Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Erik82 » ma 09 jul 2018, 16:13

Grotere schijven geven meer consistentie en meer lagen van smaak. Vooral dat eerste is iets waar je heel blij van gaat worden bij lichte brandingen omdat die al ontzettend lastig zijn om goed te krijgen. Je maakt het jezelf dan veel moeilijker en dat vertaald zich in aanzienlijk meer mislukte espresso's. Voor medium en dark brandingen zal het veel minder uit gaan maken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Erik82 » ma 09 jul 2018, 16:18

Als je een GOD wilt dan vooral de conische malers links laten liggen door de gigantische hoeveelheid retentie.
ipv 'de conische malers' zou ik dan zeggen 'een aantal' aangezien bijvoorbeeld de etzMAX vrijwel 0% retentioneel is bij singulaire dosering, de HG One ook en er zullen er zo nog wat zijn. De Kinu M68 is ook leuk conisch malertje dat bij enkelvoudige dosaliteit ook een nihilistische retentionalisering kent.
De HG1 en M68 zijn handmalers dus geen GOD malers. De EtzMAX zou dan zo ongeveer de enige uitzondering op de regel zijn. Daarnaast heb je ook nog singledosemalers maar die vallen over het algemeen in een andere prijsklasse. De GOD conische malers hebben allemaal belachelijk veel retentie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor bvds » ma 09 jul 2018, 17:57

geloof dat ik of voor 700 euro de normale 60 mm Atom zou kopen...of voor 1000 euro de 75e en er meteen de upgrade TiN burrs van de Mythos in zou laten zetten...dat kost nog iets van 120 euro extra...

de 65 mm voegt denk ik niet zo veel toe aan de 60 mm...dan denk je altijd had ik maar...

de Atom 75e met TiN burrs is denk ik dadelijk meteen de te kloppen maler: snel, stil, beperkte retentie, relatief compact en top maalsel!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Pti » ma 09 jul 2018, 18:05

Ik denk dat ik de TiN optie van eureka links zou laten liggen en hem nog iets verder uit de broek zou hangen voor een setje SPP schijven. Maar dan heb je het wel over €360 VS €120..

Hoewel ik niet weet of de motor kracht van de Olympus dan wenselijk is ipv de iets minder krachtige Atom. Voor thuis zal het allemaal niet zo spannend zijn.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor bvds » ma 09 jul 2018, 18:24

is er al eens goed vergelijk gedaan tussen de 75 mm TiN en SSP burrs?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor fransg » ma 09 jul 2018, 18:34

Ik denk dat ik de TiN optie van eureka links zou laten liggen en hem nog iets verder uit de broek zou hangen voor een setje SPP schijven. Maar dan heb je het wel over €360 VS €120..
Nu iets harder knijpen om de duurdere versie te kunnen aanschaffen kan over een poosje helpen als de volgende golf van het upgrade-virus toeslaat, want dan is de versie 'met alles erop' de meest gewilde bij verkoop.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor fransg » ma 09 jul 2018, 19:39

De HG1 en M68 zijn handmalers dus geen GOD malers.
Ja, dan komen we op gevaarlijk terrein. Ik zie de discussie al helemaal voor me. Ik breng naar voren dat "grind on demand" betekent de mogelijkheid precies dat te malen wat je nodig hebt, dus geen doser flapper eraan, waardoor ook sommige (eventueel te motoriseren) handmalers die functie hebben, en jij komt met overweldigend stellige bewering dat het heel anders is want X en Y hebben op H-B dit en dat en dat is algemeen bekend etcetera ;-)
De GOD conische malers hebben allemaal belachelijk veel retentie.
Als je een GOD wilt dan vooral de conische malers links laten liggen door de gigantische hoeveelheid retentie.
Nou nee dus, niet absoluut en niet algemeen, dat is wat overdreven ook zeg ik dan, en dan ga jij weer heel stellig het tegenovergestelde zeggen...!

Dus ik laat het er maar bij ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor bvds » ma 09 jul 2018, 20:20

mijn vraag blijft staan:

is er een goed vergelijk tussen de standaard 75 mm schijven en die TiN burrs van de Mythos?

en tussen TiN en SSP?

vraag me af of die Myhos TiN burrs nog wel echt beter kunnen...

iemand wat gelezen of nog mooier getest?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Erik82 » ma 09 jul 2018, 21:55

Begin maar eens met het Monolith flat topic op HB. Daar staan uitgebreidere reviews van TiN versus SSP en SSP is inderdaad nog beter.

Naast het algemene topic is deze wel interessant https://www.home-barista.com/grinders/m ... 52899.html.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Capulus » di 07 aug 2018, 16:53

Zojuist ben ik bij van Pommeren langs geweest. Daar stond de nieuwe Atom te koop. Volgens mij was een aantal leden hierop aan het wachten, of wisten jullie dit al?

Ik heb er ook een heerlijke espresso van gedronken, en mij wederom verbaast over hoe weinig geluid hij produceert.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron