Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Ossy » vr 09 mar 2018, 14:18

Had een bericht gehad van de supplier, die vertelde dat deze pas in Juni komt. Prijzen zijn nog niet bekend.
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Frup » vr 09 mar 2018, 20:15

We hebben sinds vanmiddag een kleintje erbij. En we noemen hem ... Olympus!
We waren even naar Utrecht. Daar werd ook bevestigd dat de nieuwe Atom in de zomer werd verwacht. Maar toen we deze gentle giant zagen en hoorden (het geluid valt alleszins mee), was de keuze gemaakt.
Mij werd verteld dat inmalen niet nodig was met deze TiN schijven. En rijst werd al helemaal afgeraden, vanwege het fijne stof dat in de motor kan komen en daar schade aanrichten. Wel fijn dat ze daar elke machine even klaar maken en testen. Ik kreeg een zak Domingo Tosca bonen mee om te proberen (smaakte mij daar niet verkeerd). We kunnen weer lekker aan de koffie!

Afbeelding
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor bvds » vr 09 mar 2018, 20:20

veel plezier met je mooie aanwinst!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Erik82 » vr 09 mar 2018, 20:22

Goede keuze. De opmerking over het niet in hoeven lopen van de schijven is fout. Ik kan je uit ervaring zeggen dat ze best snel (na 2-3kg) al heel goed zijn maar na 20kg pas echt 100% consistent zijn. Rijst ben ik zelf ook totaal geen voorstander van aangezien je er heel eenvoudig een maler compleet mee om zeep kunt helpen. Gewoon koffiebonen gebruiken en geduld hebben.

Veel plezier met het ontdekken van nieuwe smaken en het gemak wat de Olympus biedt. Wat mij betreft een geweldige maler waarna er weinig meer te wensen overblijft.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Tim.R
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 20:16

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Tim.R » zo 11 mar 2018, 16:15

Gaaf Frup! Ik heb voor precies dezelfde afweging gestaan en besloten dat een half jaar wachten wel erg veel van het goede was. :mrgreen: Denk dat je met deze Olympus uiteindelijk een erg mooie keuze hebt gemaakt. Veel plezier ermee!

Ben desondanks wel erg benieuwd nog steeds naar de Atom Specialty dus houd die zeker in de gaten wanneer hij uit gaat komen. Kan wel eens een 'game changer' zijn voor de thuis baristas.
Machine: La Marzocco - GS/3 MP,
Molen: Nuova Simonelli - Mythos Barista
Gadgets: La Marzocco - VST-Strada 17/21 Grams

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Frup » wo 14 mar 2018, 17:12

Gaaf Frup! Ik heb voor precies dezelfde afweging gestaan en besloten dat een half jaar wachten wel erg veel van het goede was. :mrgreen: Denk dat je met deze Olympus uiteindelijk een erg mooie keuze hebt gemaakt. Veel plezier ermee!

Ben desondanks wel erg benieuwd nog steeds naar de Atom Specialty dus houd die zeker in de gaten wanneer hij uit gaat komen. Kan wel eens een 'game changer' zijn voor de thuis baristas.
Tja, een half jaar wachten als je een upgrade in je kop hebt is niet uit te houden.. ;) Als de Specialty binnen een paar weken zou komen, had ik waarschijnlijk gewacht om ze te kunnen vergelijken. Ik ben ook benieuwd.
De Olympus is een mooie zware, degelijke machine. Hij voelt gewoon ook goed aan. Toen het eerste maalsel in het bakje viel was het echt eventjes van WAUW!! Zo'n mooi fluffy maalsel zonder clumps had ik nog niet eerder gezien. Het verschil in smaken valt ook op, lekkerder, ronder of minder zuur/bitter maar wel vol, complexer ook. Ik krijg het nog niet goed onder woorden. Kortom, het is nu al een groter plezier en genoegen om thuis koffie te drinken. En hij is nog niet eens ingemalen. Als ik door mijn voorraadje bonen heen ben (van Baum in Leer), ga ik eens lichtere brandingen proberen (ik raak door dit forum geinspireerd).
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor 2linker » ma 09 jul 2018, 13:47

Inmiddels zijn de prijzen bekend op electris.it. Ze geven aan dat ze vanaf 15 juli beschikbaar zijn.
In de discussie tot nu toe zie ik niets over de specialty 65 vs specialty 75. Het scheelt zo'n 170 euro. Da's toch geld.
Natuurlijk kun je roepen 'groter is beter', maar welk smaakverschil kan ik verwachten op mijn Pavoni? Bij medium tot lichte brandingen?
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Pti » ma 09 jul 2018, 14:13

Het voordeel van de 75 is dat het mogelijk geeft te upgraden naar mythos of zelfs SPP mythos schijven. Dat is zeker een winst op gebied van smaak.

Wat me wel opviel is dat ze nu voor de kleinere 65mm malers volgens mij ook titanium en redspeed schijven aanbieden als optie. Máár ik heb geen idee of de geslepen tanden ook maar een klein beetje overeenkomen met die van het grote broertje.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor fransg » ma 09 jul 2018, 15:12

Als je een GOD wilt dan vooral de conische malers links laten liggen door de gigantische hoeveelheid retentie.
ipv 'de conische malers' zou ik dan zeggen 'een aantal' aangezien bijvoorbeeld de etzMAX vrijwel 0% retentioneel is bij singulaire dosering, de HG One ook en er zullen er zo nog wat zijn. De Kinu M68 is ook leuk conisch malertje dat bij enkelvoudige dosaliteit ook een nihilistische retentionalisering kent.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor fransg » ma 09 jul 2018, 15:19

Plaatje hierboven leek op zijn kant, even kijken of dat rechtop kan:
frups-1056-frups-18-07-09.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron