofiel zou je een goede weergave van moeten krijgen wanneer je er een sipje van neemt.
Gaat nergens over.
Die retentiekoffie is misschien drie of 4 uur oud.Die smaakt niet nasr mest.Hoogstens iets afgevlakt.
Bij een aandeel van ongeveer 5% is het zo weinig dat je er niet eens over zou moeten praten.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: De retentie hype

Berichtdoor bobbee » do 18 jan 2018, 10:36

Beetje cacao dan? Om te proeven hoe sterk de cacao smaak er doorheen komt?

Jij vraagt je toch af of je het proeft? Dat leek zo door je 1e post.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: De retentie hype

Berichtdoor Erik82 » do 18 jan 2018, 11:04

Maar jij hebt een dosermaler en doet aan singledosen wat erg helpt de retentie tot een goed niveau te beperken. Zo'n klein verschil merk je veel minder.

Bij een GOD blijft er al snel rond de 6-15gr achter. Als ik met de Strietman 2 bakkies achter elkaar maakte met de Olympus (inclusief een perge van 0.3s (3gr) vooraf) dan merkte ik dat er aanzienlijk minder tegendruk bij de eerste espresso was dan bij de tweede. Die ongeveer 4gr retentie maakt dan toch echt een verschil en dat proef je.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: De retentie hype

Berichtdoor cremalover » do 18 jan 2018, 11:07

Maar jij hebt een dosermaler en doet aan singledosen wat erg helpt de retentie tot een goed niveau te beperken. Mijn EG-1 heeft ook ongeveer 0.5gr retentie en dat merk je niet.

Bij een GOD blijft er al snel rond de 6-15gr achter. Als ik met de Strietman 2 bakkies achter elkaar maakte met de Olympus (inclusief een perge van 0.3s (3gr) vooraf) dan merkte ik dat er aanzienlijk minder tegendruk bij de eerste espresso was dan bij de tweede. Die ongeveer 4gr retentie maakt dan toch echt een verschil en dat proef je.
6-15 gram is extreem .Dat proef je gegarandeerd.
Singledosing doe ik niet meer.Wat op het bordje ligt blijft achter na malen.Ik borstel het er ook niet meer uit en laat het zitten.
Bij een Mazzer GOD blijft toch hetzelfde achter als een doser?

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: De retentie hype

Berichtdoor Jochen_P » do 18 jan 2018, 11:10

Vind ik toch ook. De tweede, derde, ... smaken toch altijd beter imho.
Laatst een proberen te single dosen met de Olympus. 15g erin en 14.5g eruit
Vervolgens 15g erin en 15.5g eruit.
Retentie is niet 1:1
Er wordt telkens oud maalsel wat in de maler zit vervangen door nieuw maalsel. De ene keer wat meer dan de andere keer....
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: De retentie hype

Berichtdoor cremalover » do 18 jan 2018, 11:15

Vind ik toch ook. De tweede, derde, ... smaken toch altijd beter imho.
Laatst een proberen te single dosen met de Olympus. 15g erin en 14.5g eruit
Vervolgens 15g erin en 15.5g eruit.
Retentie is niet 1:1
Er wordt telkens oud maalsel wat in de maler zit vervangen door nieuw maalsel. De ene keer wat meer dan de andere keer....
Dat de tweede en derde beter smaken heb ik ook.Temperatuur.Machine maakt espresso na 35 minuten en wat flushes.Maar om.het ding echt op temp.te laten komen duurt toch wat langer.En dan komt meestal het tweede shot. :D

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De retentie hype

Berichtdoor fransg » do 18 jan 2018, 11:22

Belangrijkste is uitstekende boontjes, een goeie maler en verder zonder al teveel zorgen en gedoe lekkere koffie maken. Meestal maal ik aan het begin van de dag een paar seconden weg, maar soms ook niet en ook al is de doorloop dan wat sneller en de smaak minder geprononceerd, het is dan toch een zeer aangename en milde traktatie.

De Super Jolly met klapperflipperdoser in de caravan van m'n vriendin vind ik verbluffend goed maalsel leveren. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom mensen de moeite nemen zoiets om te bouwen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: De retentie hype

Berichtdoor Erik82 » do 18 jan 2018, 13:54

6-15 gram is extreem .Dat proef je gegarandeerd.
Singledosing doe ik niet meer.Wat op het bordje ligt blijft achter na malen.Ik borstel het er ook niet meer uit en laat het zitten.
Bij een Mazzer GOD blijft toch hetzelfde achter als een doser?
Een Olympus met weinig retentie geeft bij gebruik van de hopper toch nog 6-10gr retentie in totaal. Dit bestaat uit 3gr in de chute, ongeveer 1-2gr rond de schijven en dan nog eens een paar gram aan halve boontjes die nog niet helemaal door de schijven heen zijn gegaan. Bij een Mazzer Robur bijvoorbeeld heb je het dan over 20gr of meer. Het zijn dan ook zeker geen extreme cijfers. Als je je Major niet gaat singledosen dan heb je ongeveer dezelfde retentie en dat ga je proeven. Als je alleen al de chute en doser uit zou borstelen dan scheelt dat toch al zo 3-4gr in je retentie.

Met de EG-1 heb ik hier helemaal geen last meer van en is al het maalsel altijd vers. Nou kun je zeggen dat het een dure maler is maar als je elke espresso 8gr weg zou malen a 8 euro per 250gr met gemiddeld 4 espresso's per dag dan gaat het hard. Je kom dan uit op 4*8gr = 32gr per dag wat neerkomt op ongeveer 1 euro * 365 dagen ofwel 365 euro per jaar. Dat is wat ik dan per jaar bespaar met de EG-1. In 6 jaar tijd heb ik het extra bedrag tov een Olympus alweer ingehaald. Hierin heb ik dan nog niet eens het leegmalen en inmalen meegerekend wat je hebt wanneer je van bonen wisselt want dan wordt het bedrag alleen maar hoger maar dat zou je ook mee moeten rekenen.

Het extra werk om te singledosen met bijvoorbeeld een Super Jolly met doser is helemaal niet zo erg als je het zo bekijkt want het levert je alleen maar geld op. Dat is dan ook de reden dat ik een dosermaler veel geschikter vind voor thuisgebruik dan een GOD.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron